دریافت نوبت: نوبت دهی بیمارستان فارابی
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
الف- شناسایی و گزارش ­دهی عفونتهای بیمارستانی:
 
با برقراری نظام مراقبت کشوری عفونت های بیمارستانی در کشور از سال 1385 انتظار می رود تمامی بیمارستان های دولتی و خصوصی بصورت منظم آمار عفونت های بیمارستانی را با تعاریف و فرم یکسان به مرکز مدیریت بیماری ها گزارش نمایند .
اخیراً سازمان جهانی بهداشت تعریف جامع تری از این عفونت ها ارائه کرده و آنها را عفونت های ناشی از مراقبت های بهداشتی ( Health care-associated infextion )می خواند و در سال 2005 میلادی شعار مراقبت سالم تر مراقبت تمیز است ( Clean care is safer care ) را مطرح کرده است .
براساس نظام کشوری مراقبت از عفونت بیمارستانی (NNIS ) گزارش دهی چهار نوع عفونت بیمارستانی بصورت ماهیانه از واحدهای کنترل عفونت بیمارستانها الزامیست. در حال حاضر عفونت های ادراری و عفونت های زخم جراحی و عفونت مجاری تنفسی و عفونت خونی مشمول گزارش دهی نظام کشوری مراقبت از عفونت بیمارستانی هستند تعاریف این عفونت ها و نجوه بیماریابی در متن سند خط مشی بتفضیل آمده است
 
ب- بیمار یابی و تشخیص عفونت بیمارستانی:

اساس بیماریابی و تشخیص عفونت بایستی مطابق با تعاریف ذکر شده در NNIS باشد الگوریتم تشخیص عفونت بیمارستانی برای چهار عفونت اصلی بشرح زیر است:
بیمار یابی و تشخیص عفونت بیمارستانی در  3مرحله صورت می گیرد
- گزارش دهی موارد عفونت بیمارستانی از بخشها
- پیگیری و بازدید روزانه بیماران عفونی توسط سوپروایزر کنترل عفونت
- بررسی روزانه نتایج کشت آزمایشگاه میکروبشناسی توسط سوپروایزر کنترل عفونت
 
گزارش دهی موارد عفونت بیمارستانی از بخش ها:
سرپرستاران و مسئولین کلیه واحدها اعم از بخش ها، درمانگاهها و اتاق های عمل در شیفت صبح و پرستاران مسئول در شیفتهای عصر و شب موظف هستند تمامی بیماران با تشخیص هر نوع عفونت چشم یا علائم سایر عفونت ها مانند تب بالای 5/37، تغییر محل زخم به نفع عفونت ، شروع آنتی بیوتیک جدید یا تغییر آنتی بیوتیک یا تشخیص پزشک مبنی بر عفونت ، انجام کشت از ترشحات یا محل زخم یا انجام کشت خون ، درخواست مشاوره عفونی توسط پزشک معالج را با ذکر مشخصات بیمار و شماره پذیرش به واحد کنترل عفونت و دفتر پرستاری گزارش دهند.
 
پیگیری و بازدید روزانه بیماران عفونی:
 تمامی بیمارانی که با تشخیص عفونت چشم از جمله اندوفتالمیت و اولسر قرنیه و سلولیت و ... یا سایر عفونت های مشمول تعریف NNIS مانند عفونت ریه، عفونت های ادراری و یا خونی یا عفونت زخم جراحی که از واحدها گزارش شده اند بایستی روزانه مورد بررسی و مصاحبه قرار گیرند.
در ابتدا پرونده بیماران عفونی با دقت بررسی و سوابق بستری و جراحی قبلی در همین مرکز کنترل می گردد سپس از خود بیمار و همراهان وی در باره علت بستری جدید و سابقه بستری و یا جراحی قبلی او سوال می شود
در صورت وجود سابقه بستری یا جراحی قبلی در طی یکسال یا سی روز گذشته در همین مرکز فرم درخواست پرونده قبلی تکمیل و مدارک پرونده قبلی از بایگانی و واحد مدارک پزشکی دریافت و ضمیمه پرونده جدید می گردد. پس از بررسی پرونده قبلی در صورت تطابق ویژگیهای بیمار با تعاریف NNIS فرم شماره 1 تکمیل می گردد. نمونه فرم شماره 1 بیمار یابی در ادامه آمده است. فرم مذکور بعد از تکمیل بهمراه پرونده بیمار بایستی توسط پزشک کنترل عفونت بیمارستان بررسی و در صورت تایید عفونت بیمارستانی و اختصاص کد صحیح مهر و امضا شود.
 
نکته : بیمارانی که فرم شماره 1 برای آنها تکمیل شده است بایستی روزانه تا زمان  ترخیص یا فوت بازدید و از نظر سیر بیماری و آزمایشات تشخیصی پیگیری  شوند.
 
بررسی روزانه نتایج کشت آزمایشگاه میکروبشناسی:
نتایج کشت های میکروبی از ترشحات چشم یا اتاقک های قدامی و خلفی همچنین نتایج کشت خون ، ادرار یا سایر مایعات بدن بیمار بایستی روزانه توسط سوپروایزر کنترل عفونت دریافت و مورد بررسی قرار گیرد. درصورتی که نتایج کشت مربوط به بیماران بستری بیمارستان باشد مشخصات پرونده و شماره پذیرش بیمار جهت پیگیری از نظر عفونت بیمارستانی مشمول تعاریف NNIS  (موارد ذکر شده در بند 2)ثبت می گردد .
 
ج- جمع آوری داده ها و ارسال آمار:
 
اطلاعات ثبت شده در فرم شماره 1 بیماریابی در پایان هر ماه (حداکثر تا روز دهم ماه بعد) در نرم افزار کشوری مراقبت از عفونت بیمارستانی  INIS  وارد شده و بصورت لیست خطی موارد عفونت بیمارستانی در
فرم شماره 2  بدو صورت ( هم فایل با پسوند idf  و هم برگه پرینت) گزارش گیری می شود .
 
نکته : CD مربوط به نرم افزار فوق در واحد کنترل عفونت موجود و بر روی کامپیوتر نصب شده است
فرم های شماره 1 بیماریابی جهت بررسی اطلاعات و مطالعات مربوطه در واحد کنترل عفونت بایگانی می شوند و فرم شماره 2 لیست خطی پرینت شده در دو نسخه تهیه و توسط رئیس کمیته کنترل عفونت بیمارستان و پزشک و پرستارکنترل عفونت تایید و امضا شده و به کمیته کنترل عفونت دانشگاه ارسال می گردد و فرم شماره 2 لیست خطی بصورت فایل idf  از طریق سیستم پورتال ثبت اطلاعات کشوری موارد عفونت های بیمارستانی به سایت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارسال می گردد .
آدرس سایت : www.inis.health.gov.ir
 
  • تاریخ انتشار : 1401/06/17 - 15:51
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 426
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

برگزاری کارگاه مجازی مدیریت خطر و ایمنی بیمار بیمارستان فارابی

ایمنی بیمار عاملی برای بهبود مستمر مبتنی بر یادگیری از خطاها و رویدادهای نامطلوب

دفتر پرستاری بیمارستان فارابی با همکاری واحد ایمنی بیمار این بیمارستان به منظور افزایش سطح آگاهی و پیشگیری از تکرار خطاهای درمانی، کارگاه مدیریت خطر و ایمنی بیمار را برای کارکنان پرستاری این مرکز برگزار کرد.

برگزاری کارگاه مجازی مدیریت خطر و ایمنی بیمار بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، به همت واحد آموزش دفتر پرستاری این بیمارستان، کارگاه مجازی مدیریت خطر و ایمنی بیمار پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ برای کارکنان پرستاری این مرکز برگزار شد.
فاطمه قدیمی، کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار بیمارستان فارابی که به عنوان سخنران در این کارگاه حضور داشت با اشاره به اهمیت برگزاری چنین کارگاهی گفت: ایمنی بیمار یکی از دغدغه‌های سازمان‌های درمانی است. به همین دلیل مهم است که هر سال برنامه‌های آموزشی در این زمینه را برای کارکنان برگزار کنیم. ما تلاش می‌کنیم در این کارگاه علاوه بر ایمنی بیمار، درباره مفاهیم کلی خطا، انواع آن و موضوعات کلیدی ایمنی بیمار نیز صحبت کنیم.
وی با بیان مفهوم ایمنی بیمار اظهار داشت: ایمنی بیمار شامل یک رشته مراقبت بهداشتی است که با پیچیدگی در حال تکامل در مجموعه‌های مراقبت بهداشتی و در نتیجه افزایش آسیب به بیمار در مراکز بهداشتی پدیدار می‌شود. هدف از شکل گیری ایمنی بیمار نیز پیشگیری و کاهش خطرات، خطاها و آسیب‌هایی است که در خلال مراقبت از بیمار ممکن است رخ دهند. در واقع سنگ بنای این رشته، بهبود مستمر مبتنی بر یادگیری از خطاها و رویدادهای نامطلوب است.
قدیمی توجه به ایمنی بیمار را برای ارائه خدمات بهداشتی ضروری دانست و تصریح کرد: در تمام سازمان‌های درمانی اجماع واضحی وجود دارد که خدمات بهداشتی با کیفیت در سراسر جهان باید موثر، ایمن و مردم محور باشد. همچنین برای درک مزایای مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت، خدمات بهداشتی باید به موقع، عادلانه، یکپارچه و کارآمد باشند. البته بیمارستان‌ها از پیچیده‌ترین سازمان‌ها محسوب می‌شوند و معمولا آن‌ها را همتای فرودگاه ها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های اتمی دسته بندی می‌کنند. همچنین به دلیل پیچیده بودن فرایند‌ها و اقداماتی که در آن انجام می‌شود ممکن است آسیبی برای بیمار رخ دهد.
کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار بیمارستان فارابی در ادامه موضوعات کلیدی ایمنی بیمار را مطرح کرد و گفت: در بحث ایمنی بیمار ما با ۵ موضوع کلیدی عفونت‌های بیمارستانی، حوادث جدی و مهم که منجر به عوارض جدی یا مرگ می‌شوند، عوارض حین و بعد از جراحی، زنان و زایمان و حوادث ناگوار که به سایر مراقبت‌های سلامت مرتبط هستند، مواجه هستیم. این موارد موضوعاتی نیستند که ما فقط در بیمارستان فارابی با آن‌ها سر و کار داشته باشیم، بلکه در تمام مراکز بهداشتی و بیمارستان سراسر جهان دارای اهمیت هستند.  
قدیمی اشاره‌ای نیز به شاخص‌های ایمنی بیمار داشت و عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت یا همان WHO ابزارهایی برای ایمنی بیمار دارد که شامل راهنماهای بهداشت دست و تزریق ایمن و چک لیست جراحی ایمن است. بنابراین می‌توان دریافت که این موارد تا چه حد اهمیت دارند که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان ابزاری برای ایمنی بیماران قلمداد می‌کند. این بدان معنی است که اگر WHO بخواهد میزان پیشرفت بهداشت در کشوری را اندازه گیری کند و ارتقا سطح بهداشت آن کشور را در آمارهای خود اعلام کند، بهداشت دست و تزریق ایمن، چک لیست جراحی ایمن و خطاهایی که در این دو حیطه رخ می‌دهند را به عنوان معیار قرار می‌دهد.
انواع خطاهای درمانی، انواع خطا از نظر گزارش دهی، مدیریت خطر، روش‌های انتقال ریسک، هدف از تحلیل ریشه‌ای خطا و وقایع ناخواسته (Never Event) از دیگر موضوعات مهمی بود که کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار بیمارستان فارابی در این وبینار توضیحاتی را درباره آن‌ها ارائه کرد.
قدیمی همچنین گزارشی از بیشترین خطاهای اعلام شده در بیمارستان فارابی را بیان کرد و اظهار داشت: اشکال در مستند سازی، تاخیر، نقص و عدم دقت، ترخیص نا ایمن، تغییر در روند درمان پس از حضور بیمار در اتاق عمل و لغو عمل جراحی از مهمترین مواردی هستند که درباره خطاهای رخ داده در زمینه ایمنی بیمار گزارش می‌شوند. هدف ما نیز این است که در این کارگاه‌ها با اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی کارکنان درمانی، از تکرار این خطاها‌ها پیشگیری کنیم.
وی در پایان افزود: اشتباه کردن امری است انسانی و انتظار عملکرد بی‌عیب و نقص از انسان‌هایی که در محیط‌های پیچیده و پر استرس کار می‌کنند غیر واقعی است. اما وقتی همین انسان‌ها در محیطی بدون خطا قرار می‌گیرند که در آن محیط، وظایف و فرایندهایی که در آن کار می‌کنند به خوبی طراحی شده باشد، از اشتباه مصون می‌مانند. بنابراین تمرکز بر سیستم‌های دارای خطا، آغاز بهبود است. باید توجه داشت که چنین شرایط ایده آلی در یک محیط شفاف که فرهنگ ایمنی حاکم است اتفاق می‌افتد. این همان فرهنگی است که در آن سطح بالایی از اهمیت به باورها، ارزش‌ها و نگرش‌های ایمنی بیمار داده می‌شود.
  • گروه خبری : درمان و ایمنی بیماران
  • کد خبر : 230745
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه