دریافت نوبت: nobat.tums.ac.ir
ویژه خیرین و اهداکنندگان
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1401/06/10 - 08:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 240
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کمیته پایش و سنجش کیفیت بیمارستان فارابی برگزار شد

کنترل دائمی حد پذیرش شاخص های کلیدی، راهکاری برای افزایش بهینگی

مقایسه حد پذیرش شاخص های کلیدی بیمارستان فارابی درسه ماهه اول سال های 1400 و 1401 و بررسی راهکارهای افزایش بهینگی این شاخص ها موضوع اصلی کمیته پایش و سنجش کیفیت این بیمارستان بود.

کمیته پایش و سنجش کیفیت بیمارستان فارابی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته پایش و سنجش کیفیت این مرکز چهارشنبه 9 شهریور 1401 با حضور سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان برگزار شد. در این جلسه که به منظور بررسی گزارش شاخص های عملکردی بیمارستان فارابی در فصل بهار تشکیل شده بود، ابتدا گزارشی از آمار نارضایتی های مراجعه کنندگان مطرح شد و شیما خاراباف، مسئول بهبود کیفیت این بیمارستان در این زمینه اظهار داشت: ما نارضایتی های اعلام شده را برای واحدهای مربوطه ارسال کردیم تا آن ها راهکارها و اقدامات اصلاحی مورد نظر را برای ما ارسال کنند اما تا کنون بازخوردی از سوی این واحدها برای ما ارسال نشده است. البته در زمینه برخی از این نارضایتی ها مانند زمان انتظار بیماران کارهایی انجام شده است اما از واحدها و بخش ها می خواهیم که بازخوردهای خود را هرچه سریع تر اعلام کنند.
شاخص های عملکردی بالینی و غیر بالینی و شاخص های کلیدی موضوع دیگری بود که خاراباف به آن اشاره کرد و افزود: شاخص های کلیدی زیر مجموعه ای از شاخص های عملکردی هستند که اهمیت استراتژیک دارند و کنترل دائمی آن ها می تواند تا حد خوبی به معنای کنترل استراتژیک کل بیمارستان باشد. بر اساس سنجه های اعتباربخشی مرتبط، تیم رهبری و مدیریت باید شاخص های کلیدی را بداند و بر آن ها تسلط کامل و کافی داشته باشد. تمرکز ما نیز بیشتر روی این شاخص ها است و  یکی از مهمترین مواردی که در شاخص های کلیدی عنوان می شود، شاخص های ایمنی هستند.
وی در ادامه لیست شاخص های کلیدی در بیمارستان فارابی را ارائه کرد و گفت: همان طور که در این لیست مشخص شده، هرکدام از شاخص ها یک حد پذیرش دارد و ما نیز تلاش کردیم با مقایسه حد پذیرش در سه ماهه اول سال های 1400 و 1401، میزان بهبود عملکردی در هر کدام از شاخص های مد نظر را مشخص کنیم. به عنوان مثال حد پذیرش ترخیص با رضایت شخصی در سال 1401 نسبت به سال 1400 کاهش داشته است.  همچنین در شاخص هایی مانند متوسط اقامت بیمار، درصد اشغال تخت و درصد نقص پرونده های پزشکی شاهد کاهش حد پذیرش یا همان بهبود هستیم. در مقابل در برخی شاخص ها مانند لغو اعمال جراحی و عفونت های بیمارستانی شاهد افزایش حد پذیرش در سال 1401 نسبت به سال 1400 هستیم. البته این افزایش دلایلی مختلفی  مانند افزایش تعداد مراجعه کنندگان به دلیل لغو محدودیت های کرونایی دارد. با این وجود حد پذیرش این موارد همچنان در بازه قابل قبول است. اما برای اینکه بتوانیم در این شاخص ها نیز شاهد افزایش بهینگی باشیم، در حال انجام اقدامات اصلاحی هستیم. 
مسئول بهبود کیفیت بیمارستان فارابی اشاره ای نیز به تعیین تکلیف شاخص های اندازه گیری نشده داشت و تصریح کرد: یکی از مواردی که در زمینه شاخص های کلیدی در بیمارستان فارابی اندازه گیری نشده، درصد بستری مجدد به تفکیک است. از آن جا که بستری مجدد بیماران در بیمارستان فارابی تابع موارد مختلفی است و هر مورد نیز تعریف خاص خودش را دارد، در این زمینه با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جلساتی را برگزار کردیم تا بتوانیم راهکاری برای این مورد بیابیم.
مدیر بیمارستان فارابی نیز در پایان این جلسه با مهم برشمردن افزایش بهینگی در شاخص های کلیدی اظهار داشت: اهمیت افزایش بهبود در این شاخص ها تا آنجا اهمیت دارد که در مواردی مانند لغو جراحی اگر حتی یک مورد نیز وجود داشته باشد باید درباره آن بحث شده و پس از بررسی علل آن، اقدام یا اقدامات اصلاحی لازم را انجام داد. 
  • گروه خبری : کمیته پایش و سنجش کیفیت
  • کد خبر : 230751
سید عباس  قاضی میرسعید
Author:

سید عباس قاضی میرسعید

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings