• تاریخ انتشار : 1399/08/21 - 13:24
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 402
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

وبینار نحوه مواجهه با بیماران چشمی در پاندمی کووید-19 در بیمارستان فارابی برگزار شد

آموزش پرستاری بیمارستان فارابی وبینار نحوه مواجهه با بیماران چشمی در پاندمی کووید-19 را برای پرستاران و کارشناسان بیهوشی و اتاق عمل برگزار کرد.

دکتر حمید ریاضی، عضو هیئت علمی گروه چشم پزشکی و معاون درمان بیمارستان فارابی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، آموزش پرستاری این مرکز با هدف آشنایی کارکنان پرستاری، بیهوشی و اتاق عمل با شیوه برخورد و مدیریت بیماران مراکز چشم پزشکی در زمان همه گیری کووید -19، وبینار «نحوه مواجهه با بیماران چشمی در پاندمی کووید-19» را روز سه شنبه 20 آبان 99 برگزار کرد.

دکتر حمید ریاضی، معاون درمان بیمارستان فارابی و دبیر علمی وبینار که با موضوع «رعایت اصول و مقررات جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در مراکز چشم پزشکی» صحبت می کرد، گفت: چشم پزشکان به علت فاصله کم زمان معاینه بیمار و طولانی بودن آن از گروه های درمعرض خطر هستند بنابر این بهتر است قبل از انجام معینات چشم پزشکی با گرفتن شرح حال دقیق، بیماران از نظر علائم کووید-19 بررسی و در صورت مشکوک بودن، با تعویق زمان معاینه بیمار برای بررسی بیشتر به مراکز تعیین شده ارجاع شود.

وی با تاکید بر رعایت اصول حفاظت فردی در تمامی کارهای تشخیصی و درمانی در زمان پاندمی، افزود: دربین جراحی های چشم بیشترین شانس انتقال بیماری مربوط به جراحی های اربیت و مجرای اشکی است. بنابر این برای کاهش خطر انتشار ویروس لازم است از بتادین 5 درصد برای شستشوی مجرای اشکی استفاده شود. همچنین به نظر می رسد از بین جراحی های رفراکتیو، استفاده از «فمتوسکند لیزر» ایمن تر است.

سخنران بعدی وبینار دکتر آناهید ملکی، متخص بیهوشی و عضو هیئت علمی دانشگاه، درباره «شرایط انجام بیهوشی برای بیماران کاندید جراحی چشم در زمان پاندمی کووید-19» صحبت کرد و گفت: در زمان پاندمی بیماران در دو گروه اورژانس و غیر اورژانس دسته بندی می شوند. در موارد غیر اورژانس نیز جراحی ها به سه دسته ضروری، نیمه ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند؛ که در دو دسته آخر باید تا نزولی شدن شیب بیماری جراحی به تعویق بیافتد.

دکتر ملکی با تاکید بر این نکته که در جراحی های اورژانس و ضروری باید تمام شرایط حفاظت فردی برای بیمار و کارکنان به طور دقیق رعایت شودف الگوریتم طبقه بندی ریسک انجام جراحی های انتخابی در پاندمی کووید -19 را شرح داد و درباره رده بندی ریسک بیهوشی و اقدامات ضروری قبل از بستری، حین بستری و پس از جراحی بیمار توضیح داد.

دربخشی دیگر از این وبینار، فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان، استراتژی های الزامی کنترل کووید 19 در بیمارستان ها را شرح داد و اقدامات انجام شده در بیمارستان فارابی را معرفی کرد.

مرجان فامیلی، سرپرستار بخش امید بیمارستان فارابی مطالب خود را با معرفی موارد مشکوک، محتمل و قطعی کرونا شروع کرد سپس به به مرور علائم و سیر بیماری، گروه های در معرض خطر، توصیه های سازمان جهانی بهداشت، سوالات رایج و راههای تشخیص و درمان بیماری پرداخت.

 طاهره نجفی، کارشناس پرستاری نیز درباره توصیه های عمومی مراقبت های بهداشتی در مراکز چشم پزشکی، مراقبت در سالن های انتظار، درمانگاه ها، بخش های بستری و اتاق های عمل توضیح و به سوالات رایج در باره مواجهه با بیماران در مراکز چشم پزشکی پاسخ داد.

 

 

  • گروه خبری : آموزش پرستاری
  • کد خبر : 231163
حمیده امیدوار
تهیه کننده:

حمیده امیدوار

طاهره نجفی، کارشناس پرستاری فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان فارابی دکتر آناهید ملکی، متخصص بیهوشی و عضو هیئت علمی دانشگاه مرجان فامیلی سرپرستار بخش امید بیمارستان فارابی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *