دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1404/08/04 - 15:06
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 174
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

سلامت زنان، پشتوانه تاب‌آوری فردی، خانوادگی و اجتماعی

فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای سلامت زنان در بحران

فاطمه پسندیده‌نیا، دکتری روانشناسی و کارشناس سلامت روان بیمارستان فارابی، به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی (سبا)، نسبت به تأثیر دوچندان فضای مجازی بر سلامت روان زنان در شرایط بحرانی هشدار داد. این کارشناس سلامت روان، ضمن اشاره به پیامدهایی چون اختلال خواب و کاهش کیفیت روابط زناشویی، بر مدیریت آگاهانه حضور در فضای مجازی به عنوان راهکار اصلی حفظ سلامت زنان در این فضا، تأکید کرد.

فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای سلامت زنان در بحران

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دنیای امروز، فضای مجازی و رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری رفتارها، هیجان‌ها و حتی برداشت ما از خودمان دارند. در شرایط بحران (بحران‌های اجتماعی، جنگ یا فشارهای اقتصادی) این تأثیر دوچندان می‌شود و سلامت روان و جسم زنان، به‌عنوان ستون خانواده و جامعه، بیش از هر زمان دیگری در معرض تغییر قرار می‌گیرد. فاطمه پسندیده نیا، دکتری روانشناسی و کارشناس سلامت روان بیمارستان فارابی با توجه به هفته سلامت بانوان ایرانی (سبا) و اهمیت نقش بانوان در جامعه و خانواده در مطلب زیر به تاثیر شبکه های اجتماعی از جمله فرصت ها و تهدیدهای آن برای سلامت زنان می پردازد.

فضای مجازی و تصویرسازی غیرواقعی و تشدید نارضایتی از بدن 

رسانه‌ها می‌توانند منبعی از آگاهی، همدلی و حمایت روانی باشند. شبکه‌های اجتماعی فرصتی فراهم می‌کنند تا زنان بتوانند تجربه‌ها، احساسات و نیازهای خود را بیان کنند، همدلی دریافت کنند و از احساس تنهایی فاصله بگیرند. ارتباط مجازی اگر آگاهانه هدایت شود، می‌تواند بستر رشد، توانمندسازی و همبستگی زنان باشد. اما از سوی دیگر، همین فضا می‌تواند منبعی از اضطراب، مقایسه‌ی ناسالم و فرسودگی روانی شود. رواج تصاویر فیلترشده و زیبایی‌های غیرواقعی در شبکه‌های اجتماعی، معیارهایی غیرقابل‌دسترس از جذابیت ایجاد کرده است؛ معیارهایی که می‌توانند حس نارضایتی، شرم از بدن و وسواس نسبت به ظاهر را در زنان تقویت کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این فشارهای تصویری، زمینه‌ساز بروز یا تشدید اختلال بدریخت‌انگاری بدن Body dysmorphic هستند،وضعیتی که فرد درگیر نگرانی افراطی درباره‌ی نقصی خیالی یا جزئی در ظاهر خود می‌شود و دچار اضطراب و کاهش اعتمادبه‌نفس می‌گردد.

پیامدهای روانی کاربری مفرط فضای مجازی

فراتر از تصویرسازی و مقایسه، کاربری مفرط و نامنظم فضای مجازی می‌تواند پیامدهای روانی و رفتاری گسترده‌تری داشته باشد که در بحران‌ها تشدید می‌شوند.

اختلال خواب

استفاده‌ی طولانی‌مدت از دستگاه‌ها به‌ویژه پیش از خواب، نور آبی صفحه‌نمایش و هیجانات ناشی از محتوا باعث کاهش کیفیت و کمیت خواب می‌شود. بی‌خوابی مزمن یا خواب ناکافی، مقاومت روانی را کاهش داده و در مدیریت استرس و احوال روزمره تداخل ایجاد می‌کند.

اعتیاد به فضای مجازی (استفاده‌ی اجباری و کنترل‌ناپذیر)

رفتارهای جستجو و استفاده‌ی مکرر از شبکه‌ها، حتی در مواقعی که پیامدهای منفی دارد، می‌تواند به وابستگی تبدیل شود؛ وابستگی‌ای که زمان و توجه فرد را می‌بلعد و توانایی او را برای انجام وظایف روزمره و روابط اجتماعی تضعیف می‌کند.

افزایش اضطراب و افسردگی

مواجهه‌ی مداوم با محتوای منفی، اخبار آسیب‌زا، و مقایسه‌ی اجتماعی می‌تواند باعث بالا رفتن سطح اضطراب و خلق منفی شود. در مواردی، این فرایندها به افسردگی یا تشدید علائم افسردگی در افراد مستعد منجر می‌شود.

کاهش تمرکز و عملکرد شناختی

استفاده‌ی پراکنده و مکرر از رسانه‌ها، حواس‌پراکنی دیجیتال و چندوظیفه‌ای‌بودن مداوم، باعث کاهش زمان توجه متمرکز، افت حافظه کاری و ضعف در انجام وظایف پیچیده می‌گردد؛ مسئله‌ای که در محیط کار و مراقبت‌های پزشکی نیز پیامدهای مهمی دارد.

شکل‌گیری هویت کاذب

ساختن تصاویر ایده‌آل‌شده از خود در فضای مجازی (با فیلترها، ویرایش یا نمایش گزینشی) می‌تواند به تدریج باعث شود فرد هویتِ واقعی و هویتِ مجازی را از هم جدا ببیند. این جداسازی گاهی به سردرگمی هویتی، کاهش همسویی با ارزش‌های واقعی و اضطراب ناشی از ترس افشاء یا ناکافی‌بودن بینجامد. این رفتار به ویژه در نوجوانان و جوانان که در مرحله شکل گیری هویت شخصی هستند، شایع تر است.

تأثیر بر روابط زناشویی

استفاده‌ی بیش از حد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کیفیت روابط زوجین را تحت تأثیر قرار دهد. کاهش تعامل چهره‌به‌چهره، مقایسه‌ی همسر با تصاویر غیرواقعی و تمرکز بر «تأیید مجازی» به جای توجه به رابطه واقعی، موجب کاهش صمیمیت، افزایش سوءتفاهم و تضادهای زناشویی و کاهش رضایت از زندگی مشترک می‌شود. در بحران‌ها، این فشارها می‌توانند به‌سرعت تشدید شوند و تعادل روانی و عاطفی زوجین را به خطر بیندازند.

فاطمه پسندیده نیاراهکارهای مقابله با پیامدهای منفی فضای مجازی برای بانوان

مدیریت حضور در فضای مجازی

  • زمان مشخصی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی تعیین کنید و پیش از خواب از گوشی فاصله بگیرید.
  • به جای دنبال کردن تصاویر و محتواهای غیرواقعی، صفحات حمایتی و آموزشی را انتخاب کنید.

توجه به سلامت روان و خواب

  • هر روز زمانی برای استراحت ذهن و تمرین‌های آرام‌سازی (مثل مدیتیشن کوتاه) به خود اختصاص دهید.
  • در صورت اضطراب، افسردگی یا نارضایتی از ظاهر خود، با مشاور یا روان‌شناس تماس بگیرید.

پذیرش و تقویت هویت واقعی

  • خودتان را همان‌گونه که هستید بپذیرید و از مقایسه با تصاویر فیلترشده پرهیز کنید.
  • بدانید ارزش شما به تأیید دیگران وابسته نیست؛ توانمندی‌ها، مهارت‌ها و صفات شخصی‌تان واقعی‌ترین معیارهای ارزش شما هستند.

حفظ کیفیت روابط زناشویی و خانوادگی

  • تعامل و گفتگوهای چهره‌به‌چهره با همسر و اعضای خانواده را تقویت کنید.
  • در هنگام حضور با خانواده و همسر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید تا صمیمیت و ارتباط واقعی حفظ شود.
  • از مقایسه زندگی واقعی خود و روابط زناشویی با زندگی و روابط نمایشی دیگران در فضای مجازی خودداری کنید . مقایسه مداوم با استاندارد های غیر واقعی و تصاویر ایده آل ، موجب ایجاد حس ناکافی‌بودن، کاهش رضایت زناشویی و افزایش اضطراب رابطه‌ای می‌شود و می‌تواند صمیمیت و کیفیت تعامل زوجین را مختل کند

تمرکز و حواس‌آگاهی

  • تمرین‌های روزانه کوتاه برای افزایش تمرکز و حضور ذهن انجام دهید تا حواس‌پرتی دیجیتال کاهش یابد.
  • در مواجهه با محتوای منفی، مکث کنید و به جای واکنش سریع، آگاهانه تصمیم بگیرید.

انتخاب محتوای مثبت و واقعی

  • صفحات و گروه‌هایی را دنبال کنید که به آموزش، حمایت، پذیرش بدن و تقویت توانمندی زنان می‌پردازند.
  • از شبکه‌ها برای یادگیری مهارت‌ها و افزایش آگاهی شخصی بهره ببرید، نه برای مقایسه و تأیید گرفتن.

 

  • کد خبر : 308151
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه