دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
نگهداری و مراقبت از اقلام پارچه ای:
 
الف- تفکیک و جمع آوری البسه
1- جمع آوری البسه کثیف (غیر عفونی):
جمع آوری کلیه البسه کثیف (‌غیر عفونی )‌ هر بخش  تا قبل از ساعت تحویل البسه به رختشویخانه و حداقل یکبار در هر روز کاری و با نظارت سرپرستار یا مسئول شیفت صورت می گیرد. کلیه البسه کثیف میبایست در Bin مخصوص البسه کثیف که دارای  کیسه پلاستیکی است، جمع آوری گردد.
 
2-جمع آوری البسه آلوده (‌عفونی): 
کلیه البسه آلوده (‌عفونی ) در کیسه های پلاستیکی زرد رنگ غیر قابل نشت  جمع آوری شده و پس از گره زدن کیسه مربوطه، برچسب البسه عفونی که شامل  نام بخش و ‌تاریخ است روی کیسه پلاستیکی نصب می گردد.
 
نکته:‌ در صورتی که تشک بیمار دارای رویه پلاستیکی قابل ضد عفونی نباشد و آلودگی قابل رویت داشته باشد، جزو زباله عفونی قلمداد شده و می بایست براساس فرآیند نحوه جمع آوری زباله عفونی از رده خارج و امحاء‌ گردد.

می ­بایست نظارت لازم در بخش جهت رعایت کلیه نکات ذیل صورت گیرد:
- ­­­برای اجتناب از پراکندگی میکرواورگانیسم های بیماری زا، از تکاندن البسه در بخش جلوگیری شود.
- البسه نباید در اتاق بیمار دسته بندی و یا تفکیک شود.
- علاوه بر جمع آوری البسه در هر شیفت،‌ بعد از ترخیص هر بیمار کلیه  ملحفه های تخت و رویه پارچه ای تشک و بالش بیمار می بایست جمع آوری و تعویض گردد و برای بیمار جدید مورد استفاده قرار نگیرد.
- در حد امکان نظارت لازم صورت گیرد تا البسه و ملحفه همراه با اشیا نوک تیزو برنده ( سوزن و... ) به رختشویخانه فرستاده نشود.
- از ریختن البسه روی زمین جلوگیری شود.
- در زمان جمع آوری البسه پرسنل می بایست از دستکش و ماسک استفاده نمایند. لازم است نظارت دقیق بر اجرای این امر به منظور حفظ سلامت کارکنان بخش صورت گیرد.
 
 
  • تاریخ انتشار : 1399/08/11 - 12:49
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 339
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه پیشگیری از بیماری کووید-19 بیمارستان فارابی برگزار شد

گزارش شاخص های کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 بیمارستان فارابی در جلسه آبان ماه کمیته کنترل عفونت این مرکز ارائه شد.

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه  پیشگیری کووید -19 بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، چهارمین جلسه کمیته کنترل عفونت و کارگروه داخلی پیشگیری از بیماری کووید 19 این مرکز روز یکشنبه 11 آبان 99 به طور مشترک برگزار شد. در این جلسه که با حضور دکتر حمید ریاضی،معاون درمان و سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد، گزارش شاخص ها و چک لیست ارزیابی کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 ارائه شد.
حدیثه حسینی، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی، در گزارش خود ابتدا به معرفی شاخص ها و شیوه محاسبه آن ها پرداخت و گفت: از بین 8 شاخص کنترل عفونت سه شاخص در حیطه اثربخشی و بقیه در حیطه ایمنی هستند و در این گزارش میزان شاخص در شش ماه اول به تفکیک ماه و در مقایسه با سال قبل بررسی شده است.
 وی با بیان اینکه عفونت های بیمارستانی در فارابی بیشتر از نوع عفونت های بعد از جراحی است، افزود: به همین دلیل و با پیشنهاد اعضای هیئت علمی، شاخص اختصاصی با عنوان « میزان عفونت پس از عمل جراحی کاتاراکت» نیز محاسبه می شود.
شاخص بعدی این گزارش «درصد مواجهه شغلی» بود که شامل مواجهه با ابزار تیز و برنده و مواجهه با خون و ترشحات آلوده می شود. حسینی در این باره گفت:  875 نفر افراد در معرض خطر مواجهه هستند که شاخص به تفکیک گروه های شغلی، واحد درمانی و نوع مواجهه برایشان محاسبه شده است.
سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی درباره شاخص درصد پذیرش اصول بهداشت دست نیزگفت: میزان رعایت بهداشت دست که در اسفند ماه و در شروع همه گیری کووید-19 افزایش یافت، متاسفانه به مرور افت کرده به طوریکه از میانگین 51% در اسفند ماه به میانگین 48% در زمان محاسبه شاخص رسیده است. 
در ادامه حسینی آمار بیماران و کارکنان مشکوک و قطعی کووید- 19 را از ابتدای همه گیری تا به حال اعلام کرد و گفت: 58 بیمار بستری و 421 بیمار سرپایی مشکوک به کووید -19 بوده اند. برای 32 نفر از آنها PCR انجام شده که 15 نمونه، مثبت اعلام شده است.
همچنین 99 نفر از کارکنان مبتلا به کووید -19 شده اند که 75 نفر از آنها مربوط به گروه پرستاری ( پرستارف کارشناس بیهوشی و اتاق عمل، بهیار و کمک بهیار و منشی) است. 
به گفته حسینی اتاق عمل 4، بخش مهر و اورژانس بیشترین آمار را داشته اند که به خاطر حجم مراجعان و پذیرش بیماران اورژانس قابل توجیه است.
در ادامه جلسه دکتر ریاضی، معاون درمان بیمارستان درباره پروتکل بازگشت به کار پرسنل و راه اندازی درمانگاه کووید بیمارستان توضیح داد و گفت: این درمانگاه رو زهای شنبه و چهارشنبه با حضور دکتر اسدالهی امین، متخصص عفونی از ساعت 2تا 4 بعد از ظهر فعال و در خدمت همکاران است.
سایر مطالب مطرح شده در این جلسه شامل بررسی فرآیند نمونه گیری PCR از بیماران، نظارت بیشتر بر رعایت فاصله گذاری و استفاده صحیح از ماسک در فضاهای عمومی و درمانگاه ها، افزایش بار مراجعین به علت کاهش ظرفیت پذیرش بیماران چشم در بیمارستان های لبافی نزاد و حضرت رسول و لزوم توجه بیشتر به رعایت پروتکل های بهداشتی بود.

 

  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 231170
حمیده امیدوار
تهیه کننده:

حمیده امیدوار

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه