دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
لیست اخبار صفحه :6
اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام تنبلی چشم در کودکان
توصیه هایی برای پدران و مادران

اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام تنبلی چشم در کودکان

تنبلی چشم یکی از مشکلاتی است که می تواند کودک شما را درگیر کند و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است عوارض آن تا آخر عمر همراه او باشد. اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا با غربالگری و تشخیص به موقع در سنین کودکی به ویژه قبل از سن مدرسه، می توان این مشکل را درمان کرد. به همین دلیل والدین باید به معاینه دوره ای چشم فرزندانشان از همان دوره کودکی توجه کامل داشته باشند.

مضرات مالش چشم و دلیل پرهیز از آن
نگاهی علمی به آسیب‌های پنهان یک عادت رایج

مضرات مالش چشم و دلیل پرهیز از آن

مالش چشم‌ها، عادتی رایج اما پنهان‌کار، می‌تواند فراتر از یک تسکین موقت، آسیب‌های جدی و گاه جبران‌ناپذیری به سلامت بینایی وارد کند. این مطلب، ضمن بررسی دلایل گرایش افراد به این عادت، به تفصیل به مضرات آن از جمله آسیب به قرنیه، افزایش خطر عفونت و تشدید بیماری‌های چشمی می‌پردازد و راهکارهای پیشگیری را ارائه می‌دهد.

حفظ سلامت چشم در روزهای آلودگی هوا و گرد و غبار

حفظ سلامت چشم در روزهای آلودگی هوا و گرد و غبار

در شرایط آلودگی هوا و مواجهه با پدیده گرد و غبار در شهرها، سلامت چشم‌ها، به‌ویژه در گروه‌های حساس، با چالش‌های جدی مواجه است. به همین دلیل آگاهی‌بخشی و آشنایی با راهنمای جامع برای محافظت از چشم‌ها در برابر آلاینده‌هایی مانند گرد و غبار، می تواند به سلامت چشمان در این شرایط کمک کند.

علل ایجاد آب مروارید و راه های درمان آن

علل ایجاد آب مروارید و راه های درمان آن

آیا دیدتان کدر شده و رنگ‌ها کم‌رنگ به نظر می‌رسند یا در شب دیدتان مختل می‌شود؟ این‌ها می‌توانند نشانه‌های آب مروارید (کاتاراکت) باشند. یک بیماری شایع چشمی که در آن عدسی طبیعی چشم کدر شده و مانع عبور صحیح نور می‌شود. در این مطلب جامع که با همکاری واحد آموزش سلامت بیمارستان فارابی تهیه شده، به بررسی علل، علائم، روش‌های درمانی و نکات مهم خود مراقبتی پس از جراحی آب مروارید می‌پردازیم.

جداشدگی شبکیه و روش های درمان آن

جداشدگی شبکیه و روش های درمان آن

این مطلب به شما کمک می‌کند تا با یکی از مشکلات مهم چشمی، یعنی جداشدگی شبکیه، و یکی از روش‌های اصلی درمان آن، یعنی جراحی ویترکتومی، آشنا شوید. آگاهی شما از این بیماری و نحوه مراقبت‌های پس از آن، نقش مهمی در حفظ سلامت بینایی‌تان دارد.

پیوند قرنیه؛ آن چه باید درباره این عمل بدانید

پیوند قرنیه؛ آن چه باید درباره این عمل بدانید

سلامت چشم‌ها نقش حیاتی در کیفیت زندگی ما ایفا می‌کند و قرنیه، این بافت شفاف و گنبدی‌شکل جلوی چشم، دروازه ورود نور به چشم و کلید بینایی واضح است. اما گاهی اوقات، آسیب‌ها یا بیماری‌ها می‌توانند به قرنیه آسیب برسانند و باعث تاری دید شدید یا حتی نابینایی شوند. در چنین شرایطی، پیوند قرنیه می‌تواند راه‌حلی امیدبخش برای بازگرداندن بینایی باشد. البته تصمیم گیری درباره موثر بودن این عمل با توجه به شرایط مختلف از جمله وضعیت چشم بیمار، نتایج آزمایشات و نظر چشم پزشک معالج شماست.

چرا چشمان ما قرمز می‌شوند و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم
علل شایع قرمزی چشم

چرا چشمان ما قرمز می‌شوند و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

قرمزی چشم یک علامت بسیار شایع است که می‌تواند به دلایل مختلفی، از مشکلات جزئی و گذرا گرفته تا شرایط جدی و نیازمند فوریت‌های پزشکی، رخ دهد. اگر شما نیز با مشکل قرمزی چشم روبرو هستید و این مشکل به دفعات تکرار شده است، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

نگاهی به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در بستر تروماهای نظامی

نگاهی به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در بستر تروماهای نظامی

استرس پس از سانحه یا PTSD یک اختلال روانی است که در پی تجربه مستقیم و یا غیر مستقیم یک رویداد تروماتیک مانند مرگ، تهدید به مرگ، خشونت های مختلف، شکنجه جنگ، زلزله و... ایجاد شده و موجب نشانه های قابل ملاحظه ای از ناراحتی در تقریبا هر کس می شود.

اقدامات اولیه در زمان تروما یا ضربه به چشم در اثر انفجار
فوریت های چشمی

اقدامات اولیه در زمان تروما یا ضربه به چشم در اثر انفجار

ترومای چشمی یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی است که می‌تواند در اثر انفجار رخ دهد و در زمان جنگ، شیوع آن به دلیل ماهیت حوادث مانند انفجار بمب، بسیار بالاست. چشم‌ها به دلیل ساختار ظریف و حساسشان، بسیار آسیب‌پذیرند و حتی ذرات ریز و موج انفجار نیز می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد کنند. آشنایی با این نوع آسیب ها و اقدامات اولیه در زمان وقوع حوادثی از این دست، می تواند تا حد زیادی از بروز مشکلات بیشتر برای مصدومان پیشگیری کند.

ورود اجسام خارجی به چشم در اثر انفجار و کمک های اولیه
فوریت‌های چشمی

ورود اجسام خارجی به چشم در اثر انفجار و کمک های اولیه

در میان حوادث ناگوار، انفجارها می‌توانند آسیب‌های وسیع و بعضاً جبران‌ناپذیری به بار آورند. چشم‌ها، این پنجره‌های حساس روح، در برابر موج انفجار و پرتاب شدن اجسام مختلف، بی‌دفاع‌ترین اعضا هستند. ورود اجسام خارجی به چشم در اثر انفجار، یک فوریت پزشکی جدی است که نیازمند دانش کافی برای اقدامات اولیه صحیح و مراجعه فوری به مراکز درمانی تخصصی است. این مطلب، به منظور افزایش آگاهی عمومی و ارائه راهنمایی‌های کاربردی، به بررسی این موضوع حیاتی می‌پردازد.

تنظیمات پس زمینه