جلسه کمیته پایش و سنجش کیفیت بیمارستان فارابی
دکتر خداپرست: برای یادگیری باید غرور را کنار گذاشته و سوال بپرسیم
رئیس بیمارستان فارابی در جلسه کمیته پایش و سنجش کیفیت که به منظور بررسی عملکرد واحدهای این بیمارستان در دور پنجم ارزیابی اعتباربخشی ملی تشکیل شده بود، بر لزوم تغییر عملکرد و اجرای ایده های جدید برای رفع چالش ها و موفقیت در این ارزیابی ها تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته پایش و سنجش کیفیت بیمارستان فارابی به منظور بررسی نتایج عملکرد واحدهای بیمارستان فارابی در دور پنجم اعتباربخشی ملی صبح چهارشنبه 29 آذر 1402 با حضور دکتر مهدی خداپرست زواره، رئیس و دکتر کاظم رهنما، مدیر بیمارستان فارابی برگزار شد.
فاطمه مقدسی، مسئول واحد بهبود کیفیت بیمارستان فارابی در ابتدای این جلسه با ارائه گزارش عملکرد واحدها گفت: در جلسه ای که در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شده بود، دکتر ناطقی، معاون درمان این دانشگاه نتایج دور پنجم اعتباربخشی تمام بیمارستان های تابعه را جمع آوری و در هر محور تفکیک کرده بود. یعنی هر واحد یک بیمارستان در ارزیابی های اعتباربخشی چه رتبه ای را کسب کرده است. همچنین در جلسه ای که با حضور دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه و روسای بیمارستان ها برگزار شده بود بر آمادگی و پیشرفت هرچه بیشتر این مراکز در دور ششم اعتباربخشی تاکید شد که نشان از اهمیت این مسئله دارد.
وی افزود: در دور پنجم اعتباربخشی بیمارستان فارابی توانست رتبه سوم را در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران کسب کند. البته درصدها بسیار به هم نزدیک است و یک امتیاز می تواند تعیین کننده جایگاه یک بیمارستان در این رتبه بندی باشد.
در ادامه دکتر خداپرست موفقیت بیمارستان فارابی در کسب عنوان واحد خدماتی سبز از بیست و چهارمین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز را مهم ارزیابی کرد و گفت: از همه همکارانی که در کسب لوح تقدیر بیمارستان سبز تلاش کردند تشکر می کنم. امیدوارم به سمتی برویم که بتوانیم الگویی برای سایر مراکز باشیم. برای رسیدن به چنین جایگاهی به همکاری تمام ارکان بیمارستان در تمام سطوح نیاز داریم.
وی همچنین با اشاره به امتیازهای کسب شده توسط بیمارستان فارابی در ارزیابی اعتباربخشی تصریح کرد: درست است که یک امتیاز می تواند رتبه بیمارستان ها را جابجا کند اما در دل هر نمره ای که در اعتباربخشی کسب می شود امتیازهای زیادی نهفته است.
رئیس بیمارستان فارابی یکی از روش های موفقیت در ارزیابی های اعتباربخشی را یادگیری بیشتر دانست و افزود: ابزار یک رئیس یا مسئول، دانش اوست. شاید بسیاری از ما تحصیلات مدیریتی نداشته باشیم. اما می توانیم بسیاری از چیزها را با پرسیدن سوال از افرادی که در این زمینه دانش و تجربه دارند، فرا بگیریم. برای یادگیری باید غرور را کنار گذاشته و سوال بپرسیم.
دکتر خداپرست تغییر در رفتار و عملکرد کارکنان را نیز راهکار دیگری برای رفع مشکلات یک مجموعه برای تجربه موفق در اعتباربخشی برشمرد و عنوان کرد: اگر مشکلی در بیمارستان فارابی وجود داشته باشد یا اگر رتبه این بیمارستان در اعتباربخشی کاهش پیدا کند مقصر آن ما هستیم. اگر ایرادی در کار ما وجود دارد باید عملکرد و رفتار خود را تغییر داده و کارهای جدید انجام دهیم. تنها با حرف یا فکر کردن به مشکلات نمی توان آن ها را رفع کرد. به عنوان مثال اگر من هرشب به ایمنی بیمار فکر کنم اما فرایند آن در اتاق های عمل، درمانگاه ها و سایر بخش ها اجرا نشود که فایده ای ندارد.
وی در پایان افزود: باید بدانیم که برنده واقعی در ارزیابی اعتباربخشی، مردم هستند. پس باید برای بهتر شدن بیشتر تلاش کرد.
ارسال به دوستان