دریافت نوبت کلیک کنید
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
نظارت بر اجرای فرایندهای کنترل عفونت:
 
فرآیند نظارت بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت شامل 3 مرحله است:
- تهیه برنامه بازدید
- تکمیل چک لیست­های نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
- ورود اطلاعات، آنالیز داده ها، بازخور نتایج و طراحی اقدامات پیشگیرانه
- تهیه برنامه بازدید
- در ابتدای هر فصل، برنامه بازدید از بخش های مختلف بیمارستان تدوین  می گردد.
- کلیه بخش­های بستری، درمانگاه های تخصصی و عمومی، اورژانس، کلیه اتاق­های عمل، واحد آزمایشگاه و CSR در هر فصل حداقل یکبار مورد ارزیابی قرار می­گیرند.
- برنامه زما­­ن­بندی جهت بازدید در اختیار واحد کنترل عفونت بوده و به  بخش­های مورد نظر اعلام نمی­گردد. بازدید از بخش  بصورت تصادفی و بدون اطلاع رسانی قبلی صورت می گیرد.
- تکمیل چک لیست نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
 
ابزار نظارت بر بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت­، تکمیل چک لیست­های نظارتی است. چک لیست های نظارتی کنترل عفونت به تفکیک محورشامل موارد ذیل است:
عنوان چک لیست نظارتی روش ارزیابی تناوب زمانی
نظارت بر مصرف محلول های ضد عفونی کننده و گندزداها مصاحبه با 3 نفر/مشاهده فصلی
نظارت بر رعایت اصول تزریقات ایمن مشاهده فصلی
نظارت بر وسایل و ابزار استریل مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه رعایت اصول بهداشت دست مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه جمع آوری و دفع زباله عفونی مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه نظافت و ضدعفونی سطوح مشاهده فصلی
نظارت بر صحت فرآیند استریلیزاسیون CSR مشاهده فصلی
- چک لیست­های نظارتی از طریق مشاهده مصادیق اجرایی مرتبط با سئوالات مطرح شده در هر چک لیست تکمیل می ­گردد. در خصوص نحوه نظارت بر مصرف محلول های ضدعفونی کننده و گندزداها، علاوه بر مشاهده نحوه کار پرسنل، حداقل با 3 نفر از پرسنل بخش مصاحبه می گردد.
- طیف امتیازدهی به هریک از سئوالات مندرج در چک لیست های نظارتی از 1 بین  تا 4 است (1 : ضعیف،  2 : متوسط،  3: خوب،  4 : عالی). هر یک سئوالات با امتیاز 1 و یا 2 به عنوان عدم انطباق شناسایی می­گردد.
- در زمان تکمیل چک لیست نظارتی، موارد عدم انطباق در عملکرد، در قسمت مشاهدات ثبت شده و ضمن ارائه بازخور به پرسنل، نحوه اجرای صحیح  بصورت چهره به چهره به فرد آموزش داده می شود.
- در پایان ارزیابی در خصوص کلیه موارد عدم انطباق شناسایی شده، اقدام اصلاحی به تفکیک موارد باید تعیین شده و به سرپرستار یا مسئول شیفت بصورت مکتوب بازخور داده شود.
  • تاریخ انتشار : 1400/07/18 - 16:36
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 557
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

جلسه کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد

بررسی گزارش اقدامات اصلاحی کنترل عفونت در اتاق های عمل بیمارستان فارابی

رئیس بیمارستان فارابی در جلسه کمیته کنترل عفونت این مرکز بر جلوگیری از بروز عفونت با کنترل و نظارت مستمر در فواصل زمانی کوتاه تاکید کرد.

کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته کنترل عفونت این مرکز یکشنبه 18 مهر 1400 با حضور دکتر محمرضا اکبری، رئیس، دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، دکتر علی طباطبایی، رییس بخش اورژانس، دکتر محمد سلیمانی، مسئول فنی و فریده آژیر مدیر پرستاری بیمارستان برگزار شد.
شادی رضایی، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی این جلسه را با ارائه گزارشی از موارد عفونت پس از عمل آغاز کرد و گفت: با توجه به موارد گزارش شده از اتاق های عمل، اقدامات مداخله ای کنترل عفونت انجام شد. مهم ترین این اقدامات بررسی کارکرد اتوکلاوها، اندیکاتورهای یووی-دیک و کلاس 1، 4 و 6 ، نظارت بر نحوه شستشو، ضدعفونی و استریلیزاسیون ست های جراحی و تیوبینگ و همچنین پشتیبانی از تجهیزات استریلیزاسیون توسط واحد تجهیزات پزشکی بود. وی همچنین گزارشی از عفونت های پس از جراحی در شهریور و مهر سال جاری ارائه کرد. دکتر اکبری نیز با تاکید بر اهمیت موارد گفته شده در این گزارش اظهار داشت: برای جلوگیری از بروز عفونت نیاز به فرآیندی است که کنترل و نظارت بر همه موارد به صورت مستمر و در فواصل زمانی کوتاه انجام شود.
  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 230913
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه