• تاریخ انتشار : 1401/06/16 - 11:17
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 365
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی

پرونده الکترونیک بیماران، حلقه ای گمشده در بهینه سازی و مدیریت منابع

رئیس بیمارستان فارابی در جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی که با حضور معاونان و مسئولان این مجموعه تشکیل شد بر پیاده سازی هرچه سریعتر پرونده الکترونیک در این بیمارستان تاکید کرد.

جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته مدیریت و رهبری این مرکز بامداد چهارشنبه 16 شهریور 1401 با حضور دکتر مهدی خداپرست زواره، رئیس، دکتر محمدطاهر رجبی، معاون پژوهشی، دکتر سید محسن رفیع زاده طبائی زواره، معاون درمان، دکتر حمید ریاضی اصفهانی، معاون آموزشی، سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این بیمارستان برگزار شد.
در این جلسه که با هدف بررسی زیرساخت ها و تصمیم گیری برای اجرای پرونده الکترونیک در بیمارستان فارابی تشکیل شده بود، دکتر خداپرست با اشاره به ارزیابی های انجام شده از ظرفیت بیمارستان برای پیاده سازی پرونده الکترونیک اظهار داشت: چند سالی است که وزارت بهداشت به سمت اجرای این طرح رفته و با توجه به اینکه ما نیز در بیمارستان فارابی زیرساخت های لازم را برای پیاده سازی پرونده الکترونیک داریم پس باید هرچه سریعتر به فکر اجرای آن باشیم. خوشبختانه مذاکرات خوبی با شرکت های مورد نظر داشتیم و آن ها نیز نرم افزارهای خود را معرفی کردند. همچنین در زمینه HIS بیمارستان نیز تغییراتی داشتیم که به کمک همکاران، کار بسیار منعطف و هدفمند جلو می رود و تا به حال بیش از 90 درصد آن به خوبی اجرایی شده است. مدیر بیمارستان نیز زحمت کشیدند و یک جدول زمانی را برای تغییرات HIS ایجاد کردند تا بر اساس برنامه ریزی پیش برویم. 
وی با برشمردن مزایای نرم افزار پرونده الکترونیک که در بیمارستان فارابی پیاده سازی خواهد شد تصریح کرد: در این نرم افزار هیچ پرونده ای به صورت عکس (اسکن) ذخیره سازی نخواهد شد. بلکه تمام اطلاعات پرونده قابلیت جستجو داشته و خدمات ارائه شده به بیمار از بدو ورود تا زمان ترخیص تنها با کد ملی وی انجام خواهد شد. در نهایت نیز تنها یک خلاصه پرونده به بیمار تحویل خواهد شد و مصرف کاغذ به شدت کاهش خواهد یافت. در حال حاضر با وجود حدود 110 رایانه ای که در درمانگاه ها و بخش های بیمارستان وجود دارد، توانایی اجرای این طرح را داریم. همچنین تلاش می کنیم تا تعداد این رایانه ها را به بیش از 150 دستگاه افزایش دهیم تا تمام واحدها و اتاق های عمل را نیز به طور کامل پوشش دهیم. البته نباید فکر کنیم که کار راحتی در پیش داریم اما به هرحال باید این کار را به صورت آزمایشی در یکی از درمانگاه ها مانند درمانگاه قرنیه بیمارستان اجرایی کنیم تا نقاط قوت و ضعف آن کاملا مشخص شود. 
رئیس بیمارستان فارابی بهینه سازی مدیریت منابع در زمینه مصرف کاغذ را یکی دیگر از مزایای ارزشمند پیاده سازی این طرح دانست و افزود: به عنوان مثال مدتی است که سامانه PACS در آنژیوگرافی این مرکز فعال شده و در همین مدت شاهد کاهش محسوس هزینه های مرتبط با کاغذ هستیم. اما همانطور که گفتم طرفیت ما بیش از این است و حتی می توانیم مصرف کاغذ را به کمترین حد ممکن برسانیم. در واقع اجرای این طرح نوعی اجبار است تا بتوانیم منابع را بهینه سازی و مدیریت کنیم. همچنین با پیاده سازی پرونده الکترونیک بیماران در بیمارستان فارابی، می توانیم فضایی که برای انبار کردن کاغذ اختصاص یافته را به موارد دیگر که ضرورت بیشتری دارند اختصاص دهیم. 
در ادامه مدیر بیمارستان فارابی با ارائه جدول پیشرفت الکترونیکی سازی اطلاعات پرونده بیماران، مسیر پرونده درمانی یک بیمار را شرح داد و گفت: با توجه به اینکه پیشرفت خوبی در زمینه فراهم کردن زیرساخت ها داشتیم، اکنون باید یکی از درمانگاه ها را برای اجرای آزمایشی پرونده الکترونیک انتخاب کنیم. اگر بتوانیم این طرح را در یکی از درمانگاه های تخصصی به خوبی اجرا کنیم قطعا در سایر درمانگاه ها و واحدها نیز به راحتی قابلیت اجرا خواهد داشت. در مورد کاهش هزینه مصرف کاغذ نیز باید عرض کنم که با راه اندازی سامانه PACS و سایر سامانه های الکترونیکی، در حال حاضر در برخی واحدها تا یک ششم نیز شاهد کاهش هزینه ها هستیم.
موضوع دیگری که دکتر خداپرست در حاشیه این جلسه به آن پرداخت، ساعات آغاز و پایان کار و لیست اتاق های عمل بود. وی در این باره عنوان کرد: به نظر بنده ما هم اکنون لیست اتاق عمل به صورت منسجم نداریم و لیستی که موجود است نیز به هیچ وجه مد نظر ما نیست. به همین دلیل از همکاران به ویژه معاونان درمان و آموزش می خواهم که این لیست را به هر روشی که می دانند ساماندهی کنند. مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم زمان شروع به کار در اتاق های عمل است. زمان باید به گونه ای مدیریت شود که جراحی ها ساعت 8 صبح آغاز شوند.این مسئله چندین مزیت دارد. یکی کاهش مدت انتظار بیماران به ویژه بیمارانی که ناشتا هستند و مورد دیگر اختصاص زمان بیشتر برای افزایش مهارت های عملی و آموزشی دستیاران است. همچنین حضور به موقع اعضای هیئت علمی به ویژه هیئت علمی جوان بیمارستان فارابی در اتاق های عمل علاوه بر افزایش کیفیت و مدت زمان نظارت بر فعالیت آموزشی و عملی، الگویی برای رعایت نظم و مسئولیت پذیری برای دستیاران خواهد بود.
وی در پایان افزود: امیدوارم با اصلاح برخی از فرایندهای زیرساختی، مانند پذیرش، آماده سازی و انتقال به موقع بیمار به اتاق عمل بتوان شرایط را به گونه ای فراهم کرد که زمان آغاز به کار اتاق های عمل ما بهبود پیدا کند.
  • گروه خبری : کمیته رهبری و مدیریت
  • کد خبر : 230746
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

دکتر مهدی خداپرست، رئیس بیمارستان فارابی سعید مرادی، مدیر بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی دکتر مهدی خداپرست، رئیس بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی جلسه کمیته مدیریت و رهبری بیمارستان فارابی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *