تامز Q&A: علائم تب دنگی و راه های پیشگیری از گزش پشه آئدس

تب دنگی (Dengue) یک بیماری ویروسی است که از پشه آئدس (Aedes) به انسان منتقل می شود. علائم این بیماری معمولاً شبیه آنفولانزا است، اما می تواند به تب دنگی شدید (تب هموراژیک دنگی) که یک وضعیت حاد و تهدید کننده زندگی است نیز منجر شود. در این فیلم شادی رضائی، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی توضیحاتی درباره علائم این بیماری، راه های پیشگیری از آن و نکات مهم برای کادر درمان را بیان می کند.

 از علائم اصلی تب دنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- تب بالا
- سر درد شدید
- درد پشت چشم
- درد عضلات و مفاصل
- حالت تهوع و استفراغ
- بثورات پوستی
برای پیشگیری از نیش پشه آئدس در مناطق آلوده، باید از لباس های آستین بلند و شلوار بلند استفاده کرد. همچنین از مواد و اسپری های دافع پشه استفاده کرده و از خوابیدن در فضای باز بدون پشه بند خودداری کنید. برای جلوگیری از تولید مثل پشه آئدس باید آب های راکد موجود در محیط مانند آب زیر گلدان ها، آب داخل مخازن تخلیه کولرهای گازی و آب راکد موجود در زباله ها مانند لاستیک ها و قوطی های فلزی را تخلیه کرد. زیرا پشه آئدس در آب های راکد تخم گذاری می کند. 
همچنین در صورت داشتن علائم تب دنگی باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کرد. کارکنان و کادر درمان بیمارستان ها و مراکز درمانی به خصوص بخش های بین الملل (IPD) در صورت مواجه با بیماری که سابقه سفر به مناطق آلوده به پشه آئدس را داشته و علائم تب دنگی را دارد باید هرچه سریعتر موارد را به واحد کنترل عفونت بیمارستان یا مرکز خود اعلام کنند. 
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید