دریافت نوبت: nobat.tums.ac.ir
ویژه خیرین و اهداکنندگان
Enter your desired term to search
نظارت بر اجرای فرایندهای کنترل عفونت:
 
فرآیند نظارت بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت شامل 3 مرحله است:
- تهیه برنامه بازدید
- تکمیل چک لیست­های نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
- ورود اطلاعات، آنالیز داده ها، بازخور نتایج و طراحی اقدامات پیشگیرانه
- تهیه برنامه بازدید
- در ابتدای هر فصل، برنامه بازدید از بخش های مختلف بیمارستان تدوین  می گردد.
- کلیه بخش­های بستری، درمانگاه های تخصصی و عمومی، اورژانس، کلیه اتاق­های عمل، واحد آزمایشگاه و CSR در هر فصل حداقل یکبار مورد ارزیابی قرار می­گیرند.
- برنامه زما­­ن­بندی جهت بازدید در اختیار واحد کنترل عفونت بوده و به  بخش­های مورد نظر اعلام نمی­گردد. بازدید از بخش  بصورت تصادفی و بدون اطلاع رسانی قبلی صورت می گیرد.
- تکمیل چک لیست نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
 
ابزار نظارت بر بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت­، تکمیل چک لیست­های نظارتی است. چک لیست های نظارتی کنترل عفونت به تفکیک محورشامل موارد ذیل است:
عنوان چک لیست نظارتی روش ارزیابی تناوب زمانی
نظارت بر مصرف محلول های ضد عفونی کننده و گندزداها مصاحبه با 3 نفر/مشاهده فصلی
نظارت بر رعایت اصول تزریقات ایمن مشاهده فصلی
نظارت بر وسایل و ابزار استریل مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه رعایت اصول بهداشت دست مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه جمع آوری و دفع زباله عفونی مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه نظافت و ضدعفونی سطوح مشاهده فصلی
نظارت بر صحت فرآیند استریلیزاسیون CSR مشاهده فصلی
- چک لیست­های نظارتی از طریق مشاهده مصادیق اجرایی مرتبط با سئوالات مطرح شده در هر چک لیست تکمیل می ­گردد. در خصوص نحوه نظارت بر مصرف محلول های ضدعفونی کننده و گندزداها، علاوه بر مشاهده نحوه کار پرسنل، حداقل با 3 نفر از پرسنل بخش مصاحبه می گردد.
- طیف امتیازدهی به هریک از سئوالات مندرج در چک لیست های نظارتی از 1 بین  تا 4 است (1 : ضعیف،  2 : متوسط،  3: خوب،  4 : عالی). هر یک سئوالات با امتیاز 1 و یا 2 به عنوان عدم انطباق شناسایی می­گردد.
- در زمان تکمیل چک لیست نظارتی، موارد عدم انطباق در عملکرد، در قسمت مشاهدات ثبت شده و ضمن ارائه بازخور به پرسنل، نحوه اجرای صحیح  بصورت چهره به چهره به فرد آموزش داده می شود.
- در پایان ارزیابی در خصوص کلیه موارد عدم انطباق شناسایی شده، اقدام اصلاحی به تفکیک موارد باید تعیین شده و به سرپرستار یا مسئول شیفت بصورت مکتوب بازخور داده شود.
  • تاریخ انتشار : 1399/08/25 - 16:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 187
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه کارگروه پیشگیری از کووید-19 بیمارستان فارابی

با کارکنانی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد خواهدشد

اعضای کارگروه پیشگیری از کووید-19 بیمارستان فارابی همانند جلسه های قبل بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط کارکنان این بیمارستان تاکید کردند.

با کارکنانی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد خواهد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کارگروه پیشگیری از کووید-۱۹ بیمارستان فارابی  بامداد یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ با حضور دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، دکتر محمد سلیمانی، معاون بین الملل و مسئول فنی، سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این بیمارستان برگزار شد.
در این جلسه الناز نصیرلو، مسئول بهداشت حرفه‌ایبیمارستان فارابی، توضیحاتی را درباره بازدید از تهویه اتاق عمل ۳ و درمانگاه اربیت بیمارستان ارائه کرد و گفت: در یازدیدهای انجام شده از درمانگاه‌های اربیت مشخص شد تهویه هر دو درمانگاه مشترک است و در صورتی که بخواهیم برای تنظیم دمای داخلی یکی از این درمانگاه‌ها سیستم تهویه را خاموش کنیم، سیستم تهویه درمانگاه مجاور نیز خاموش خواهد شد. به همین دلیل باید راهکار مناسبی را برای این مشکل بیابیم. وی تنظیم مناسب دمای درمانگاه‌های اربیت و جداسازی سیستم تهویه این دو درمانگاه را از راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل دانست.
در ادامه دکتر سلیمانی با اشاره به تعداد بیمارن مراجعه کننده به اتاق‌های عمل اظهار داشت: با توجه به شرایط همه گیری کووید-۱۹ در کشور به ویژه در بیمارستان‌ها که از مراکز پر ازدحام در این شرایط هستند باید نظارت بر استفاده از لوازم حفاظت فردی مانند ماسک در درمانگاه‌ها و اتاق‌های عمل افزایش یابدو سرپرستاران این بخش‌ها باید به صورت مستمر بر استفاده کارکنان از این لوازم نظارت داشته باشند. همچنین از اعضای هیئت علمی و پزشکان درمانگاه اربیت می‌خواهیم تا با تدوین یک دستورالعمل برای شستشوی مجاری اشکی بیماران در این درمانگاه از تماس مستقیم با ترشحات چشمی بیماران جلوگیری کنند.
دکتر ریاضی نیز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در اتاق‌های عمل مانند محدود کردن زمان حضور بیماران در این قسمت‌ها را ضروری دانست و افزود: در برخی اتاق‌های عمل مانند اتاق عمل اربیت بیمارستان به دلیل ماهیت جراحی‌هاییمانند DCR و پروبینگ که در این قسنت انجام می‌شود،   پزشکان و کادر درمان در تماس مستقیم با ترشحات چشم بیماران هستند که همین باعث افزایش خطر انتقال ویروس کروناست. به همین دلیل نظارت دقیق بر اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی اهمیت پیدا می‌کند. وی نقش سرپرستاران اتاق‌های عمل در فراهم کردن تمهیدات بهداشتی قبل و بعد از جراحی را مهم توصیف کرد و گفت: سرپرستاران در اتاق‌های عمل باید بر استفاده کارکنان از لوازمی مانند ماسک نظارت داشته و با هرگونه قصور کارکنان در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برخورد کنند.
  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 231158
سید عباس  قاضی میرسعید
Author:

سید عباس قاضی میرسعید

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings