آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس ارشد پرستاری
تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 
سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:
- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 
سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:
- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 
مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:
– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 
تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:
- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 
مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:
- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 
سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:
- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 
نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:
- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 
نیازهای گروهی بیماران:
الف- نیازهای آموزشی عمومی
- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد
ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی
- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.
نیازهای آموزشی فردی:
- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.
تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:
- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.
تامین منابع مورد نیاز:
منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:
نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1401/12/23 - 08:39
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 913
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

آماده برای مدیریت بحران چهارشنبه آخر سال 1401

توصیه های اورژانسی برای مصدومان چشمی چهارشنبه سوری

بیمارستان فارابی به عنوان قطب علمی چشم پزشکی همواره در شب چهارشنبه سوری آمادگی بالای خود را در مدیریت بحران نشان داده و امسال نیز همانند سال های گذشته با تمام توان آماده پذیرش مصدومان احتمالی این شب است. همچنین چشم پزشکان این بیمارستان توصیه هایی را نیز برای کاهش آسیب های وارد شده به چشم دارند که می توانید در این مطلب آن ها را مطالعه کنید.

آماده برای مدیریت بحران چهارشنبه آخر سال 1401
مانند هر سال هنوز به شب چهارشنبه آخر سال نرسیده صدای انفجار و ترقه در سراسر شهر به گوش می رسد و نوید از آمادگی برخی از هموطنان برای برگزاری هرچه پر سر و صداتر و پر انفجارتر چهارشنبه سوری را می دهد! اما ما در بیمارستان فارابی امیدواریم این جمله ای که نوشتیم در حد همین طنز تلخ باقی بماند و هیچ گاه به واقعیت تبدیل نشود. زیرا سال هاست که از نزدیک شاهد مصدومانی هستیم که توصیف شرایط چشمان آن ها با کلمات ممکن نیست. گاه به قدری وضعیت مصدومانی که چشمان آن ها آسیب دیده وخیم است که حتی باعث ناراحتی کادر درمان می شود. حال تصور کنید خانواده این افراد چه حسی دارند. کسی که تا روز قبل با احساس نور تابیده شده از پنجره روی چشمانش از خواب بیدار می شده حال دیگر هیچ چیز را نخواهد دید. فقط در اثر یک اشتباه یا به اصطلاح خود نوجوانان و جوانان یک هیجان بی مورد.
به گفته بسیاری از چشم پزشکان بسیاری از مصدومیت های ناشی از برخورد مواد محترقه به چشم جبران ناپذیرند و شخص مصدوم برای همیشه بینایی خود را از دست خواهد داد. توصیه نه فقط چشم پزشکان بلکه تمام جامعه سلامت کشور این است که در این شب بیشتر مراقب باشیم و در آستانه بهار و سال جدید باعث بروز حوادث تلخ نشویم. بهتر است خانواده ها در شب چهارشنبه سوری بیشتر مراقب فرزندان خود باشند. به ویژه کودکان و نوجوانان. زیرا آمارها نشان می دهد این گروه های سنی بیش از سایر گروه ها در این شب آسیب می بینند. بهتر است در شب چهارشنبه آخر سال از خانه خارج نشویم. زیرا برخی از مراجعه کنندگان به بیمارستان فارابی می گویند که تنها در حال تماشای آتش بازی و ترقه بازی یا در حال عبور از کوچه و خیابان بودند که در اثر پرتاب مواد محترقه به صورت اتفاقی دچار مصدومیت شده اند. به همین سادگی. اما عوارض همین عبارت «به همین سادگی» ممکن است تا آخر عمر همراه شخص آسیب دیده باشد. پس باز هم تاکید می کنیم در این شب بیشتر مراقب سلامت خود به ویژه چشمانتان باشید تا این روزهای نزدیک سال نو را با خاطرات شیرین به پایان برسانید.
در هر صورت برخی از حوادث چهارشنبه سوری ممکن است اجتناب ناپذیر باشد و به همین دلیل مسئولان و کادر درمان بیمارستان فارابی همانند سال های گذشته برای مدیریت بحران در این شب، برنامه ریزی های لازم را انجام می دهند تا مراجعه کنندگان به این بیمارستان بهترین و با کیفیت ترین خدمات چشم پزشکی را دریافت کنند. اما برای رعایت نکات ایمنی در این شب توصیه هایی را برای مخاطبان عزیز داریم که با انجام آن می توانید تا زمان رسیدن به اورژانس چشم پزشکی از وارد شدن آسیب بیشتر به چشم جلوگیری کرد:

- معمولا آسیب های چشمی در اثر وارد شدن جسم خارجی پرتاب شده از مواد محترقه به چشم، ایجاد می شود. پس سعی کنید از محل های آتش بازی و ترقه بازی دوری کنید.
- بهتر است با فاصله از آتش بایستید و از حضور کودکان در این محل ها جلوگیری کنید. زیرا کودکان در برابر حوادث چهارشنبه سوری آسیب پذیرترند.
- در صورتی که جسم خارجی وارد چشم شما شد به هیچ عنوان نباید سعی کنید تا آن را خارج کنید. زیرا این کار آسیب بیشتری به چشم وارد می کند.
- از قرار دادن دستمال، پانسمان یا فشار دست روی چشم آسیب دیده به شدت خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث فرو رفتن بیشتر این اجسام به داخل بافت چشم شود.
- در صورت که به هر دلیلی می خواهید روی محل آسیب دیده را بپوشانید (که توصیه نمی شود) می توانید دهانه یک لیوان یک بار مصرف را روی چشم قرار دهید تا هیچ گونه فشاری روی چشم نباشد و به سرعت به اورژانس چشم پزشکی مراجعه کرد.
- از ریختن قطره یا شستشوی چشمی که در اثر ورود جسم خارجی آسیب دیده به شدت خودداری کنید و سعی کنید مصدوم را به نزدیک ترین اورژانس چشم پزشکی منتقل کنید.
- در صورتی که چشم شما یا فرد آسیب دیده در اثر ورود مواد قلیایی مانند باتری دچار سوختگی شد باید چشم مصدوم را با ریختن آب شستشو داد و به سرعت وی را به اورژانس چشم پزشکی رساند.
- از دستکاری چشم آسیب دیده خودداری کنید زیرا علاوه بر ایجاد جراحت بیشتر ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.
- تلاش کنید در اثر بروز هرگونه آسیبی به چشم، شخص آسیب دیده را به سرعت به نزدیک ترین اورژانس چشم پزشکی برسانید.
- پس از مراجعه به اورژانس ممکن است چند پزشک چشم شما را معاینه کنند. این کار برای ایجاد اطمینان بیشتر و ارائه خدمات با کیفیت تر است. پس تقاضا داریم در تمام این مراحل با کادر درمان همکاری کنید.
- برخی از بیماران ممکن است نیاز به جراحی و بستری داشته باشند. همراهان شخص مصدوم در این شرایط باید با دقت به توصیه های کادر درمان توجه کرده و در تکمیل پرونده جراحی و بستری با کادر درمان همکاری کنند.
- استفاده برخی از قطره ها برای معاینه چشم ممکن است باعث تاری دید موقت شوند. لذا پس از اتمام معاینه از رانندگی کردن و انجام کارهایی که نیاز به دقت زیاد دارند خودداری کنید.
- ممکن است پزشک پس از معاینه پانسمانی را روی چشم شما قرار دهد. از دستکاری این پانسمان خودداری کرده و بنا بر توصیه پزشک عمل کنید.
- گاه ممکن است پس از خروج جسم خارجی از چشم، تا مدتی احساس آن باق بماند. نگران نباشید و به هیچ عنوان از قطره های بی حسی استفاده نکنید.
- در صورتی که چشم پزشک معاینه مجدد را توصیه کرده، حتما به موقع برای معاینه مجدد به اورژانس مراجعه کنید. دقت کنید که در بیمارستان فارابی برای معاینه مجدد باید در طول صبح و عصر به اورژانس مراجعه کرد.
- به یاد داشته باشید حفظ آرامش همراهان مصدوم در تمام مراحل می تواند علاوه افزایش روحیه شخص مصدوم، به کادر درمان برای ارائه بهتر خدمات بهتر کمک کند.
در پایان امیدواریم این توصیه ها تنها در حد یک توصیه باقی بمانند و هیچ گاه شاهد حوادث ناگوار در شب چهارشنبه آخر سال نباشیم.
  • گروه خبری : آموزش بیماران
  • کد خبر : 231725
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *