آغاز ارزیابی اعتباربخشی آموزشی بیمارستان فارابی
فارابی با تحول و نوآوری الگویی برای آموزش چشم پزشکی میشود
معاون آموزشی بیمارستان فارابی در جلسه ارزیابی اعتباربخشی آموزشی بیمارستان فارابی از رویکرد این بیمارستان در اجرای طرح های نوآورانه آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش و تربیت مختصصان چشم پزشکی خبر داد.
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، دکتر حمید ریاضی اصفهانی، معاون آموزشی این بیمارستان همزمان با حضور ارزیابان اعتباربخشی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با اشاره به چشم انداز آموزشی بیمارستان فارابی اظهار داشت: یکی از ارزشهای این بیمارستان آموزش محور بودن است و با توجه به اهداف کلان مرکز، ما باید بهترین مختصصان چشم پزشکی و علوم بینایی را تربیت کنیم.
تبدیل شدن فارابی به الگویی در مهارتهای آموزش و پژوهش چشم پزشکی و همچنین پرستاری چشم در کشور
وی سیاستهای اصلی بیمارستان فارابی در آموزش را بالنده سازی اعضای هیات علمی، اولویت دادن به مدیریت ریسک و تعالی آموزش، تمرکز بر تکنولوژی آموزشی، ارتباط با دانش آموختگان و تاکید بر ارتباطات بین المللی و تبادل دانشجو برشمرد و افزود: ذی نفعان این سیاستهای آموزشی نیز اعضای هیات علمی شاغل و بازنشسته، دستیاران، فارغ التحصیلان، پرستاران و گروه اپتومتری بیمارستان فارابی هستند.
معاون آموزشی بیمارستان فارابی ابراز امیدواری کرد با فعالیتهای آموزشی که در سالهای گذشته در این مرکز اجرا شده، این مرکز در آینده بتواند در بین سایر قطبهای علمی به الگویی در مهارتهای آموزش و پژوهش چشم پزشکی و همچنین پرستاری چشم تبدیل شود.
تمایل دانشجویان خارجی برای تحصیل در بیمارستان فارابی افزایش یافته است
دکتر ریاضی تصریح کرد: در چند سال اخیر تمایل دانشجویان خارجی برای گذراندن دورههای رزیدنتی و فلوشیپی در بیمارستان فارابی افزایش یافته است به گونهای که در حال حاضر در هر یک از گروههای قرنیه، رتین و اربیت، یک فلوشیپ بین الملل مشغول به تحصیل است. البته تعداد متقاضیان در برخی رشتهها مانند رتین حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر در سال است که ما با توجه به ظرفیتی که داریم، پس از بررسیها یک دانشجو را پذیرش میکنیم. در خصوص دوره رزیدنتی نیز هر سال یک رزیدنت بین الملل به ما اضافه میشود.
همه دستیارانی که وارد بیمارستان فارابی میشوند، ابتدا در وتلب آموزش مهارتهای جراحی میبینند
معاون آموزشی این بیمارستان در ادامه روشهای آموزش مهارتهای عملی از جمله آموزش جراحی به دستیاران سال چشم پزشکی را مطرح کرد و اظهار داشت: تمام دستیارانی که وارد بیمارستان فارابی میشوند به مدت چهار ماه در وتلب (Wetlab) و با استفاده از چشمهای مدل و دستگاه شبیه سازی جراحی کاتارکت (Phaco Simulator) آموزشهای لازم را میبینند.
وی با اشاره به هدف گذاری بیمارستان فارابی در تحول و نوآوری در آموزش افزود: در سالهای گذشته تلاش زیادی برای آموزش کارآموزان و کارورزان پزشکی در بیمارستان فارابی انجام شده که به همت دکتر محمدرضا مهرابی بهار، عضو هیات علمی بیمارستان، توانستیم دورههای آموزشی را از حالت Lecture به آموزش بر اساس Problem Based Learning و Evidence Based Learning تغییر دهیم.
وی با اشاره به هدف گذاری بیمارستان فارابی در تحول و نوآوری در آموزش افزود: در سالهای گذشته تلاش زیادی برای آموزش کارآموزان و کارورزان پزشکی در بیمارستان فارابی انجام شده که به همت دکتر محمدرضا مهرابی بهار، عضو هیات علمی بیمارستان، توانستیم دورههای آموزشی را از حالت Lecture به آموزش بر اساس Problem Based Learning و Evidence Based Learning تغییر دهیم.
طرح منتورینگ دستیاران با استقبال رزیدنت ها همراه بود
دکتر ریاضی نقش مدیریت توسعه آموزش بیمارستان فارابی در آموزش را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری دورههای آموزشی متنوع و مستمر از جمله نکات کلیدی در سخنرانی یکی از این مواردی است که با تلاش دکتر آرش میرمحمد صادقی، مدیر توسعه آموزش بیمارستان برای اعضای هیات علمی و دستیاران برگزار شد.
وی همچین اجرای منتورینگ دستیاران بیمارستان فارابی با کمک اعضای هیات علمی و دستیاران سالهای بالاتر را یکی از دستاوردهای مهم معاونت آموزشی در بیمارستان فارابی عنوان کرد و از استقبال رزیدنت ها از این طرح خبر داد. دکتر ریاضی اجرای روش هفتگی یا ماهیانه پورتفولیو یا کارپوشه الکترونیک را نیز یکی دیگر از نوآوریهای آموزشی این مرکز دانست و گفت: این روش برای بازاندیشی دستیاران در عملکرد خود و استفاده از آن برای برنامه ریزی آموزش بالینی آنان کاربرد دارد.
Resident as a Teacher یا رزیدنت در نقش استاد، بازی وارسازی، کلاسهای وارونه و بر اساس معرفی کیس (Case Based Discussion) و برگزاری دورههای آمادگی آزمون دانشنامه تخصصی یا همان بورد چشم پزشکی، روشهای دیگری بود که معاون آموزشی بیمارستان فارابی به آن اشاره و آنها را بخشی از تحولات آموزشی این مرکز در سالهای گذشته معرفی کرد.
اولین المپیاد سراسری استدلال بالینی در چشم پزشکی برگزار خواهد شد
وی همچنین ضمن اشاره به برگزاری آزمونهای استدلال بالینی در بیمارستان فارابی از تدارک برگزاری اولین المپیاد سراسری استدلال بالینی در این مرکز خبر داد و افزود: این المپیاد برای اولین بار و به صورت مجازی به وسیله گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان فارابی در ۹ اسفند سال جاری به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه مندان میتوانند در این المپیاد ثبت نام کنند.
انتشار فیلمهای آموزشی و کنفرانسهای هفتگی در وبسایت بیمارستان فارابی، راه اندازی شبکه قصه گویی دیجیتال چشم پزشکی در قالب پادکست و برپایی کارگاههای پژوهشی توسط دکتر محمدطاهر رجبی، معاون پژوهشی این بیمارستان از دیگر موضوعاتی بود که دکتر ریاضی در زمینه تحول آموزش در چشم پزشکی بیان کرد.
توضیح اینکه ارزیابی اعتباربخشی بیمارستان فارابی ۱۸ دی ۱۴۰۳ با حضور ارزیابان اعتباربخشی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این بیمارستان اجرا شد. بیمارستان فارابی در دوره قبلی توانسته بود گواهینامه دوساله اعتباربخشی آموزشی 1401 را کسب کند.
ارسال نظر