• تاریخ انتشار : 1399/08/29 - 12:24
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 79
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

کارگاه مجازی پدافند غیرعامل در حوزه آتش سوزی و زلزله در بیمارستان فارابی برگزار شد

واحد مدیریت خطر حوادث و پدافند غیر عامل بیمارستان فارابی با همکاری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران، کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل در حوزه آتش سوزی و زلزله را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، این برنامه پنجشنبه 29 آبان 99 با هدف ارتقای سطح دانش وعملکرد کارکنان در مقابله با آتش سوزی و زلزله برگزار شد.
مهندس علی اکبرعسگری، مسئول واحد مدیریت خطر حوادث بیمارستان فارابی در بخش اول کارگاه، پدافند غیرعامل را مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای خواند که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می شود.
وی پناه بردن به غارها، احداث دژها، قلعه، حصار، خندق، دیوار و موانع دفاعی در اطراف شهرها را نمونه ی پدافند غیر عامل در دوره های پیشین دانست و افزود: امروزه در برخی کشورها مانند سوییس، پدافند غیرعامل اساس تامین امنیت ملی تلقی شده و قوانین خاصی در این حوزه وضع شده است.
مهندس عسگری سپس به سابقه پدافند غیرعامل در کشور پرداخت و گفت: موضوع پدافند غیر عامل ابتدا در حوزه نظامی مورد توجه قرار گرفت و سپس به سایر دستگاه ها تسری یافت به گونه ای که امروزه قرارگاه های متعدد پدافندغیرعامل متعددی شامل پدافند زیستی، پرتوی، سایبری، کالبدی، مردم محور، شیمیایی و اقتصادی در کشور تشکیل شده است.
وی وظیفه سازمان های غیرنظامی در حوزه پدافند غیرعامل را شامل اقدامات پیشگیرانه و کاهش دهنده، آماده سازی و امداد رسانی، هشدار واخطار و بازسازی مجدد برشمرد و به اقدامات بیمارستان فارابی در این حوزه اشاره کرد و گفت:برگزاری دوره آموزشی سیستم فرماندهی حوادث بیمارستانی و برگزاری دوره و تمرین عملیاتی مقابله با حملات شیمیایی، میکربی، پرتوی و هسته ای، برگزاری مانور زلزله با مشارکت بین بخشی با تمام سازمان های منطقه، تهیه نقشه مخاطرات مبتنی بر  GIS بیمارستان،نصب سیستم جدید اطفاء حریق بیمارستان، نصب هشداردهنده آتش در واحد ها، ساخت منبع آی ذخیره و نصب شیر گاز ضدزلزله و ایمن سازی همه پنجره های بیمارستان برخی از کارهای انجام شده است و برای تمام کپسول های اکسیژن بیمارستان گواهی استاندارد پنج ساله گرفته ایم.
مهندس عسگری همچنین کدهای اضطراری بیمارستان را مرور کرد و یادآور شد: همه کارکنان باید با این کدها آشنایی داشته باشند و برخی از انها مثل کد اعلام حریق را به خاطر بسپارند.وی با بیان اینکه شماره تلفن 6  فقط برای اعلام حریق درنظر گرفته شده از کارکنان خواست هنگام تماس با مرکز تلفن (شماره 9) دقت کنند تا شماره حیاتی 6 اشغال نشود. 
مطلب آموزشی بعدی شناخت انواع کپسول های آتش نشانی، رنگ و کاربرد هر کپسول و نکات مهم مربوط به آنها بود که مهندس عسگری در این بخش با اشاره به تشکیل تیم آتش نشانی بیمارستان، تاکید کرد: کارکنان تاسیسات و انتظامات دوره های متعدد آتش نشانی را گذرانده اند و مهارت کافی دارند بنابر این از همکاران خواهش می کنم در صورت بروز آتش سوزی با حفظ خونسردی فقط کد آتش سوزی را اعلام و از هرگونه دخالت در اطفای حریق خودداری کنند.
وی همچنین درباره راه های خروج اضطراری و محل نگهداری کلید درهای خروج اضطراری توضیح داد و گفت: هرگز از این کلید ها در موارد غیر ضروری استفاده نکرده و به صورت دوره ای محل کلید را کنترل نمایید.
در قسمت دوم از کارگاه مجازی «پدافند غیرعامل در حوزه آتش سوزی و زلزله» مهندس مهدی بیات، کارشناس پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران نکات ایمنی در استفاده از لوازم الکتریکی را توضیح داد و توصیه کرد:هرگز سیم های برق را از زیر فرش به خصوص در محل رفت و آمد رد نکنید. به اندازه ظرفیت از چندراهی خروجی بگیریدو هرگز یک چند راهی را به چند راهی دیگر متصل نکنید، سر راه تمام لوازم برقی محافظ قرار دهید. هرگز شارژر موبایل را پس از استفاده و به طور دائم در داخل پریز باقی نگذارید، در داخل انباری ها از لامپ کم مصرف استفاده کنید. لامپ های کم مصرف را به هیچ وجه در منزل و به ویژه نزدیک کودکان زیر دوسال نشکنید. هرگز از اتو، چرخ گوشت، چرخ خیاطی و آب میوه گیری در حضور کودکان زیر هفت سال استفاده نکنید.
مهندس بیات گفت: ایمنی بخاری های گازی و نشت گاز منو اکسید کربن بسیار مهم است و با رعایت نکات بسیار ساده ای می توان از مرگ عزیزانمان جلوگیری کنیم مثلا سردی دودکش بخاری علامت خطر احتراق ناقص است، برای گرم کردن اتاقک خودرو نباید از گاز پیک نیک استفاده کرد. هنگام مسافرت باید فلکه اصلی آب و گاز را بسته و به جز یخچال فریزر ف دوشاخه تمامی لوازم برقی را کشید. لباس ها روی بخاری گازی خشک نکنید، حتما در ورودی منزل کپسول آتش نشانی نصب کنید. چیدمان وسایل منزل را به گونه ای انجام دهید که مسیر خروجی همیشه باز باشد. 
وی همچنین توصیه هایی درباره نکات ایمنی آسانسورها، ایمنی در پارکینگ،حمل اثاثیه سنگین، توقف خودرو در مکان های پرخطر و حوادث چهار شنبه سوری ارائه کرد.
 

 

  • گروه خبری : اخبار مدیریت بحران و پدافند غیرعامل
  • کد خبر : 231155
حمیده امیدوار
تهیه کننده:

حمیده امیدوار

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *