دریافت نوبت
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
نظارت بر اجرای فرایندهای کنترل عفونت:
 
فرآیند نظارت بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت شامل 3 مرحله است:
- تهیه برنامه بازدید
- تکمیل چک لیست­های نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
- ورود اطلاعات، آنالیز داده ها، بازخور نتایج و طراحی اقدامات پیشگیرانه
- تهیه برنامه بازدید
- در ابتدای هر فصل، برنامه بازدید از بخش های مختلف بیمارستان تدوین  می گردد.
- کلیه بخش­های بستری، درمانگاه های تخصصی و عمومی، اورژانس، کلیه اتاق­های عمل، واحد آزمایشگاه و CSR در هر فصل حداقل یکبار مورد ارزیابی قرار می­گیرند.
- برنامه زما­­ن­بندی جهت بازدید در اختیار واحد کنترل عفونت بوده و به  بخش­های مورد نظر اعلام نمی­گردد. بازدید از بخش  بصورت تصادفی و بدون اطلاع رسانی قبلی صورت می گیرد.
- تکمیل چک لیست نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
 
ابزار نظارت بر بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت­، تکمیل چک لیست­های نظارتی است. چک لیست های نظارتی کنترل عفونت به تفکیک محورشامل موارد ذیل است:
عنوان چک لیست نظارتی روش ارزیابی تناوب زمانی
نظارت بر مصرف محلول های ضد عفونی کننده و گندزداها مصاحبه با 3 نفر/مشاهده فصلی
نظارت بر رعایت اصول تزریقات ایمن مشاهده فصلی
نظارت بر وسایل و ابزار استریل مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه رعایت اصول بهداشت دست مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه جمع آوری و دفع زباله عفونی مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه نظافت و ضدعفونی سطوح مشاهده فصلی
نظارت بر صحت فرآیند استریلیزاسیون CSR مشاهده فصلی
- چک لیست­های نظارتی از طریق مشاهده مصادیق اجرایی مرتبط با سئوالات مطرح شده در هر چک لیست تکمیل می ­گردد. در خصوص نحوه نظارت بر مصرف محلول های ضدعفونی کننده و گندزداها، علاوه بر مشاهده نحوه کار پرسنل، حداقل با 3 نفر از پرسنل بخش مصاحبه می گردد.
- طیف امتیازدهی به هریک از سئوالات مندرج در چک لیست های نظارتی از 1 بین  تا 4 است (1 : ضعیف،  2 : متوسط،  3: خوب،  4 : عالی). هر یک سئوالات با امتیاز 1 و یا 2 به عنوان عدم انطباق شناسایی می­گردد.
- در زمان تکمیل چک لیست نظارتی، موارد عدم انطباق در عملکرد، در قسمت مشاهدات ثبت شده و ضمن ارائه بازخور به پرسنل، نحوه اجرای صحیح  بصورت چهره به چهره به فرد آموزش داده می شود.
- در پایان ارزیابی در خصوص کلیه موارد عدم انطباق شناسایی شده، اقدام اصلاحی به تفکیک موارد باید تعیین شده و به سرپرستار یا مسئول شیفت بصورت مکتوب بازخور داده شود.
کنترل مصرف منطقی آنتی بیوتیک

سامانه Auto Stop Order در بیمارستان فارابی راه اندازی شد

به همت واحد کنترل عفونت بیمارستان فارابی و با همکاری داروخانه و واحد فناوری اطلاعات این بیمارستان، سامانه Auto Stop Order برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی تهران و به منظور مدیریت و کنترل مصرف آنتی بیوتیک راه اندازی شد.

سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه