آشنایی با نسخه الکترونیک در بیمارستان فارابی:
با توجه به حذف دفترچه های بیمه درمانی از ابتدای اسفند سال 1399، ارائه خدمات درمانی به بیماران گرامی از طریق استعلام اعتبار و استحقاق سنجی و با ارائه کارت ملی امکان پذیر می باشد. حال ممکن است سوالاتی برای بیماران و همراهان آنان در رابطه با نحوه استعلام اعتبار بیمه های درمانی و یا چگونگی دریافت نسخه الکترونیک مطرح شود. در مطلب زیر سعی شده تا به این سوالات تا حد زیادی پاسخ داده شود.
با توجه به حذف دفترچه های بیمه درمانی از ابتدای اسفند سال 1399، ارائه خدمات درمانی به بیماران گرامی از طریق استعلام اعتبار و استحقاق سنجی و با ارائه کارت ملی امکان پذیر می باشد. حال ممکن است سوالاتی برای بیماران و همراهان آنان در رابطه با نحوه استعلام اعتبار بیمه های درمانی و یا چگونگی دریافت نسخه الکترونیک مطرح شود. در مطلب زیر سعی شده تا به این سوالات تا حد زیادی پاسخ داده شود.
- بیمه شدگان دیگر الزامی به ارائه دفترچه بیمه در هنگام مراجعه به مراکز درمانی ندارند اما باید کارت ملی خود را حتما به همراه داشته باشند.
- برای افراد زیر 18 سال ارائه شناسنامه عکسدار جهت دریافت خدمات درمانی، قابل قبول است.
- بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می توانند با مراجعه به نشانی eservices.tamin.ir اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه خود را ثبت کنند. دارندگان بیمه خدمات درمانی (بیمه سلامت) نیز می توانند به سامانه bimehsalamatiranian.ir مراجعه کنند.
- تمام بیمه شدگان برای استعلام استحقاق بیمه درمانی خود می توانند از روش های زیر استفاده کنند:
1. مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان برای بیمه شدگان تامین اجتماعی
2. شمارهگیری #۱۴۲۰*۴* ، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
3. شمارهگیری #۱*۱۴۲۰*۴* ، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
4. نصب نرم افزار استعلام بیمه روی تلفن همراه خود با مراجعه به سایت pwa.tamin.ir
5. شمارهگیری #۱۶۶۶* ، انتخاب گزینه ۱ (استحقاقسنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
- در صورتی که پس از استعلام مشخص شد که فاقد استحقاق بیمه ای هستید می توانید جهت اعتراض با سامانه 1420 ارتباط برقرار کنید.
- تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمهشده ثبت میشود. لذا ارائه کارت ملی شخص دیگر علاوه بر ایجاد مغایرت و مشکل در روند تشخیص و درمان، تخلف محسوب می شود.
- روشهای استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای "بیماران خاص" همانند سایر بیمهشدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند "خاص" مشخص میشوند.
- ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که "نوزاد" فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکانپذیر است.
- تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (۱۰ رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت میگیرد لذا ارائه "جلد دفترچه درمانی" برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است.
- آندسته از بیمهشدگان اتباع خارجی که جدیدالورود هستند، با ارائه شماره اختصاصی فراگیر(فیدا) میتوانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهرهمند شوند.
- ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نیست و در حین درمان این فرایند انجام میشود.
- در صورت عدم نسخهنویسی الکترونیک، بیمار میتواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانهها و یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. دقت شود که درج کدملی بیمار در نسخه کاغذی الزامی است.