دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
لیست اخبار صفحه :4
فیلم راهنمای نحوه تشکیل پرونده جراحی در بیمارستان فارابی
ویژه بیماران و همراهان

فیلم راهنمای نحوه تشکیل پرونده جراحی در بیمارستان فارابی

بیماران و همراهان گرامی برای آشنایی با مراحل تشکیل پرونده برای عمل جراحی در بیمارستان فارابی می توانند این فیلم را مشاهده کنند. در این فیلم تمام مراحل به ترتیب برای شما توضیح داده شده است. توصیه می شود بیمارانی که نیاز به جراحی چشم دارند پیش از جراحی حتما با دقت به نکات موجود در این فیلم توجه کنید.

تابستان، استخر و قرمزی چشم
آیا کلر آب برای چشم ضرر دارد؟

تابستان، استخر و قرمزی چشم

فصل تابستان و شنا در استخر، تجربه‌ای لذت‌بخش و نشاط‌آور است. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا گاهی بعد از شنا، چشمانتان قرمز و کمی سوزناک می‌شوند؟ پاسخ اینجاست؛ آب استخر به دلیل مواد شیمیایی و باکتری‌ها، می‌تواند  باعث قرمزی چشم شود. اما آیا این ماده شیمیایی همان کلر موجود آب استخر است؟

فیلم راهنمای مراجعه به بیمارستان فارابی
ویژه بیماران و همراهان

فیلم راهنمای مراجعه به بیمارستان فارابی

بیماران و همراهان گرامی برای آشنایی با مراحل دریافت نوبت و مراجعه به درمانگاه های فوق تخصصی بیمارستان فارابی می توانند این فیلم را تماشا کنند. در این فیلم تمام مراحل به ترتیب برای شما توضیح داده شده است. توصیه می شود پیش از مراجعه حتما با دقت به نکات موجود در این فیلم توجه کنید.

شستن چشم با چای و تاثیر آن بر درمان عفونت یا قرمزی
بررسی علمی یک باور رایج

شستن چشم با چای و تاثیر آن بر درمان عفونت یا قرمزی

چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است و برای مراقبت از آن باید با احتیاط و دقت عمل کرد. در میان توصیه‌های عامیانه، شست‌وشوی چشم با چای یکی از مواردی است که بسیاری از افراد به آن اعتقاد دارند و بر اساس این اعتقاد چای می تواند بر رفع قرمزی و عفونت چشم تاثیرگذار باشد. اما باید دید آیا این باور رایج پایه و اساس علمی داشته و آیا واقعاً مؤثر و بی‌خطر است؟

آستیگماتیسم؛ وقتی دنیا کمی کشیده به نظر می‌رسد
نکات مهم درباره چشمان آستیگمات

آستیگماتیسم؛ وقتی دنیا کمی کشیده به نظر می‌رسد

شاید شما هم کلمه آستیگماتیسم را در مکالمه با چشم‌پزشک خود شنیده باشید یا یکی از اطرافیانتان به آن مبتلا باشد. اما آستیگماتیسم دقیقاً چیست و فردی که این عارضه را دارد، دنیا را چگونه می‌بیند؟ و آیا درمانی برای آن وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات مطلبی که درباره آستیگماتیسم آماده کرده ایم را مطالعه کنید.

اهمیت معاینه زودهنگام چشم کودکان

اهمیت معاینه زودهنگام چشم کودکان

همان‌طور که برای چکاپ‌های دوره‌ای سلامت فرزندتان برنامه‌ریزی می‌کنید، سلامت چشم‌های او را نیز نباید فراموش نکنید. بینایی ابزاری قدرتمند برای کشف جهان اطراف و یادگیری است. اما آیا می‌دانید بهترین زمان برای اولین معاینه چشم کودک چه موقع است و چرا نباید آن را به تأخیر انداخت؟ در این مطلب تلاش می‌کنیم تا به شما درباره اهمیت معاینه به موقع چشم کودکتان و زمان انجام این کار اطلاعاتی را ارائه بدهیم.

پرش پلک و ارتباط آن با بیماری های چشمی

پرش پلک و ارتباط آن با بیماری های چشمی

پرش ناگهانی پلک تجربه‌ای رایج است که بسیاری از ما آن را حس کرده‌ایم. اغلب این انقباضات خفیف و بی‌ضرر هستند و به سرعت از بین می‌روند. اما سوالی که همیشه مطرح می‌شود این است که آیا این پرش‌های پلک می‌توانند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشند؟ در ادامه به بررسی ارتباط پرش پلک با مشکلات چشمی می پردازیم و خواهیم دید که چه زمانی باید این انقباضات را جدی گرفته و به چشم پزشک مراجعه کنیم.

آیا مطالعه و کار در نور کم به چشم آسیب می‌زند

آیا مطالعه و کار در نور کم به چشم آسیب می‌زند

کار با دستگاه‌های دیجیتال و مطالعه در شرایط نوری متنوع و گاه کم ممکن است به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی برخی از افراد تبدیل شده باشد. به همین دلیل این پرسش که آیا نور کم به چشم آسیب می‌رساند، ذهن بسیاری را به خود مشغول می کند. آیا این باورها علمی هستند یا صرفاً نگرانی‌های بی‌اساس؟ در این مطلب، علاوه بر روشن کردن واقعیت‌های علمی، راهکارهای عملی برای حفظ سلامت و راحتی چشمان شما در برابر خستگی ناشی از کار با صفحات نمایش و مطالعه در نور کم ارائه خواهیم داد.

کوررنگی یعنی دنیایی با رنگ‌های متفاوت

کوررنگی یعنی دنیایی با رنگ‌های متفاوت

کوررنگی یا همان کمبود دید رنگ، پدیده‌ای است که فرد توانایی دیدن برخی یا همه ی رنگ ها را ندارد و می‌تواند چالش‌هایی را در زمینه‌های مختلف از انتخاب لباس گرفته تا تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی برای وی ایجاد کند. در این مطلب تلاش می کنیم با افزایش آگاهی عمومی، به بررسی جامع این وضعیت پرداخته تا درک عمیق‌تری از دنیای رنگی افراد کوررنگ پیدا کرده و راهکارهای عملی برای زندگی راحت‌تر آنان ارائه دهیم.

دیدن ذرات شناور جلوی چشم چه زمانی خطرناک است

دیدن ذرات شناور جلوی چشم چه زمانی خطرناک است

بسیاری از افراد ممکن است تجربه دیدن ذرات شناور، حباب‌ها یا جرقه‌های نور را در میدان دید خود داشته باشند. این پدیده‌ها، اگرچه اغلب بی‌خطرند، اما گاهی می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات جدی چشمی باشند. آشنایی با علائم هشداردهنده و مراجعه به موقع به چشم‌پزشک، کلید حفظ بینایی شماست تا با تشخیص دقیق و درمان بهنگام، از سلامت چشمان خود محافظت کنید.

تنظیمات پس زمینه