دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
دانشجویان و دستیاران تخصصی در محیط های بالینی:
- در برخود با بیماران، در کنار سلامت جسمی، دیگر ابعاد سلامت بیمار از جمله بعد روانی(شامل نگرانی های احتمالی)، بعد اجتماعی(شامل روابط خانوادگی و دوستانه) و بعد معنوی(اعتقادات و رفتارهای مذهبی) بیماران را لحاظ می نمایند.
- مطابق شئون اخلاق پزشکی از مصرف هرگونه دخانیات، مواد مخدر، روان گردان و مشروبات الکلی در محیط های بالینی بیمارستانی و سایر محیط ها پرهیز می نمایند.
- برای ارائه ی بهتر خدمات سلامت به بیماران خویش و پاسخگویی مناسب و شفاف به سوالات آن ها حداکثر تلاش ممکن را به کار می گیرند و جهت کسب دانش روز و ارتقای مهارت های مورد نیاز حرفه ای، مطالعه و تلاش مستمر و مداوم دارند.
- از پیشنهاد یا برقراری هرگونه رابطه ی عاطفی شخصی با بیماران تحت درمان خود و همراهان آن ها امتناع می ورزند.
- در ارجاع بیماران به دیگر پزشکان و یا موسسات پاراکلینیکی، منافع و مصالح پزشکی بیمار را مطابق با موازین پذیرفته شده علمی و شرایط اقتصادی-اجتماعی آن ها، در اولویت قرار می دهند. 
- ضمن مطالعه گزارش نوبت های کاری قبل در ابتدای نوبت کاری، پیش از پایان نوبت کاری خود از انتقال صحیح مسؤلیت مراقبت از بیماران نیازمند دریافت خدمات تشخیصی-درمانی به همکاران و دانشجویان نوبت بعد از خود، اطمینان حاصل می نمایند.
- جهت رعایت عدالت در ارائه خدمات، میان بیماران تبعیض قائل نمی شوند و از اعمالی مانند جلو انداختن نوبت یا هرگونه برخورد تبعیض آمیز پرهیز می نمایند.
- در همه ی مراحل تشخیص و درمان، اطلاعات مورد نیاز بیماران را به آن ها ارائه می دهند.
- در ارائه خدمات درمانی به زبان، قومیت، فرهنگ، باورها و اعتقادات مذهبی بیمار احترام می گذارند.
- به نظر بیماران در انتخاب آزادانه و آگاهانه درمانگر و روش های تشخیصی-درمانی علمی احترام می گذارند.
- به حق بیمار مبنی بر محرمانه بودن همه ی اطلاعات وی، اعم از اطلاعات حساس و غیرحساس که به هر شکل، در مراحل مختلف تشخیصی-درمانی جمع آوری می شود، احترام می گذارند.
- علاوه بر حفظ شأن و کرامت انسانی بیماران در دوران حیات آنها، فرد متوفی را محترم می شمارد و از هر اقدامی که در عرف به عنوان هتک حرمت به میت تلقی می گردد (اعمالی مانند عکس برداری و فیلم برداری از اجساد و...)، خودداری می نمایند.
- به حقوق دیگر دانشجویان (صرف نظر از سال بالا یا سال پایین بودن)، سایر همکاران و اعضای گروه درمانی به ویژه اساتید و پیشکسوتان در همه سطوح احترام می گذارند و در تعاملات خود با آنان، نهایت ادب را رعایت می کنند.
- در انتخاب و رعایت پوشش حرفه ای، علاوه بر رعایت مقررات عمومی کشور، پوششی که شأن و حرمت حرفه ای دانشجوی علوم پزشکی را حفظ کند، انتخاب می نمایند تا سبب تقویت احترام به جامعه پزشکی و آرامش و اعتماد در دریافت کنندگان خدمات پزشکی شوند.
- در محیط های ارائه خدمات درمانی از آرایش و زیورآلات غیر متعارف خودداری می کنند و برای حفظ هرچه بیشتر سلامت بیماران، بهداشت فردی را در ابعاد مختلف (از جمله تمیز و کوتاه کردن ناخن، عدم کاشت و چسباندن ناخن مصنوعی و...) رعایت می نمایند.
- از مشاجره و تنش با بیمار یا همراهان وی و هرگونه سرزنش و نکوهش در مورد بیماری خودداری می نمایند.
- ادب، احترام، حیا و عفاف را در تعامل با بیماران، همکاران و سایر دانشجویان مخصوصا در مقابل جنس مخالف رعایت می نمایند.
- وظایف محوله و درخواست های منطقی و قانونی اساتید و دستیاران سال بالایی را، به موقع و صحیح اجرا می نمایند.
- برای حفظ انسجام در گروه درمانی، روحیه همکاری، شکیبایی و انتقادپذیری را در خود تقویت نموده و از ایجاد تنش و تذکر مستقیم به همکاران در صورت بروز خطا خودداری می نمایند.
- دانشجویان از تحمیل هزینه های اضافی و هدر رفت منابع در هنگام استفاده از اقلام و مواد مصرفی، پرهیز می نمایند. 
 
 
 

 

  • تاریخ انتشار : 1403/10/18 - 18:15
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 350
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

آغاز ارزیابی اعتباربخشی آموزشی بیمارستان فارابی

فارابی با تحول و نوآوری الگویی برای آموزش چشم پزشکی می‌شود

معاون آموزشی بیمارستان فارابی در جلسه ارزیابی اعتباربخشی آموزشی بیمارستان فارابی از رویکرد این بیمارستان در اجرای طرح های نوآورانه آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش و تربیت مختصصان چشم پزشکی خبر داد.

فارابی با تحول و نوآوری الگویی برای آموزش چشم پزشکی می‌شود  حمید ریاضی اصفهانی,
حمید ریاضی اصفهانی
حمید ریاضی اصفهانی
00:00
00:00
دانلود
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، دکتر حمید ریاضی اصفهانی، معاون آموزشی این بیمارستان همزمان با حضور ارزیابان اعتباربخشی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به چشم انداز آموزشی بیمارستان فارابی اظهار داشت: یکی از ارزش‌های این بیمارستان آموزش محور بودن است و با توجه به اهداف کلان مرکز، ما باید بهترین مختصصان چشم پزشکی و علوم بینایی را تربیت کنیم.


تبدیل شدن فارابی به الگویی در مهارت‌های آموزش و پژوهش چشم پزشکی و همچنین پرستاری چشم در کشور

وی سیاست‌های اصلی بیمارستان فارابی در آموزش را بالنده سازی اعضای هیات علمی، اولویت دادن به مدیریت ریسک و تعالی آموزش، تمرکز بر تکنولوژی آموزشی، ارتباط با دانش آموختگان و تاکید بر ارتباطات بین المللی و تبادل دانشجو برشمرد و افزود: ذی نفعان این سیاست‌های آموزشی نیز اعضای هیات علمی شاغل و بازنشسته، دستیاران، فارغ التحصیلان، پرستاران و گروه اپتومتری بیمارستان فارابی هستند.
معاون آموزشی بیمارستان فارابی ابراز امیدواری کرد با فعالیت‌های آموزشی که در سال‌های گذشته در این مرکز اجرا شده، این مرکز در آینده بتواند در بین سایر قطب‌های علمی به الگویی در مهارت‌های آموزش و پژوهش چشم پزشکی و همچنین پرستاری چشم تبدیل شود.



تمایل دانشجویان خارجی برای تحصیل در بیمارستان فارابی افزایش یافته است

دکتر ریاضی تصریح کرد: در چند سال اخیر تمایل دانشجویان خارجی برای گذراندن دوره‌های رزیدنتی و فلوشیپی در بیمارستان فارابی افزایش یافته است به گونه‌ای که در حال حاضر در هر یک از گروه‌های قرنیه، رتین و اربیت، یک فلوشیپ بین الملل مشغول به تحصیل است. البته تعداد متقاضیان در برخی رشته‌ها مانند رتین حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر در سال است که ما با توجه به ظرفیتی که داریم، پس از بررسی‌ها یک دانشجو را پذیرش می‌کنیم. در خصوص دوره رزیدنتی نیز هر سال یک رزیدنت بین الملل به ما اضافه می‌شود.
 

همه دستیارانی که وارد بیمارستان فارابی می شوند، ابتدا در وتلب آموزش مهارت‌های جراحی می‌بینند

معاون آموزشی این بیمارستان در ادامه روش‌های آموزش مهارت‌های عملی از جمله آموزش جراحی به دستیاران سال چشم پزشکی را مطرح کرد و اظهار داشت: تمام دستیارانی که وارد بیمارستان فارابی می‌شوند به مدت چهار ماه در وتلب (Wetlab) و با استفاده از چشم‌های مدل و دستگاه شبیه سازی جراحی کاتارکت (Phaco Simulator) آموزش‌های لازم را می‌بینند.
وی با اشاره به هدف گذاری بیمارستان فارابی در تحول و نوآوری در آموزش افزود: در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای آموزش کارآموزان و کارورزان پزشکی در بیمارستان فارابی انجام شده که به همت دکتر محمدرضا مهرابی بهار، عضو هیات علمی بیمارستان، توانستیم دوره‌های آموزشی را از حالت Lecture به آموزش بر اساس Problem Based Learning و Evidence Based Learning تغییر دهیم.


طرح منتورینگ دستیاران با استقبال رزیدنت ها همراه بود

دکتر ریاضی نقش مدیریت توسعه آموزش بیمارستان فارابی در آموزش را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع و مستمر از جمله نکات کلیدی در سخنرانی یکی از این مواردی است که با تلاش دکتر آرش میرمحمد صادقی، مدیر توسعه آموزش بیمارستان برای اعضای هیات علمی و دستیاران برگزار شد.
وی همچین اجرای منتورینگ دستیاران بیمارستان فارابی با کمک اعضای هیات علمی و دستیاران سال‌های بالاتر را یکی از دستاوردهای مهم معاونت آموزشی در بیمارستان فارابی عنوان کرد و از استقبال رزیدنت ها از این طرح خبر داد. دکتر ریاضی اجرای روش هفتگی یا ماهیانه پورتفولیو یا کارپوشه الکترونیک را نیز یکی دیگر از نوآوری‌های آموزشی این مرکز دانست و گفت: این روش برای بازاندیشی دستیاران در عملکرد خود و استفاده از آن برای برنامه ریزی آموزش بالینی آنان کاربرد دارد.
Resident as a Teacher یا رزیدنت در نقش استاد، بازی وارسازی، کلاس‌های وارونه و بر اساس معرفی کیس (Case Based Discussion) و برگزاری دوره‌های آمادگی آزمون دانشنامه تخصصی یا همان بورد چشم پزشکی، روش‌های دیگری بود که معاون آموزشی بیمارستان فارابی به آن‌ اشاره و آن‌ها را بخشی از تحولات آموزشی این مرکز در سال‌های گذشته معرفی کرد.


اولین المپیاد سراسری استدلال بالینی در چشم پزشکی برگزار خواهد شد

وی همچنین ضمن اشاره به برگزاری آزمون‌های استدلال بالینی در بیمارستان فارابی از تدارک برگزاری اولین المپیاد سراسری استدلال بالینی در این مرکز خبر داد و افزود: این المپیاد برای اولین بار و به صورت مجازی به وسیله گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان فارابی در ۹ اسفند سال جاری به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه مندان می‌توانند در این المپیاد ثبت نام کنند.
انتشار فیلم‌های آموزشی و کنفرانس‌های هفتگی در وبسایت بیمارستان فارابی، راه اندازی شبکه قصه گویی دیجیتال چشم پزشکی در قالب پادکست و برپایی کارگاه‌های پژوهشی توسط دکتر محمدطاهر رجبی، معاون پژوهشی این بیمارستان از دیگر موضوعاتی بود که دکتر ریاضی در زمینه تحول آموزش در چشم پزشکی بیان کرد.
توضیح اینکه ارزیابی اعتباربخشی بیمارستان فارابی ۱۸ دی ۱۴۰۳ با حضور ارزیابان اعتباربخشی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این بیمارستان اجرا شد. بیمارستان فارابی در دوره قبلی توانسته بود گواهینامه دوساله اعتباربخشی آموزشی 1401 را کسب کند.

 

  • کد خبر : 288221
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه
Close menu