دریافت نوبت کلیک کنید
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1399/08/07 - 13:35
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 110
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پنجمین جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان فارابی در سال 99 برگزار شد

در جلسه آبان 99 کمیته مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان فارابی نتایج بررسی کمی و کیفی مستندات پرونده ها ارائه و درباره فرم های پرونده بیماران بین الملل و اقدامات واحد فناوری اطلاعات برای بهبود فرایند اصلاح پرونده ها در HIS تصمیم گیری شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، پنجمین جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات این مرکز در سال 99، روز چهارشنبه 7 آبان با حضور سعید مرادی، مدیر بیمارستان، به صورت مجازی برگزار شد. 
در بخش اول این جلسه لیلا فیضی نیا، مسئول واحد مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان و دبیر کمیته، نتایج بررسی کمی و کیفی مستندات پرونده ها اعلام کرد و گفت: در بررسی های کمی به مواردی مثل ثبت مشخصات و درج مهر ارائه دهندگان خدمت، ثبت دقیق ساعت و تاریخ اقدامات، استفاده از فرم های استاندارد، مستند سازی فرم های پرونده و... دقت می شود و در بررسی های کیفی همخوانی اطلاعات ثبت شده در برگه های مختلف پرونده و ثبت مناسب شرح حال سیر بیماری و تشخیص ها و... ارزیابی می شود.  
وی سپس به بررسی نتایج ارزیابی شش ماهه اول پرونده ها ی بستری پرداخت و گفت: از بین 30 هزار پرونده بررسی شده بیشترین نواقص مربوط به ثبت نکردن دستور ترخیص، نبودن مهر پزشک و پرستار تایید کننده دستورات در برگه های شرح عمل و دستورات پزشک است.
مسئول واحد مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان فارابی گفت: گرچه این نواقص معمولا به دلیل حجم بالای بیماران رخ می دهد ولی نباید به خاطر چنین مسئله قابل حلی شاخص نقص پرونده ما بالاباشد.
فیضی نیا بر اهمیت کاهش نقص پرونده ها در بخش مهر تاکید کرد و گفت: اغلب بیماران این بخش مراجعین ترومایی و اورژانس هستند و پرونده هایشان جنبه قانونی پیدا می کند بنابراین همکاران این بخش باید در رفع نواقص پرونده و مستند سازی اقدامات توجه بیشتری داشته باشند. 
وی با بیان اینکه از سال 96 تا 98 سه برنامه بهبود کیفیت برای کاهش نواقص پرونده نوشته شده است،گفت: در این برنامه ها اقدامات اصلاحی به تفکیک بخش و برای گروه های مختلف ارائه دهنده خدمت طراحی شده است ولی متاسفانه به خاطر همکاری پایین پزشکان شاخص تعیین شده محقق نشده است.
فیضی نیا از سرپرستاران درخواست کرد: قبل از ارسال پرونده به واحد ترخیص نواقص را برطرف کنند و مهر خود را روی برگه پذیرش بزنند.
در بخش دوم جلسه مهندس طاهره صادقی، مسئول واحد فناوری اطلاعات بیمارستان، درباره تغییراتی که قرار است در سامانه HIS بیمارستان بدهند، توضیح داد و گفت: این تغییرات برای بهبود فرایند اصلاح پرونده ها در سامانه است و شامل ایجاد دسترسی دگمه اصلاح برای کاربران پذیرش که امکان تغییرسرویس بیمار را به آنها می دهد، ایجاد دسترسی دگمه عدم مراجعه که به کاهش ثبت موارد لغو عمل جراحی و اصلاح فرآیند آن می انجامد ف ایجاد دسترسی دگمه پذیرش برای کاربران بخش سرپایی که منجر به ثبت دقیق ساعت و تاریخ ورود بیمار می شود.  
مهندس صادقی گفت: این تغییرات به خاطر کاهش پرونده های بلاتکلیف در واحد مدارک پزشکی، اصلاح فرآیند ثبت لغو عمل جراحی و کاهش موارد کنسلی، رفع مشکل دگمه ثبت آموزش به بیمار، رفع مشکل واحد ترخیص برای ثبت اطلاعات در سیستم سپاس، رفع مشکلات واحد درآمد با بیمه ها به ویژه ثبت اطلاعات در پنل رز بیمه سلامت، محاسبه دقیق آمار اعمال جراحی لغو شده، اصلاح محاسبات اتوماتیک، کاهش شکایات در واحد مدارک پزشکی و مواردی دیگر انجام می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به تغییراتی که بدنبال اعمال این اصلاحات در سامانه HIS بیمارستان رخ می دهد لازم است مسئولان واحدهای درگیر نظرات خود را به ما اعلام کنند تا مشکلات به حداقل برسد. 
در پایان جلسه نامه معاونت درمان دانشگاه درباره ابلاغ فرم های ویژه بیماران بین الملل بررسی شد. فیضی نیا با بیان اینکه این فرم ها به سه زبان انگلیسی، عربی و کردی ترجمه شده است گفت: با توجه به تنوع فرم رضایت آگاهانه بیماران چشم پزشکی لازم است این فرم ها به معاونت درمان ارسال و پس از ترجمه و تایید به کار گرفته شود. همچنین فرم شرح عمل این بیماران باید به انگلیسی تکمیل شود تا دراختیار بیمار قرار گیرد. 

 

  • گروه خبری : کمیته مدیریت اطلاعت سلامت و فناوری اطلاعات
  • کد خبر : 231172
حمیده امیدوار
تهیه کننده:

حمیده امیدوار

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه