دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1404/05/22 - 08:57
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 463
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بررسی روش های اصلاح بینایی

عینک، لنز تماسی و جراحی‌های رفرکتیو

یافتن بهترین راه برای اصلاح بینایی، تصمیمی شخصی است که با توجه به سبک زندگی، شرایط چشم و نظر چشم‌پزشک گرفته می‌شود. با اینکه عینک، لنز تماسی و جراحی‌های رفرکتیو هر یک مزایای متفاوتی دارند، اما در نهایت این چشم‌پزشک است که با بررسی دقیق سلامت چشم، سن و پایداری عیب انکساری، بهترین روش را به بیمار پیشنهاد می‌دهد تا او بتواند با کمترین عوارض و در سریع‌ترین زمان ممکن به دید مطلوب دست یابد.

عینک، لنز تماسی و جراحی‌های رفرکتیو

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ برای اصلاح عیوب انکساری چشم مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم، سه گزینه اصلی وجود دارد. عینک، لنز تماسی و جراحی. هر یک از این روش‌ها مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند که انتخاب آن‌ها به سبک زندگی، شرایط سلامت چشم و نیازهای بینایی فرد بستگی دارد. در این مطلب ما قصد مقایسه ی این سه روش را نداریم زیرا ماهیت هر یک از آن ها با دیگری کاملا متفاوت بوده و غیر قابل مقایسه هستند. نیت ما از بیان این مطلب این است که هر روش یه مزیت هایی دارد و چشم پزشک با توجه به شرایط و همچنین تمایل بیمار چگونه بهترین روش را پیشنهاد می دهد.

 

عینک ساده‌ترین راه برای اصلاح بینایی

مزایای استفاده از عینک برای اصلاح بینایی:

  • کم‌خطرترین روش است و احتمال عفونت چشم در آن وجود ندارد.
  • به نگهداری کمتری نسبت به لنزهای تماسی نیاز دارد.
  • هزینه آن از سایر روش ها کمتر است
  • در موارد خاص لنزهای آن می‌توانند دارای پوشش‌های مختلفی مانند ضد انعکاس، ضدخش یا فتوکرومیک (تغییر رنگ در برابر نور) باشند.

 

لنزهای تماسی (Contact Lenses)

لنزهای تماسی دیسک‌های نازک پلاستیکی هستند که روی لایه اشکی قرنیه قرار می‌گیرند. مزیای استفاده از لنزهای تماسی برای اصلاح دید به شرح زیر است:

  • میدان دید گسترده‌تری نسبت به عینک فراهم می‌کنند.
  • برای فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی مناسب‌تر هستند.
  • ظاهر طبیعی‌تر به فرد می‌دهند.
  • در انواع مختلفی مانند روزانه، هفتگی، ماهانه، توریک (برای آستیگماتیسم) و چندکانونی موجود هستند.

 

جراحی‌های رفرکتیو مانند لازک و PRK

این جراحی‌ها با تغییر شکل قرنیه یا کاشت لنز، عیوب انکساری را به صورت دائمی اصلاح می‌کنند. لازک (LASIK) و پی‌آرکی (PRK) دو روش اصلی در این زمینه هستند. در هر دو روش، از لیزر اگزایمر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌شود. مزایا آن نیز در ادامه آمده است:

  • نیاز به عینک و لنز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد یا به طور کامل از بین می‌برد.
  • نتایج اغلب دائمی هستند.
  • در درازمدت مقرون‌به‌صرفه است.
  • امروزه با دستگاه های مدرن و تنها در چند دقیقه انجام می شوند.

 

چگونه انتخاب درستی داشته باشیم؟

انتخاب بین عینک، لنز و جراحی یک تصمیم شخصی است که باید با مشورت چشم‌پزشک انجام شود.

  • انتخاب عینک: بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال راهی ساده، ارزان و بدون نیاز به نگهداری زیاد هستند. همچنین برای افرادی که چشم‌های حساس دارند یا به دلایل پزشکی نمی‌توانند از لنز استفاده کنند، ایده‌آل است.
  • انتخاب لنز: مناسب برای کسانی است که فعالیت بدنی زیادی دارند و می‌خواهند بدون محدودیت عینک از بینایی کامل لذت ببرند. با این حال، استفاده از لنز نیازمند رعایت بهداشت دقیق برای جلوگیری از عفونت‌های چشمی است.
  • انتخاب جراحی: این روش برای افرادی توصیه می‌شود که به دنبال راه حلی دائمی برای کاهش وابستگی به عینک و لنز هستند. این افراد باید از نظر سلامت چشم و شرایط پزشکی، کاندید مناسبی برای جراحی باشند.

 

چشم پزشک بر چه اساسی تصمیم می‌گیرد؟

چشم‌پزشک با انجام یک معاینه جامع و بررسی کامل شرایط بیمار، بهترین گزینه را تعیین می‌کند. معیارهای اصلی پزشک عبارتند از:

  • سلامت چشم: وجود بیماری‌های چشمی مانند خشکی شدید چشم، گلوکوم یا آب‌مروارید می‌تواند مانع از انجام برخی جراحی‌ها شود.
  • ثبات عیب انکساری: برای انجام جراحی، عیب انکساری چشم فرد باید حداقل برای یک سال ثابت مانده باشد.
  • سن: برخی از جراحی‌ها فقط برای افراد بالای ۱۸ یا ۲۱ سال توصیه می‌شوند.
  • شکل و ضخامت قرنیه: در جراحی‌های لیزری مانند لازک و PRK، ضخامت کافی قرنیه یک شرط حیاتی است.
  • سبک زندگی: پزشک با توجه به شغل و فعالیت‌های روزمره بیمار، گزینه‌ای را پیشنهاد می‌دهد که بیشترین تطابق را با زندگی او داشته باشد.

 

همیشه به یاد داشته باشید که هیچ روشی بهترین راهکار برای همه نیست. بهترین انتخاب، گزینه‌ای است که با نیازها، اولویت‌ها و سلامت چشم شما سازگار باشد. البته امروزه با وجود دستگاه های جدید و همچنین روش هایی که توسط جراحان چشم در زمینه جراحی های اصلاح عیوب انکساری اتفاق می افتد، عوارض این جراحی ها کم شده و بیماران بدون مشکل خاصی و تنها در چند دقیقه تحت این عمل ها قرار می گیرند. در بیمارستان فارابی نیز با بهره مندی از کادر درمانی مجرب و تجهیزات به روز، این جراحی به راحتی و با هزینه ای مقرون به صرفه انجام می شود. برای دریافت مشاوره می توانید با بخش لیزیک بیمارستان فارابی و شماره 02155416393 تماس بگیرید. برای دریافت نوبت نیز می توانید به نشانی nobat.tums.ac.ir مراجعه کنید.

 

 

  • کد خبر : 302831
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه