دریافت نوبت
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
جمع آوری زباله عفونی:
 
پسماند های عفونی تولید شده در بخش ها، درمانگاه ها، اتاق های عمل بلافاصله بعد از تولید باید در کیسه های مخصوص زرد رنگ قرار داده شوند که امکان هیچ گونه نشت و سوراخ و پاره شدن را نداشته باشد.
 
کیسه های پلاستیکی حداقل باید دارای ویژگی های زیر باشند:
- برای جمع آوری و نگهداری  پسماند های تیز و برنده استفاده نشود.
- پس از پر شدن دو سوم حجم کیسه زباله،‌ میبایست درب کیسه گره زده شده واز پر شدن کامل حجم کیسه اجتناب گردد. 
- با منگنه و یا روش های سوراخ کننده دیگر بسته نشوند .
نکته: هیچ کیسه محتوی پسماند نباید بدون داشتن برچسب و تعیین نوع محتوای کیسه از محل تولید خارج شود.
 
برچسب گذاری باید دارای ویژگی های زیر باشد:
- بر چسب ها با اندازه قابل خواندن برروی کیسه ها چسبانده و یا به صورت چاپی درج شوند.
- بر چسب در اثر تماس یا حمل نباید به آسانی جدا یا پاک شوند.
- نماد خطر مشخص کننده نوع پسماند باید بر روی برچسب وجود داشته باشد.
- بر روی برچسب باید مشخصات زیر ذکر گردد :
- نام ، نشانی و شماره تماس تولید کننده، نوع پسماند ، تاریخ تولید و جمع آوری ، تاریخ تحویل
- نوع ماده شیمیایی و تاریخ بی خطرسازی
- پسماند می­ بایست در داخل سطل و یا  بین با رنگ زرد که مخصوص هر بخش است، بطور موقت نگهداری شود.
 
بین و یا سطل نگهداری پسماند عفونی باید ویژگی­های ذیل را دارا باشد: 
- در برابر نشت ، ضربه های معمولی ، شکستگی و خوردگی مقاوم باشد.
- باید پس از هر بار استفاده بررسی و کنترل شود تا از تمیز بودن، سالم بودن و عدم نشت آن اطمینان حاصل شود.
- ظروف معیوب نبایستی مجدد مورد استفاده قرار گیرد.

جهت رفع آلودگی و گند زدایی از سطل ها باید طبق روش زیر عمل نمود:
- شست و شو با آب داغ (82درجه سانتی گراد) ( 180درجه فارنهایت ) به مدت 15 ثانیه
- سطل های زباله بایستی بعد از هر بار تخلیه به وسیله برسی مخصوص، یک شوینده و آب ژاول 1% شست و شو و ضد عفونی شوند به طوری که تمام سطوح داخلی و خارجی آن کاملاً تمیز شود.
نکته: نظارت روزانه بر اجرای صحیح  موارد فوق در نحوه جمع آوری زباله و نحوه رفع آلودگی از سطل ها  بر عهده کادر پرستاری بوده و هرگونه موارد عدم انطباق می بایست به مسئول خدمات و مسئول بهداشت محیط گزارش گردد.
 
 
  • تاریخ انتشار : 1399/08/11 - 12:49
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 310
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه پیشگیری از بیماری کووید-19 بیمارستان فارابی برگزار شد

گزارش شاخص های کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 بیمارستان فارابی در جلسه آبان ماه کمیته کنترل عفونت این مرکز ارائه شد.

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه  پیشگیری کووید -19 بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، چهارمین جلسه کمیته کنترل عفونت و کارگروه داخلی پیشگیری از بیماری کووید 19 این مرکز روز یکشنبه 11 آبان 99 به طور مشترک برگزار شد. در این جلسه که با حضور دکتر حمید ریاضی،معاون درمان و سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد، گزارش شاخص ها و چک لیست ارزیابی کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 ارائه شد.
حدیثه حسینی، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی، در گزارش خود ابتدا به معرفی شاخص ها و شیوه محاسبه آن ها پرداخت و گفت: از بین 8 شاخص کنترل عفونت سه شاخص در حیطه اثربخشی و بقیه در حیطه ایمنی هستند و در این گزارش میزان شاخص در شش ماه اول به تفکیک ماه و در مقایسه با سال قبل بررسی شده است.
 وی با بیان اینکه عفونت های بیمارستانی در فارابی بیشتر از نوع عفونت های بعد از جراحی است، افزود: به همین دلیل و با پیشنهاد اعضای هیئت علمی، شاخص اختصاصی با عنوان « میزان عفونت پس از عمل جراحی کاتاراکت» نیز محاسبه می شود.
شاخص بعدی این گزارش «درصد مواجهه شغلی» بود که شامل مواجهه با ابزار تیز و برنده و مواجهه با خون و ترشحات آلوده می شود. حسینی در این باره گفت:  875 نفر افراد در معرض خطر مواجهه هستند که شاخص به تفکیک گروه های شغلی، واحد درمانی و نوع مواجهه برایشان محاسبه شده است.
سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی درباره شاخص درصد پذیرش اصول بهداشت دست نیزگفت: میزان رعایت بهداشت دست که در اسفند ماه و در شروع همه گیری کووید-19 افزایش یافت، متاسفانه به مرور افت کرده به طوریکه از میانگین 51% در اسفند ماه به میانگین 48% در زمان محاسبه شاخص رسیده است. 
در ادامه حسینی آمار بیماران و کارکنان مشکوک و قطعی کووید- 19 را از ابتدای همه گیری تا به حال اعلام کرد و گفت: 58 بیمار بستری و 421 بیمار سرپایی مشکوک به کووید -19 بوده اند. برای 32 نفر از آنها PCR انجام شده که 15 نمونه، مثبت اعلام شده است.
همچنین 99 نفر از کارکنان مبتلا به کووید -19 شده اند که 75 نفر از آنها مربوط به گروه پرستاری ( پرستارف کارشناس بیهوشی و اتاق عمل، بهیار و کمک بهیار و منشی) است. 
به گفته حسینی اتاق عمل 4، بخش مهر و اورژانس بیشترین آمار را داشته اند که به خاطر حجم مراجعان و پذیرش بیماران اورژانس قابل توجیه است.
در ادامه جلسه دکتر ریاضی، معاون درمان بیمارستان درباره پروتکل بازگشت به کار پرسنل و راه اندازی درمانگاه کووید بیمارستان توضیح داد و گفت: این درمانگاه رو زهای شنبه و چهارشنبه با حضور دکتر اسدالهی امین، متخصص عفونی از ساعت 2تا 4 بعد از ظهر فعال و در خدمت همکاران است.
سایر مطالب مطرح شده در این جلسه شامل بررسی فرآیند نمونه گیری PCR از بیماران، نظارت بیشتر بر رعایت فاصله گذاری و استفاده صحیح از ماسک در فضاهای عمومی و درمانگاه ها، افزایش بار مراجعین به علت کاهش ظرفیت پذیرش بیماران چشم در بیمارستان های لبافی نزاد و حضرت رسول و لزوم توجه بیشتر به رعایت پروتکل های بهداشتی بود.

 

  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 231170
حمیده امیدوار
تهیه کننده:

حمیده امیدوار

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه