• تاریخ انتشار : 1401/05/05 - 10:58
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 327
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی

روند پیاده سازی بایگانی الکترونیک پرونده های بالینی بیمارستان فارابی بررسی شد

جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی با تاکید بر رفع نقص پرونده ها پیش از بایگانی الکترونیکی آنان برگزار شد.

جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات این بیمارستان صبح چهارشنبه 5 مرداد 1401 با حضور سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان به منظور بررسی روند پیاده سازی بایگانی الکترونیک پرونده های بالینی و برقراری امکان تبادل الکترونیک استاد با سایر سازمان ها از جمله سازمانه های بیمه گر و پزشکی قانونی، برگزار شد.
لیلا فیضی نیا، مسئول واحد مدیریت اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی بیمارستان فارابی در آغاز این جلسه با اشاره به گزارش بازدید ارزیابان معاونت درمان از فرایند اسکن پرونده های بیماران بستری شده در این مرکز اظهار داشت: در بازدیدی که از واحد مدارک پزشکی و بایگانی آن انجام شد، برخی موارد توسط ارزیابان مطرح شد که یکی از آن ها وارد نشدن برخی از فرم های پرونده بستری مانند فرم های آمادگی قبل از عمل، نمودار علائم حیاتی، نمودار الکتروکاردیوگرام، فرم جذب و دفع مایعات و گزارش آزمایشگاه و رادیولوژی در فرایند اسکن بود. باید بگویم که بیمارستان فارابی یک بیمارستان تک تخصصی است و با بیمارستان های چند تخصصی و عمومی متفاوت است و همچنین برخی از این موارد در داخل فرم هایی که ما اسکن می کنیم آورده شده و برخی دیگر در بیمارستان فارابی استفاده نمی شود. همچنین گزارش آزمایشگاه و رادیولوژی نیز در سامانه HIS وجود دارد. اما با این حال تصمیم گرفتیم تا در جلسه امروز این موضوع را مطرح کرده تا بتوانیم درباره رفع این نقص تصمیم گیری کنیم. 
وی در ادامه به توضیح سطوح دسترسی کاربران به بایگانی پرونده های اسکن شده پرداخت و افزود: بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت ما سطوح دسترسی به پرونده بیماران در بخش های بیمارستان را تنها در اختیار سوپروایزرها قرار دادیم. همچنین این دسترسی در سایر واحدها مانند واحد درآمد نیز کاملا تعریف شده است. البته با توجه به موارد قانونی و رعایت حقوق بیماران، کاربران تنها قادر به مشاهده پرونده اسکن شده هستند و قابلیت چاپ و یا انتقال روی لوح فشرده برای آنان وجود ندارد.
فیضی نیا به وجود برخی نقص ها در پرونده های بستری نیز اشاره کرد و گفت: از اساتید، پزشکان و پرستاران تقاضا دارم تا نهایت دقت را در تکمیل پرونده بیماران به ویژه فرم شرح عمل و خلاصه پرونده داشته باشند. زیرا هنوز هم شاهد هستیم که برخی از فرم ها فاقد مهر استاد، پزشک و پرستار است.
ابلاغیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه ارسال پرونده های بستری به صورت الکترونیکی به سازمان بیمه سلامت موضوع دیگری بود که مسئول واحد مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان فارابی مطرح و تصریح کرد: با توجه به تاکید معاونت درمان دانشگاه مبنی بر مدیریت منابع و کاهش مصرف کاغذ، ملزم هستیم تا پرونده ها را به صورت الکترونیکی به سازمان بیمه سلامت ارسال کنیم.
پس از بیان چالش های این واحد، مدیر بیمارستان فارابی با جمع بندی موارد مطرح شده گفت: دو موضوع باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد. یکی اینکه نقص پرونده ها پیش از اسکن آن ها رفع شود و دیگری اینکه در خصوص اضافه کردن فرم هایی مانند نمودار علائم حیاتی، نمودار الکتروکاردیوگرام و فرم های مشابه که هم اکنون در اسکن پرونده های ما لحاظ نمی شوند تصمیم گیری کنیم. زیرا همان طور که گفته شد برخی از این فرم ها در داخل فرم هایی که در حال حاضر بایگانی می شوند وجود دارد و برخی دیگر نیز در سامانه HIS موجود است. همچنین اضافه کردن این فرم ها علاوه بر افزایش هزینه های چاپ، هزینه های اسکن را نیز به همراه خواهد داشت. چون اسکن پرونده ها در بیمارستان فارابی توسط بخش خصوصی انجام می شود. الکترونیکی شدن پرونده ها در آینده را نیز باید در نظر داشت. پس از همکاران می خواهم تا با بررسی دقیق مشخص کنند کدام یک از این موارد نیاز به چاپ و اسکن دارند.
مرادی رفع نقص پرونده ها را نیز بسیار مهم برشمرد و عنوان کرد: این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بخواهیم پرونده ای را برای مراجع بالاتر مانند پزشکی قانونی ارسال کنیم. به همین دلیل رفع نقص پرونده ها باید همانند گذشته به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.
این جلسه با تصمیم گیری اعضا درباره حذف فرم هایی که نیاز به اسکن ندارند و جایگزینی آن با فرم های ضروری تر و ارائه گزارش تجمیعی از بازدیدهای انجام شده از بایگانی مدارک پزشکی به پایان رسید.
  • گروه خبری :
  • کد خبر : 230760
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *