دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1404/04/11 - 07:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1461
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

جداشدگی شبکیه و روش های درمان آن

این مطلب به شما کمک می‌کند تا با یکی از مشکلات مهم چشمی، یعنی جداشدگی شبکیه، و یکی از روش‌های اصلی درمان آن، یعنی جراحی ویترکتومی، آشنا شوید. آگاهی شما از این بیماری و نحوه مراقبت‌های پس از آن، نقش مهمی در حفظ سلامت بینایی‌تان دارد.

جداشدگی شبکیه و روش های درمان آن

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ شبکیه یک لایه بسیار نازک و حساس به نور در پشت چشم شماست، درست مانند پرده‌ای که تصاویر را دریافت می‌کند. این پرده، مسئول تبدیل نور به پیام‌های عصبی است که از طریق عصب بینایی به مغز فرستاده می‌شوند تا ما بتوانیم ببینیم. داخل کره چشم، مایعی شفاف و ژله‌ای به نام زجاجیه وجود دارد. جداشدگی شبکیه زمانی رخ می‌دهد که این لایه حساس از بافت زیرین خود جدا شود. وقتی شبکیه از جای خود کنده می‌شود، نمی‌تواند تصاویر را به درستی به مغز بفرستد و در نتیجه، دید شما دچار مشکل می‌شود.

 

علائم شایع جداشدگی شبکیه

  • دیدن جرقه‌های نور: ممکن است ناگهان جرقه‌های نورانی یا فلاش‌هایی را در میدان دید خود ببینید.
  • افزایش ناگهانی مگس‌پران: دیدن تعداد زیادی نقاط سیاه کوچک، رشته‌ها یا تار عنکبوت‌های شناور در دید که به آن‌ها مگس‌پران می‌گویند.
  • سایه یا پرده‌ای در میدان دید: احساس می‌کنید یک پرده یا سایه تیره جلوی بخشی از دید شما را گرفته است.

این علائم می‌توانند به تدریج یا ناگهانی ظاهر شوند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بسیار مهم است که فوراً به چشم‌پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند از آسیب دائمی به بینایی جلوگیری کند.

 

درمان جداشدگی شبکیه

نوع درمان جداشدگی شبکیه به شدت و وسعت آن بستگی دارد:

  • لیزر یا کرایوتراپی: اگر پارگی یا سوراخ کوچکی در شبکیه وجود داشته باشد و هنوز جداشدگی کامل رخ نداده باشد، پزشک ممکن است با استفاده از لیزر یا روش انجماد (کرایوتراپی) آن را ترمیم کند.
  • جراحی: در موارد پیشرفته‌تر که شبکیه به طور کامل جدا شده است، نیاز به جراحی خواهد بود. دو روش اصلی جراحی شامل:
  • باکل اسکلرال (Scleral Buckle): یک نوار سیلیکونی کوچک به دور سفیدی چشم (صلبیه) قرار داده می‌شود تا فشار ملایمی به چشم وارد کرده و شبکیه را به جای خود بازگرداند.
  • ویترکتومی (Vitrectomy): این روش در ادامه توضیح داده شده است.

 

ویترکتومی چیست؟

ویترکتومی یک نوع جراحی تخصصی چشم است که برای درمان مشکلات شبکیه و زجاجیه (ماده ژله‌ای داخل چشم) به کار می‌رود. در این جراحی، مراحل زیر انجام می‌شود:

  • تخلیه زجاجیه: جراح با استفاده از ابزارهای بسیار ظریف، زجاجیه را از فضای میانی کره چشم تخلیه می‌کند.
  • ترمیم شبکیه: پس از تخلیه زجاجیه، جراح به شبکیه دسترسی پیدا کرده و پارگی‌ها یا مشکلات دیگر آن را ترمیم می‌کند.
  • تزریق گاز یا روغن سیلیکون: برای نگه داشتن شبکیه در جای خود و کمک به چسبیدن آن، پزشک بسته به شرایط، گاز مخصوص یا روغن سیلیکون را به داخل چشم تزریق می‌کند.
  • گاز: گاز به مرور زمان به صورت خودبه‌خودی جذب می‌شود و با مایع طبیعی چشم جایگزین می‌گردد.
  • روغن سیلیکون: روغن سیلیکون پس از مدتی (با نظر پزشک) طی یک جراحی دیگر از چشم خارج می‌شود.

 

چه بیمارانی نیاز به ویترکتومی دارند؟

ویترکتومی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات چشمی انجام می‌شود، از جمله:

  • خونریزی شدید داخل چشم (به خصوص در زجاجیه)
  • جداشدگی شبکیه (به ویژه انواع پیچیده)
  • بیماری‌های ماکولا (مرکز شبکیه) مانند چروکیدگی یا سوراخ شدن ماکولا
  • رتینوپاتی دیابتی پیشرفته (آسیب به رگ‌های خونی شبکیه در بیماران دیابتی)
  • عفونت‌های شدید داخل کره چشم (اندوفتالمیت)
  • صدمات شدید چشمی
  • عوارض احتمالی جراحی ویترکتومی مانند هر عمل جراحی دیگری، ویترکتومی نیز ممکن است عوارضی داشته باشد، از جمله:
  • افزایش موقت یا دائم فشار داخل چشم
  • عفونت چشم
  • التهاب
  • آب مروارید (کدورت عدسی چشم)

 

مراقبت‌های پس از عمل جراحی ویترکتومی

رعایت دقیق توصیه‌های پزشک پس از جراحی برای بهبودی کامل و جلوگیری از عوارض بسیار مهم است:

  • عدم دستکاری چشم: به هیچ عنوان چشم عمل شده را دستکاری نکنید یا روی آن فشار نیاورید.
  • مراجعه فوری در موارد اورژانس: در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، فوراً به پزشک معالج خود اطلاع دهید و به اورژانس چشم‌پزشکی مراجعه نمایید:
  • ترشحات زیاد از محل عمل
  • درد غیرقابل تحمل
  • قرمزی شدید و پیشرونده چشم
  • دوبینی
  • تاری دید یا کاهش دید ناگهانی و پیشرونده
  • خونریزی شدید
  • مصرف منظم داروها: قطره‌های چشمی و داروهای خوراکی تجویز شده را حتماً مطابق دستور چشم‌پزشک و به موقع مصرف کنید و هرگز خودسرانه آن‌ها را قطع نکنید. این داروها برای کنترل التهاب، کاهش خطر عفونت و پیشگیری از افزایش فشار چشم ضروری هستند.
  • استراحت و پرهیز از فعالیت سنگین: به خصوص در روزهای ابتدایی پس از عمل، از فعالیت‌های سنگین خودداری کرده و استراحت کافی داشته باشید.
  • مدیریت درد: درد خفیف پس از عمل طبیعی است. با اجازه پزشک می‌توانید از مسکن‌های خوراکی استفاده کنید.
  • تمیز کردن چشم: در صورت خارش یا ترشح از چشم، ابتدا دست‌های خود را کاملاً بشویید. سپس با استفاده از پد یا گاز استریل تمیز و با ملایمت، اطراف چشم را تمیز کنید.
  • وضعیت سر (پوزیشن): بعضی از بیماران، به خصوص آن‌هایی که گاز یا روغن سیلیکون در چشم دارند، باید برای چند روز یا حتی چند هفته وضعیت خاصی هنگام نشستن، ایستادن یا خوابیدن داشته باشند (معمولاً وضعیت صورت به سمت پایین). حتماً وضعیت پیشنهادی پزشک خود را دقیقاً رعایت کنید.
  • بهبودی بینایی: معمولاً دید در هفته‌های اول پس از عمل تار است. به تدریج و با بهبود شبکیه، دید شما بهتر می‌شود.
  • محافظ چشم: از محافظ پلاستیکی روی چشم برای جلوگیری از آسیب در هنگام خواب یا مواجهه با گرد و غبار استفاده کنید. این محافظ را روزانه با آب و صابون بشویید و خشک کنید.
  • دید نهایی: دید نهایی بیمار به وضعیت شبکیه قبل از عمل و همچنین عوارض احتمالی بستگی دارد و ممکن است هیچ‌گاه مانند قبل از بیماری یا چشم سالم نشود.
  • نماز خواندن: برای نماز خواندن پس از عمل، در صورت نیاز از سنگ تمیز جهت تیمم استفاده کنید.
  • مراجعات پیگیری: برای معاینه چشم پس از عمل و اطمینان از روند صحیح درمان و بهبودی، در تاریخ‌های تعیین شده به پزشک مراجعه کنید.
  • حمام کردن: پس از عمل، حمام از گردن به پایین و در صورت عدم تماس آب با چشم و صورت بلامانع است. زمان مناسب برای حمام کامل را حتماً از پزشک خود سؤال کنید.
  • شنا و استخر: معمولاً توصیه می‌شود تا چند هفته اول پس از عمل از شنا کردن و رفتن به استخر خودداری شود.
  • مسافرت هوایی/کوهنوردی: چنانچه بعد از عمل قصد مسافرت هوایی یا کوهنوردی دارید، حتماً از پزشک خود سؤال نمایید. چرا که در صورت وجود گاز داخل چشم، پرواز با هواپیما، کوهنوردی یا صعود به ارتفاع می‌تواند موجب آسیب شدید به شبکیه شود.
  • کبودی و قرمزی: قرمزی و کبودی در ناحیه عمل بعد از چند روز برطرف می‌شود. از فشار روی محل جراحی اجتناب کنید.
  • لوازم آرایشی: از مصرف لوازم و مواد آرایشی در اطراف چشم حداقل تا یک هفته خودداری نمایید.
  • رانندگی و کارهای دقیق: تا زمانی که دید شما به طور کامل بهبود نیافته است، از انجام رانندگی و کارهایی که نیاز به دقت بالا دارند، خودداری کنید.

 

در بیمارستان چشم‌پزشکی فارابی، ما متعهد به ارائه بهترین مراقبت‌ها و اطلاعات شفاف به بیماران خود هستیم. برای دریافت نوبت درمانگاه های تخصصی می توانید به nobat.tums.ac.ir مراجعه کنید.

 

  • کد خبر : 300308
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه