در جلسه ارزیابی اعتباربخشی آموزشی بیمارستان فارابی مطرح شد
به کارگیری روش های جذاب آموزشی برای افزایش انگیزه دستیاران فارابی
دکتر آرش میرمحمدصادقی، مدیر دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی در جلسه ی ارزیابی اعتباربخشی آموزشی این مرکز، از اجرای روشهای نوین و جذاب برای افزایش مشارکت و انگیزه دستیاران در فرایند آموزش خبر داد.
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، اعتباربخشی آموزشی بیمارستان فارابی از ۱۸ دی ۱۴۰۳ در این مرکز آغاز شد. در جلسهای که ابتدای این برنامه با حضور ارزیابان اعتباربخشی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار شد، دکتر آرش میرمحمدصادقی، عضو هیئت علمی گروه بیماریهای چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی، کاهش انگیزه فراگیران در سالهای گذشته را یکی از مشکلات مهم آموزشی برشمرد و راهکارهای گروه آموزش این مرکز برای مقابله با آن را بیان کرد.
یادگیری فعال باعث افزایش مشارکت رزیدنتها در فرایند آموزش میشود
دکتر میرمحمدصادقی با اشاره به تحولات آموزشی که در بیمارستان فارابی برای افزایش انگیزه دستیاران اجرا شده گفت: در چند سال اخیر تلاش کردیم تا با روشهای مختلف، آموزش رزیدنتها را جذابتر کنیم. البته این جذاب کردن را به سطح کارآموزان و کارورزان نیز گسترش دادیم.
وی افزود: بیش از نیمی از کلاسهای دستیاران و کارآموزان بیمارستان فارابی به صورت یادگیری فعال است. مانند کلاسهای وارونه. یعنی پیش از برگزاری کلاس، رزیدنتها درباره موضوعی که از قبل مشخص شده مطالعه میکنند و در زمان برپایی کلاس فقط به حل مسئله یا معرفی موارد مختلف (Case) میپردازند.
مدیر توسعه آموزش بیمارستان فارابی مشارکت بیشتر رزیدنتها را نکته کلیدی در روش یادگیری فعال و کلاسهای وارونه دانست و تصریح کرد: نکته جالب در این روش این است که در بسیاری از مواقع کیسها نیز توسط رزیدنتها و البته با مشورت و همکاری استاد طرح میشوند.
بازی وارسازی و برگزاری مسابقه در چند سال گذشته بدون وقفه در بیمارستان فارابی اجرا میشود
دکتر میرمحمدصادقی در ادامه به بازی وارسازی به عنوان یکی از روشهای جذاب آموزش اشاره کرد و اظهار داشت: برای رزیدنتهایی که از ابتدای مهر هر سال وارد سال دوم دستیاری میشوند یک سری مسابقات برگزار میشود. در این مسابقات که به صورت گروهی و حذفی اجرا میشود، رزیدنتها به چند گروه تقسیم شده و علاوه بر فرا گرفتن کار گروهی، سوالات مسابقه را نیز خودشان طرح کرده و گروه مقابل میپرسند.
وی با ابراز خشنودی از اجرای این مسابقات در بیمارستان فارابی افزود: این مسابقات چند سال است که بدون وقفه در بیمارستان برگزار میشود و برای افزایش انگیزه رزیدنت ها، در نهایت به گروهی که برنده این مسابقه شود جایزه اهدا میکنیم.
برنامه ریزی کلاسهای آموزشی بیمارستان فارابی به وسیله دستیاران انجام میشود
عضو هیات علمی بیمارستان فارابی از مشارکت دستیاران در برنامه ریزی کلاسهای آموزشی چشم پزشکی نیز خبر داد و عنوان کرد: شاید بتوان گفت تنها گروه آموزشی بیمارستانی در کشور هستیم که از ابتدای سال و پس از آزمون ارتقا، برنامه کلاسهای آموزشی دستیاران را تا آخر سال مشخص میکنیم. روش کار نیز این است که بنده و رزیدنتها دور هم جمع میشویم و از آنها میخواهم تا خودشان برنامههای کلاسهای آموزشی خود را مشخص کنند. در واقع برنامه آموزشی ما Student Based است.
دکتر میرمحمدصادقی در پایان گفت: تلاش مجموعه آموزش بیمارستان فارابی این است که با جذابتر کردن آموزش چشم پزشکی بتوانیم تا حدودی مشکل کاهش انگیزه دستیاران را برطرف کنیم.
ارسال نظر