دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1404/04/19 - 10:01
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 431
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

توصیه هایی برای پدران و مادران

اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام تنبلی چشم در کودکان

تنبلی چشم یکی از مشکلاتی است که می تواند کودک شما را درگیر کند و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است عوارض آن تا آخر عمر همراه او باشد. اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا با غربالگری و تشخیص به موقع در سنین کودکی به ویژه قبل از سن مدرسه، می توان این مشکل را درمان کرد. به همین دلیل والدین باید به معاینه دوره ای چشم فرزندانشان از همان دوره کودکی توجه کامل داشته باشند.

اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام تنبلی چشم در کودکان

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ یکی از شایع‌ترین مشکلات بینایی در دوران کودکی که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می‌تواند منجر به کاهش دائمی بینایی شود، تنبلی چشم یا آمبلیوپی (Amblyopia) است. این عارضه در واقع نه یک بیماری چشمی، بلکه مشکلی در نحوه ارتباط چشم و مغز است. در این مطلب بیشتر به بررسی علل ایجاد تنبلی چشم در کودکان، راه های درمان و عوارض عدم درمان در بزرگسالی می پردازیم.

 

تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که مغز به دلایلی، سیگنال‌های دریافتی از یکی از چشم‌ها (یا به ندرت هر دو چشم) را نادیده می‌گیرد یا کمتر به آن توجه می‌کند. این اتفاق در دوران حساس رشد بینایی کودک (معمولاً از بدو تولد تا حدود ۷-۸ سالگی) رخ می‌دهد. در نتیجه، حتی اگر چشم از نظر ساختاری سالم باشد، مغز یاد نمی‌گیرد که چگونه از آن چشم به درستی استفاده کند و بینایی آن چشم ضعیف باقی می‌ماند.

تصور کنید مغز شما یک تیم متشکل از دو چشم بوده که قرار است با هم کار کنند. اگر یکی از چشم‌ها به هر دلیلی تصویر واضحی نفرستد (مثلاً به خاطر تاری دید یا انحراف)، مغز برای جلوگیری از دوبینی یا سردرگمی، به تدریج پیام‌های آن چشم را نادیده می‌گیرد و به چشم قوی‌تر تکیه می‌کند. این نادیده گرفتن مداوم باعث می‌شود مسیرهای عصبی بین چشم ضعیف و مغز به درستی رشد نکنند و بینایی آن چشم تنبلی پیدا کند.

 

چرا تشخیص و درمان زودهنگام حیاتی است؟

دوران کودکی، به ویژه تا سن ۷-۸ سالگی، دوره طلایی رشد بینایی است. در این سال‌ها، ارتباطات بین چشم و مغز در حال شکل‌گیری و تکامل هستند. اگر در این دوره، چشم تنبل تحریک نشود و مغز فرصت یادگیری استفاده از آن را پیدا نکند، این کاهش بینایی می‌تواند دائمی و غیرقابل برگشت شود. مغز کودکان بسیار انعطاف‌پذیر است. این بدان معناست که اگر مشکل در سنین پایین تشخیص داده شود، می‌توان با تحریک چشم تنبل، مغز را آموزش داد تا از آن چشم استفاده کند و بینایی بهبود یابد.

هرچه درمان زودتر آغاز شود، شانس موفقیت و دستیابی به بینایی کامل در چشم تنبل بیشتر است. مطالعات نشان داده‌اند که بهترین نتایج درمانی زمانی حاصل می‌شود که درمان قبل از ۷ سالگی شروع شود. اگر تنبلی چشم درمان نشود، فرد برای همیشه از بینایی ضعیف در یک چشم رنج خواهد برد. این موضوع می‌تواند بر عمق دید (درک سه‌بعدی)، توانایی انجام فعالیت‌های روزمره و حتی انتخاب شغل در آینده تأثیر بگذارد.

 

علل شایع تنبلی چشم

تنبلی چشم معمولاً به دلیل یکی از مشکلات زیر رخ می‌دهد که مانع از دریافت تصویر واضح توسط مغز از یک چشم می‌شود:

عیوب انکساری اصلاح نشده:

  • تفاوت زیاد در شماره چشم‌ها: شایع‌ترین علت تنبلی چشم. وقتی شماره عینک یک چشم با چشم دیگر تفاوت زیادی دارد (مثلاً یک چشم نزدیک‌بین و دیگری دوربین باشد)، مغز تصویر واضح‌تر را ترجیح می‌دهد و چشم دیگر را نادیده می‌گیرد.
  • عیوب انکساری بالا در هر دو چشم: در مواردی که هر دو چشم نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم بسیار بالایی دارند و اصلاح نشده‌اند، ممکن است هر دو چشم دچار تنبلی شوند.

 

انحراف چشم:

  • اگر چشم‌ها هم‌راستا نباشند (مثلاً یکی به داخل یا خارج منحرف شود)، مغز برای جلوگیری از دوبینی، تصویر چشم منحرف را سرکوب می‌کند.

 

انسداد مسیر بینایی:

این جدی‌ترین نوع تنبلی چشم است و زمانی رخ می‌دهد که مانعی فیزیکی، جلوی رسیدن نور به شبکیه را بگیرد. مثال‌ها شامل:

  • آب مروارید مادرزادی (Congenital Cataract): کدورت عدسی چشم از بدو تولد.
  • افتادگی پلک (Ptosis): پلک افتاده که مردمک را می‌پوشاند.
  • کدورت قرنیه: هرگونه کدورت در لایه شفاف جلوی چشم.

این نوع تنبلی چشم نیاز به درمان فوری دارد، زیرا هرگونه تأخیر می‌تواند منجر به کاهش بینایی بسیار شدید و دائمی شود.

 

روش‌های درمان تنبلی چشم

هدف اصلی درمان، آموزش مغز برای استفاده از چشم تنبل است. روش‌های درمانی بسته به علت و شدت تنبلی چشم متفاوت هستند.

اصلاح عیوب انکساری:

  • اولین و مهم‌ترین گام، تجویز عینک یا لنز تماسی مناسب برای اصلاح کامل شماره چشم است. در بسیاری از موارد، به خصوص در تنبلی‌های خفیف، تنها با استفاده صحیح از عینک، بینایی چشم تنبل بهبود می‌یابد.

پوشاندن چشم قوی‌تر:

  • این روش شامل پوشاندن چشم قوی‌تر با یک پد چشمی (چسب چشم) برای چند ساعت در روز است. این کار مغز را مجبور می‌کند تا از چشم تنبل استفاده کند و مسیرهای بینایی آن را تقویت نماید. مدت زمان و نحوه پوشاندن توسط چشم‌پزشک تعیین می‌شود.

استفاده از قطره چشمی:

  • گاه به تشخیص پزشک قطره آتروپین در چشم قوی‌تر ریخته می‌شود تا دید آن را به طور موقت تار کند. این روش جایگزینی برای پد چشمی است و مغز را تشویق می‌کند تا از چشم تنبل استفاده کند. البته استفاده از قطره ها باید به تشخیص و تحت نظر چشم پزشک باشد.

فیلتر بنگرتر:

  • این فیلترهای مخصوص روی لنز عینک چشم قوی‌تر قرار می‌گیرند و دید آن را کمی تار می‌کنند، بدون اینکه نیاز به پوشاندن کامل چشم باشد.

جراحی:

  • در مواردی که علت تنبلی چشم یک انسداد فیزیکی (مانند آب مروارید یا افتادگی پلک) باشد، جراحی برای رفع آن مانع ضروری است. در برخی موارد انحراف چشم که با عینک اصلاح نمی‌شود، ممکن است جراحی برای صاف کردن چشم‌ها نیز انجام شود، اما این جراحی به تنهایی تنبلی چشم را درمان نمی‌کند و نیاز به درمان‌های مکمل دارد.

 

عوارض عدم درمان به موقع تنبلی چشم

اگر تنبلی چشم در دوران کودکی تشخیص داده نشود و درمان نگردد، می‌تواند عواقب جدی و دائمی برای بینایی فرد در پی داشته باشد:

  • کاهش دائمی بینایی: مهم‌ترین و جبران‌ناپذیرترین عارضه، کاهش دائمی و غیرقابل برگشت بینایی در چشم تنبل است.
  • مشکل در درک عمق: از آنجایی که مغز نمی‌تواند تصاویر را از هر دو چشم به درستی ترکیب کند، فرد در درک فاصله و عمق دچار مشکل می‌شود. این موضوع می‌تواند در فعالیت‌هایی مانند رانندگی، ورزش و کارهای نیازمند دقت، مشکل‌ساز باشد.
  • افزایش خطر از دست دادن بینایی در چشم سالم: اگر فردی تنها یک چشم سالم و یک چشم تنبل داشته باشد، در صورت بروز هرگونه آسیب یا بیماری در چشم سالم، بینایی او به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد، زیرا چشم تنبل نمی‌تواند جایگزین مناسبی باشد.
  • مشکلات اجتماعی و تحصیلی: کاهش بینایی می‌تواند بر عملکرد تحصیلی و اعتماد به نفس کودک تأثیر بگذارد.

 

غربالگری بینایی، کلید سلامت چشم کودکان تنبلی چشم یک بیماری قابل پیشگیری و درمان است، به شرطی که در سنین پایین تشخیص داده شود. غربالگری‌های منظم بینایی در دوران نوزادی و کودکی (توسط متخصص اطفال، بینایی‌سنج یا چشم‌پزشک) نقش حیاتی در شناسایی زودهنگام این عارضه دارد. بیمارستان فارابی با کادری مجرب از فوق‌تخصصان چشم‌پزشکی کودکان و استرابیسم، آماده ارائه خدمات تشخیص و درمان تنبلی چشم به فرزندان دلبند شماست. با تشخیص زودهنگام و پیگیری دقیق درمان، می‌توانیم به کودکان کمک کنیم تا بهترین شانس را برای داشتن بینایی کامل و زندگی با کیفیت داشته باشند.

برای دریافت نوبت درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان فارابی، می‌توانید به نشانی nobat.tums.ac.ir مراجعه کنید.

 

 

  • کد خبر : 300633
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه