جلسه کمیته اخلاق بالینی بیمارستان فارابی
دکتر مهدی خداپرست: اجرای دقیق سنجه های اعتباربخشی باید به عنوان وظیفه روزانه کارکنان باشد
جلسه کمیته اخلاق بالینی بیمارستان فارابی با هدف ارائه پیشنهاد از سوی اعضای این کمیته در زمینه شناسایی و رفع چالش های درمانی، آموزشی و پژوهشی این مرکز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته اخلاق بالینی این مرکز یکشنبه 8 خرداد 1401 با حضور دکتر مهدی خداپرست زواره، رئیس، سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان برگزار شد.
فاطمه جعفری، کارشناس کمیته اخلاق بالینی بیمارستان فارابی در ابتدای این جلسه اشاره ای به پیگیری و اجرای مصوبات جلسه گذشته این کمیته کرد و گفت: در جلسه قبلی کمیته اخلاق بالینی درباره برگزاری کارگاه اخلاق حرفه ای و رفتار سازمانی برای کارکنان غیر پرستاری برنامه ریزی شد. همچنین پیشنهاداتی برای نحوه تشویق کارکنان و یا معرفی کارمند نمونه نیز مطرح شد که در این زمینه هدف تنها تشویق یک شخص نیست بلکه هدف این است که رفتارهای صحیح مورد تشویق قرار بگیرند تا به این وسیله بتوانیم الگوسازی کنیم.
پس از یادآوری مصوبات کمبته قبلی، وی به بیان دستور جلسه پرداخت و اظهار داشت: هدف از برگزاری جلسه امروز این است که می خواهیم از اعضای کمیته اخلاق بالینی در زمینه چالش های پژوهشی، آموزشی و درمان نظرسنجی کنیم و بدانیم چالش های اصلی ما در این حوزه ها کدام هستند. شاید بتوان گفت تفاوتی که کمیته اخلاق بالینی با سایر کمیته ها دارد این است که در این کمیته معمولا اعضا نظر می دهند که چه مواردی در کمیته مطرح شود.
جعفری در ادامه اشاره ای به چالش های معمول در حوزه درمان مراکز درمانی کرد و افزود: ممکن است در یک مرکز درمانی با چالش هایی همچون رعایت نکردن دقیق مفاد منشور حقوق بیمار، عدم برقراری ارتباط موثر با بیمار، عدم معرفی کارکنان به بیمار، نصب نکردن کارت شناسایی، عدم ارائه توضیحات کافی در تصمیم گیری های مرتبط با بیمار، عدم رعایت پوشش صحیح از سوی کارکنان و مواردی از این دست مواجه باشیم. البته این امکان وجود دارد که در بیمارستان فارابی در این زمینه ها مشکلی وجود نداشته باشد و یا در موارد دیگر دچار چالش باشیم. اما هدف در کمیته اخلاق بالینی این است که با مطرح کردن این موضوعات برای شناسایی و رفع آن ها تصمیم گیری کنیم.
در ادامه دکتر خداپرست نیز مطرح کردن ایده و نظرات مختلف در کمیته اخلاق بالینی را نیازمند معیار و مقیاس مشخص دانست و اظهار داشت: به نظر بنده برای این که بتوانیم ایده ها و نظرات مناسب را در این کمیته بیان کنیم باید از قبل عناوین مورد نظر برای اعضای کمیته ارسال شود تا زمان کافی برای فکر کردن و بیان نظر را داشته باشند. نکته دیگری که باید عرض کنم این است که بررسی چالش های حوزه درمانی، آموزش و پژوهش کار بسیار بزرگ و پیچیده ای است. به نظرم کمیته اخلاق بالینی می تواند فرایند محور نیز باشد و در این جلسات به بررسی اتفاقات رخ داده در بیمارستان پرداخت.
رئیس بیمارستان فارابی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت اجرای سنجه های اعتباربخشی تصریح کرد: اجرای دقیق سنجه های اعتباربخشی باید به عنوان وظیفه روزانه کارکنان باشد. نه این که هرگاه به زمان اعتباربخشی کشوری نزدیک شویم بخواهیم اجرای آن ها را در دستور کار قرار دهیم. اگر اجرای این سنجه ها به وظیفه معمول و روزانه تبدیل شود آن گاه هر کجا تداخلی ایجاد شود می تواند در کمیته ها از جمله کمیته اخلاق بالینی مورد بررسی قرار گیرد.
وی چالش های آموزشی را یکی از مواردی دانست که باید در این کمیته مورد توجه قرار گیرند. دکتر خداپرست افزود: آموزش کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال پرستاری که در درمانگاه قرنیه فعالیت می کند باید از نظر علمی در سطحی باشد که در مواجه با بیماری که جراحی شده اگر مورد مشکوکی مشاهده کرد به سرعت به پزشک اطلاع دهد و یا پرستاری که در درمانگاه گلوکوم خدمت رسانی می کند باید اطلاع کافی از قطره های مربوط به فشار چشم داشته باشد و موارد مشابه. زیرا زمانی که کارکنان از نظر علمی و عملی در سطح بالایی باشند در نهایت شاهد ایجاد یک عرق سازمانی خواهیم بود که معیارهای اخلاقی در آن از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود.
ارسال نظر