دریافت نوبت کلیک کنید
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری
تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 
سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:
- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 
سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:
- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 
مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:
– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 
تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:
- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 
مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:
- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 
سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:
- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 
نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:
- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 
نیازهای گروهی بیماران:
الف- نیازهای آموزشی عمومی
- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد
ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی
- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.
نیازهای آموزشی فردی:
- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.
تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:
- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.
تامین منابع مورد نیاز:
منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:
نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1402/07/19 - 17:24
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 721
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

به مناسبت هفته سلامت روان

برای داشتن جامعه سالم باید راه های شاد زیستن را بدانیم

آشنایی با نیازهای اساسی انسان و شناخت خواسته ها و نیازها برای داشتن زندگی شاد مهمترین موضوعات مطرح شده در کارگاه آموزشی «شاد زیستن» که به مناسبت هفته سلامت روان در بیمارستان فارابی برگزار شد، بود.

برای داشتن جامعه سالم باید راه های شاد زیستن را بدانیم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، با همکار دفتر جوانی جمعیت معاونت فرهنگی دانشجویی این دانشگاه و آموزش سلامت بیمارستان فارابی، کارگاه آموزشی «شاد زیستن» به مناسبت هفته سلامت ظهر چهارشنبه 19 مهر 1402 در این مرکز برگزار شد.
دکتر مهتاب بیات ریزی، روانشناس و دبیر دفتر جوانی جمعیت معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ابتدای این جلسه با تاکید بر لزوم تلاش همه جانبه در راستای جوان سازی جمعیت گفت: همه ما از شرایط اقتصادی آگاه هستیم و مشکلات را از نزدیک می بینیم. اما لازم است برای جوانی جمعیت و کشور کاری انجام دهیم. البته من اعتقاد دارم پیش از آن که زوج ها را به فرزند آوری تشویق کنیم باید چگونگی داشتن یک زندگی زناشویی خوب را به آنان بیاموزیم. زیرا اگر حال دل زن و شوهر خوب نباشد قطعا فرزندی که متولد می شود نیز حال دل خوبی نخواهد داشت. همچنین اگر والدی که از فرزندش نگهدای می کند توانمند نباشد، بچه ها نیز آسیب خواهند دید. پس اگر زوجین روش های شاد زیستن را نداند ممکن است به فرزندان خود آسیب وارد کرده و در نهایت نیز همین فرزندان آسیب دیده وارد جامعه خواهند شد. وی افزود: به همین دلیل ما در دفتر جوانی جمعیت دانشگاه تصمیم گرفتیم در زمینه موضوعاتی برنامه ریزی کنیم که نیاز جامعه است. مانند 8 درس شاد زیستن، هنر با هم بودن، فرزند پروری نوین و مشاوره قبل از ازدواج.
دکتر بیات ریزی در ادامه به توضیح تئوری انتخاب پرداخت و اظهار داشت: بر اساس این تئوری هیچ کس نمی تواند شخص دیگری را تغییر دهد، مگر خود آن شخص. یعنی تنها کسی که می تواند شما را تغییر دهد خودتان هستید. شما هم نمی توانید فرد دیگری را تغییر دهید بلکه تنها می توانید در زمینه تغییر کردن اطلاعات در اختیار او بگذارید. شاید برخی تصور کنند با زور می توان آدم ها را در سیستم کاری، زناشویی، روابط والدین و فرزندی یا دوستی نگاه داشت. اما کاملا اشتباه است. زیرا نسل جوان به ویژه از دهه 70 به بعد دیگر مانند هم سن و سالان ما منعطف نیستند و نمی توان با روش های سختگیرانه و کنترل بیرونی آن ها را کنترل کرد. بلکه برای ایجاد ارتباط با آن ها باید نیازهای اساسی را بشناسیم. با روش های شاد زیستن نیز می توان علاوه بر شناخت این نیازها، در کنار یکدیگر زندگی کرد.
وی با معرفی نیازهای اساسی انسان تصریح کرد: ما باید بدانیم به عنوان یک انسان چه نیازهایی داریم و اگر قرار است ازدواج کنیم بدانیم فردی که قرار است در کنار ما همسفر و همراه زندگی باشد چه نیازهایی دارد. ما همچنین باید بدانیم دنیای مطلوب خود و همسرمان چگونه است. یا رفتار خود و شریک زندگی مان را به خوبی بشناسیم. وقتی این موارد را شناختیم می توان به یک زبان و ادبیات مشترک در زندگی برسیم. باید تشخیص دهیم زمانی که حالمان خوب نیست یعنی یک یا تعدادی از نیازهایمان ارضا نشده و چگونگی ارضای این نیازها را بشناسیم. اساسی ترین نیاز عشق و تعلق خاطر است. زیرا عشق نه دادنی است و نه گرفتنی، بلکه ساختنی است. عشق و دوستی مانند خیابان دوطرفه است که باید با دیگری آن را تامین کرد. در صورتی که 4 نیاز دیگر یعنی بقا، سرگرمی، آزادی و قدرت بدون دیگری هم برآورده می شوند. انسان هر چقدر هم که در زندگی توانمند باشد حداقل به یک دوست نیاز دارد و برای حفظ و ادامه هر عشقی نیازمند عامل دوستی است.
شناخت خواسته ها و نیازها مورد دیگری بود که دبیر دفتر جوانی جمعیت معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه به آن پرداخت و گفت: خواسته یعنی راه هایی که آموخته ایم تا نیازهایمان را ارضا کنیم. در واقع خواسته ها راه هایی هستند که ما فکر می کنیم اگر آن ها را به دست آوریم، به نیازهایمان دسترسی پیدا کرده ایم.
دکتر بیات ریزی در ادامه این کارگاه با توضیح معنای آزادی افزود: آزادی یعنی یک انسان چگونه دوست دارد سبک زندگی خود را انتخاب کند. این همان توانایی اختیار داشتن برای انتخاب است. حال اگر آزادی را از دست دهیم یعنی خلاقیت سازنده که یکی از خصوصیات انسانی است را از دست داده ایم. همچنین فراموش نکنیم کنترل بیرونی، فرزند قدرت و دشمن آزادی است. گاهی ممکن است به فرزند خود بگوییم که برای شرکت در یک میهمانی هرکدام از لباس های داخل کمدش را که می پسندد بپوشد اما زمانی که می بینیم لباسی را انتخاب و به تن کرده می گوییم: ای کاش آن لباس قهوه ای را می پوشیدی. این یعنی گرفتن آزادی که منجر به از دست رفتن خلاقیت سازنده فرزند خواهد شد. ویلیام گلسر، بنیانگذار تئوری انتخاب می گوید: همه بدبختی های بشر به خاطر این است که فکر می کند نه تنها صلاح خود، بلکه صلاح همه مردم را نیز می داند. پس بگذاریم فرزندانمان با خلاقیت سازنده رشد کنند.
موضوعاتی مانند انتخاب رفتار، استفاده نکردن از عادت های مخرب، آشنایی داشتن با دنیای مطلوب، خلاقیت در زندگی زناشویی و شیوه های افزایش صمیمیت جنسی پایان بخش این کارگاه آموزشی بود.
  • گروه خبری : آموزش کارکنان,اخبار آموزش سلامت
  • کد خبر : 248091
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه