دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1404/04/22 - 07:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 578
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

خطرات خوددرمانی

عوارض مصرف خودسرانه قطره و پمادهای چشمی

در مواجهه با ناراحتی‌های چشمی، وسوسه خوددرمانی با قطره‌ها و پمادهای بدون نسخه یا تجویز قبلی، خطری پنهان برای بینایی شماست. گاهی این اقدامات به ظاهر ساده می‌توانند پیامدهای جدی و گاه جبران‌ناپذیری برای سلامت چشم‌های شما به همراه داشته باشد. توصیه می کنیم با مطالعه این مطلب از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.

عوارض مصرف خودسرانه قطره و پمادهای چشمی

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ احساس سوزش، خارش، قرمزی یا تاری دید در چشم، تجربه‌ای ناخوشایند است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده‌ایم. در چنین مواقعی، وسوسه استفاده از قطره یا پمادی که قبلاً برای خودمان یا دیگری تجویز شده، یا حتی خرید یک قطره بدون نسخه از داروخانه، بسیار قوی است. اما آیا می‌دانستید این اقدام به ظاهر ساده می‌تواند پیامدهای جدی و گاه جبران‌ناپذیری برای سلامت بینایی شما داشته باشد؟ ما در بیمارستان فارابی، به عنوان قطب علمی چشم پزشکی و مرکزی پیشرو در حوزه سلامت چشم، بر اهمیت آگاهی‌بخشی در این زمینه تأکید داریم. در این مطلب به ای موضوع اشاره خواهد شد که چرا خودسرانه مصرف کردن قطره‌ها و پمادهای چشمی، می‌تواند خطراتی پنهان و جدی برای چشم‌های شما به همراه داشته باشد.

 

چرا نباید خودسرانه داروهای چشمی مصرف کنیم؟

چشم‌ها اندام‌هایی بسیار حساس و پیچیده هستند. علائم مشابه (مانند قرمزی) می‌توانند ناشی از بیماری‌های کاملاً متفاوتی باشند که هر یک نیاز به تشخیص و درمان تخصصی دارند. مصرف خودسرانه دارو، نه تنها ممکن است بیماری اصلی را درمان نکند، بلکه آن را پنهان کرده و فرصت تشخیص به موقع را از بین ببرد و به عوارض خطرناکی منجر شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از انواع پرمصرف قطره‌ها و پمادهای چشمی و خطرات مصرف خودسرانه آن‌ها بیندازیم.

 

قطره‌های ضد قرمزی چشم؛ چرخه معیوب بازگشت قرمزی چشم

  • این قطره‌ها با تنگ کردن رگ‌های خونی سطح چشم، قرمزی را به سرعت کاهش می‌دهند و چشم را "سفید" می‌کنند. اما این تسکین موقتی است.
  • استفاده مکرر و طولانی‌مدت از این قطره‌ها می‌تواند منجر به بازگشت قرمزی چشم شود. به این معنی که پس از قطع مصرف، رگ‌های خونی بیش از پیش گشاد شده و چشم‌ها قرمزتر از قبل می‌شوند. این وضعیت باعث می‌شود فرد برای رهایی از قرمزی، بیشتر از قطره استفاده کند و در یک چرخه اعتیادآور گرفتار شود که درمان آن دشوار است.
  • همچنین، این قطره‌ها علت اصلی قرمزی را درمان نمی‌کنند و ممکن است علائم یک بیماری جدی‌تر را پنهان کنند.

 

قطره‌ها و پمادهای آنتی‌بیوتیک؛ مبارزه‌ای اشتباه و خطرناک

  • بسیاری از افراد هنگام قرمزی یا ترشح چشم، به سراغ قطره‌های آنتی‌بیوتیک می‌روند، با این تصور که عفونت دارند.
  • مقاومت آنتی‌بیوتیکی: مصرف بی‌رویه و نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها، باعث ایجاد مقاومت در باکتری‌ها می‌شود. این بدان معناست که در آینده، اگر واقعاً به عفونت باکتریایی مبتلا شوید، داروهای موجود دیگر مؤثر نخواهند بود.
  • بی‌اثر بودن در برابر ویروس و آلرژی: بسیاری از موارد قرمزی چشم ناشی از عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی چشم) یا آلرژی است که آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری بر آن‌ها ندارند و فقط عوارض جانبی احتمالی را به همراه خواهند داشت.
  • پنهان کردن عفونت‌های جدی: آنتی‌بیوتیک‌های نامناسب ممکن است علائم یک عفونت جدی‌تر (مانند زخم قرنیه) را به طور موقت کاهش دهند، اما بیماری را درمان نکنند و باعث پیشرفت پنهان آن شوند.

 

قطره‌ها و پمادهای کورتیکوستروئید (کورتون)؛ شمشیر دو لبه

  • کورتون‌ها داروهای بسیار قوی ضد التهاب هستند که می‌توانند قرمزی و التهاب چشم را به سرعت کاهش دهند و احساس بهبودی کاذب ایجاد کنند.
  • افزایش فشار داخل چشم و گلوکوم (آب سیاه): مصرف طولانی‌مدت و خودسرانه کورتون‌ها، شایع‌ترین علت دارویی افزایش فشار داخل چشم است که می‌تواند منجر به آسیب دائمی عصب بینایی و نابینایی غیرقابل برگشت (گلوکوم) شود. این عارضه اغلب بدون درد و علامت پیشرفت می‌کند.
  • کاتاراکت (آب مروارید): کورتون‌ها می‌توانند باعث کدورت عدسی چشم و ایجاد آب مروارید شوند که نیاز به جراحی دارد.
  • تشدید عفونت‌ها: کورتون‌ها سیستم ایمنی چشم را سرکوب می‌کنند. اگر قرمزی چشم ناشی از عفونت‌های ویروسی (به ویژه ویروس هرپس سیمپلکس) یا قارچی باشد، مصرف کورتون می‌تواند باعث تشدید شدید عفونت، زخم‌های عمیق قرنیه و حتی از دست دادن چشم شود.

 

اشک مصنوعی؛ به ظاهر بی‌خطر اما با ملاحظات خاص

  • اشک‌های مصنوعی برای خشکی چشم و شستشوی ذرات از سطح چشم معمولاً بی‌خطر هستند.
  • مواد نگهدارنده (Preservatives): برخی اشک‌های مصنوعی حاوی مواد نگهدارنده هستند که در صورت استفاده مکرر و طولانی‌مدت (بیش از ۴ بار در روز)، می‌توانند خود باعث تحریک و آسیب به سطح چشم شوند. برای استفاده طولانی‌مدت، اشک‌های مصنوعی بدون نگهدارنده توصیه می‌شوند.
  • پنهان کردن مشکل اصلی: اگر خشکی چشم یا تحریک، ناشی از یک بیماری جدی‌تر باشد، استفاده از اشک مصنوعی ممکن است علائم را کاهش دهد اما علت اصلی را درمان نکند و تشخیص را به تأخیر بیندازد.

 

تشخیص اشتباه و تأخیر در درمان

مهم‌ترین خطر خوددرمانی، تشخیص اشتباه و تأخیر در درمان صحیح است. بسیاری از بیماری‌های چشمی جدی، در مراحل اولیه علائم مشابهی با مشکلات خفیف‌تر دارند. به عنوان مثال:

  • قرمزی چشم می‌تواند نشانه‌ای از گلوکوم حاد با زاویه بسته (یک اورژانس چشمی که نیاز به درمان فوری دارد)، یووئیت (التهاب لایه‌های داخلی چشم) یا زخم قرنیه باشد. خوددرمانی در این موارد می‌تواند منجر به آسیب دائمی بینایی شود.
  • تاری دید موقت ممکن است ناشی از نوسانات قند خون در دیابت باشد یا نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر مانند رتینوپاتی دیابتی باشد که نیاز به معاینه تخصصی دارد.

 

چه زمانی باید به چشم‌پزشک مراجعه کنیم؟

سلامت چشمان شما بسیار ارزشمند است. هرگز خودسرانه داروی چشمی مصرف نکنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، فوراً به چشم‌پزشک مراجعه کنید:

  • قرمزی چشم که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد یا بدتر شود.
  • درد چشم، به خصوص درد شدید یا مداوم
  • تغییر ناگهانی در بینایی (تاری دید، کاهش دید، دیدن هاله‌ها یا جرقه‌های نور)
  • ترشحات چرکی یا غلیظ از چشم
  • حساسیت شدید به نور
  • احساس وجود جسم خارجی که با اشک‌ریزش یا پلک زدن برطرف نمی‌شود.
  • هرگونه آسیب یا ضربه به چشم

 

چشمان شما دریچه‌ای به جهان هستند و حفظ سلامت آن‌ها نیازمند مراقبت تخصصی است. مصرف خودسرانه قطره‌ها و پمادهای چشمی، نه تنها می‌تواند مشکل را حل نکند، بلکه با عوارض جانبی خطرناک و پنهان کردن بیماری‌های جدی، بینایی شما را به خطر اندازد. به جای حدس و گمان، به متخصصان اعتماد کنید. بیمارستان چشم‌پزشکی فارابی با کادر مجرب و تجهیزات پیشرفته، آماده ارائه خدمات تشخیص و درمان دقیق برای حفظ سلامت بینایی شماست. شما می توانید برای دریافت نوبت درمانگاه های فوق تخصصی و تخصصی بیمارستان فارابی به نشانی nobat.tums.ac.ir مراجعه کنید.

 

 

  • کد خبر : 300714
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه