• تاریخ انتشار : 1401/07/10 - 11:55
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 189
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

برگزاری جلسه کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی

نظارت بر رعایت حقوق گیرندگان خدمت در بیمارستان فارابی چگونه است؟

جلسه کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی با هدف بررسی نحوه دسترسی بیماران به محتوای آموزشی و رعایت حقوق گیرندگان خدمت در این مرکز، تشکیل شد.

برگزاری جلسه کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته اخلاق پزشکی (بالینی) این بیمارستان صبح یکشنبه 10 مهر 1401 با حضور دکتر فاطمه علیپور، دبیر کمیته اخلاق پزشکی و فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان برگزار شد.
فاطمه جعفری، کارشناس کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی در این جلسه با اشاره به مصوبات جلسه پیشین این کمیته به مرور گزارش بازدید از استانداردهای بالینی در حوزه مدیریت و رهبری در ارزیابی های داخلی پرداخت و اظهار داشت: در جلسه قبلی کمیته اخلاق پزشکی مصوب شد که محتوای رضایت آگاهانه به موارد آموزش به بیمار اضافه شود. همچنین امکان تهیه پمفلت های الکترونیکی (QR Code) برای جراحی های پر تکرار مانند کاتاراکت (آب مروارید) بررسی شد. به همین دلیل در جلسه امروز به ضرورت اجرای موارد مصوب شده می پردازیم.
دکتر علیپور نیز با تاکید بر دسترسی به محتوای آموزشی برای بیماران گفت: هدف ما از مطرح کردن این موضوع در جلسه کمیته اخلاق پزشکی این است که مطمئن شویم محتوای آموزشی حتما در اختیار بیماران قرار می گیرد. بیماران باید تشویق شوند که ضرورت استفاده از محتوای آموزشی به چه دلیل است و اینکه باعث می شود اطلاعات کافی را در زمینه بیماری خود کسب کنند. البته این محتوا آماده شده و باید برنامه زمان بندی ارائه آن به بیماران تنظیم شود.
موضوع دیگری که در این جلسه به آن پرداخته شد روش اجرایی نحوه نظارت بر رعایت حقوق گیرندگان خدمت بود. جعفری در این زمینه با اشاره به اینکه شیوه نامه این موضوع برای اعضای کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی ارسال شده افزود: در این روش تشریح نحوه رعایت حقوق گیرندگان خدمت و رعایت اصول اخلاق حرفه ای توسط تیم مدیریت و رهبری که شامل دریافت مطلوب خدمات، در اختیار قرار دادن اطلاعات به بیمار به صورت مطلوب و به میزان کافی، حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه در دریافت خدمات سلامت و همچنین توجه به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری، آورده شده است.
وی شیوه نامه مورد نظر را شامل شیوه های نظارت بر رعایت حقوق گیرندگان خدمت نیز دانست و تصریح کرد: یکی از روش هایی که بر حقوق گیرندگان خدمت نظارت می شود ارتباط با مسئولان از طریق صندوق های ارتباط مردم با مسئولان بیمارستان و قرار دادن آن ها در محل های پر تردد بیماران است. در این روش مسئول پیگیری امور بیماران موارد ثبت شده را به صورت یک گزارش دراورده و آن را در اختیار مسئولان بیمارستان قرار داده و مواردی که نیاز به طرح در کمیته اخلاق پزشکی داشته باشند، در این کمیته مطرح خواهد شد. حال اگر مشکلات مطرح شده به گونه ای باشند که بتوان در این کمیته درباره آن تصمیم گرفت، اقدامات اصلاحی و پیشنهادی برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد و در نهایت به مسئول مربوطه ارجاع می شود تا بتوان آن را اجرایی کرد. 
کارشناس کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی مطرح کردن شکایات از طرف بیمار یا همراه وی به شکل حضور یا تلفنی را روش دیگری دانست که در شیوه نامه نظارت بر رعایت حقوق گیرندگان خدمت آورده شده است و توضیحاتی درباره آن ارائه کرد. جعفری در این زمینه افزود: برنامه ملاقات حضوری با مدیران ارشد بیمارستان و زمان و مکان این ملاقات در باید در معرض دید مراجعه کنندگان قرار داد شود تا بیماران با تعیین وقت قبلی بتوانند با معاون درمان، مدیر بیمارستان و مدیر پرستاری ملاقات کرده و مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کنند. البته تابلوهای مربوطه در معاونت درمان، مدیریت و دفتر پرستاری برای اطلاع بیماران،نصب شده است. 
وی همچنین ثبت و جمع آوری داده ها در زمان نظارت بر رعایت حقوق گیرندگان خدمت را یکی از الزام ها برشمرد و عنوان کرد: نکته ای که باید در شیوه های نظارتی در این زمینه مورد توجه قرار بگیرند، ثبت و جمع آوری مشکلات و پیشنهادات مطرح شده توسط مراجعه کنندگان و ارائه گزارش آن در کمیته های مربوطه است.
در ادامه دبیر کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی رعایت حقوق گیرندگان خدمت و حفظ حریم خصوص بیماران به ویژه در شرایط فعلی کشور را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی نکات مهمی در خصوص رعایت این حقوق وجود دارد که باید توسط همکاران مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که محرمانه بودن اطلاعات بیماران چند برابر اهمیت پیدا می کند و این اطلاعات به هیچ عنوان نباید در اختیار هیچ فرد دیگری قرار داده شود مگر با دستور و امضای مستقیم رئیس بیمارستان که وی نیز این دستور را بر اساس دستورالعمل های بالادستی صادر خواهد کرد.
دکتر علیپور از کارکنان بیمارستان به ویژه کارکنان بخش ها و درمانگاه اورژانس خواست که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و افزود: هیچ فرد غریبه یا آشنایی حتی از کارکنان بیمارستان نیز بدون اجازه مستقیم رئیس این مرکز اجازه عکس گرفتن، دسترسی به پرونده ها، دخالت در روند درمان و یا حق برخورد با بیماران را ندارد. زیرا اینجا حریم درمانی بیماران است. تاکید می کنم این موضوع باید به ویژه توسط سرپرستاران و پرستاران مورد توجه قرار گیرد.
نظرسنجی از بیماران توسط کارشناسان بهبود کیفیت، نظرسنجی از طریق سایت بیمارستان و نظارت میدانی مسئول حقوق گیرندگان خدمت و اعضای تیم مدیریت و رهبری موضوعات دیگری بود که در این جلسه به آن ها پرداخته شد.
 
  • گروه خبری : کمیته اخلاق پزشکی و تعهد حرفه ای
  • کد خبر : 230728
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *