دریافت نوبت: nobat.tums.ac.ir
ویژه خیرین و اهداکنندگان
Enter your desired term to search
دانشجویان و دستیاران تخصصی در محیط های بالینی:
- در برخود با بیماران، در کنار سلامت جسمی، دیگر ابعاد سلامت بیمار از جمله بعد روانی(شامل نگرانی های احتمالی)، بعد اجتماعی(شامل روابط خانوادگی و دوستانه) و بعد معنوی(اعتقادات و رفتارهای مذهبی) بیماران را لحاظ می نمایند.
- مطابق شئون اخلاق پزشکی از مصرف هرگونه دخانیات، مواد مخدر، روان گردان و مشروبات الکلی در محیط های بالینی بیمارستانی و سایر محیط ها پرهیز می نمایند.
- برای ارائه ی بهتر خدمات سلامت به بیماران خویش و پاسخگویی مناسب و شفاف به سوالات آن ها حداکثر تلاش ممکن را به کار می گیرند و جهت کسب دانش روز و ارتقای مهارت های مورد نیاز حرفه ای، مطالعه و تلاش مستمر و مداوم دارند.
- از پیشنهاد یا برقراری هرگونه رابطه ی عاطفی شخصی با بیماران تحت درمان خود و همراهان آن ها امتناع می ورزند.
- در ارجاع بیماران به دیگر پزشکان و یا موسسات پاراکلینیکی، منافع و مصالح پزشکی بیمار را مطابق با موازین پذیرفته شده علمی و شرایط اقتصادی-اجتماعی آن ها، در اولویت قرار می دهند. 
- ضمن مطالعه گزارش نوبت های کاری قبل در ابتدای نوبت کاری، پیش از پایان نوبت کاری خود از انتقال صحیح مسؤلیت مراقبت از بیماران نیازمند دریافت خدمات تشخیصی-درمانی به همکاران و دانشجویان نوبت بعد از خود، اطمینان حاصل می نمایند.
- جهت رعایت عدالت در ارائه خدمات، میان بیماران تبعیض قائل نمی شوند و از اعمالی مانند جلو انداختن نوبت یا هرگونه برخورد تبعیض آمیز پرهیز می نمایند.
- در همه ی مراحل تشخیص و درمان، اطلاعات مورد نیاز بیماران را به آن ها ارائه می دهند.
- در ارائه خدمات درمانی به زبان، قومیت، فرهنگ، باورها و اعتقادات مذهبی بیمار احترام می گذارند.
- به نظر بیماران در انتخاب آزادانه و آگاهانه درمانگر و روش های تشخیصی-درمانی علمی احترام می گذارند.
- به حق بیمار مبنی بر محرمانه بودن همه ی اطلاعات وی، اعم از اطلاعات حساس و غیرحساس که به هر شکل، در مراحل مختلف تشخیصی-درمانی جمع آوری می شود، احترام می گذارند.
- علاوه بر حفظ شأن و کرامت انسانی بیماران در دوران حیات آنها، فرد متوفی را محترم می شمارد و از هر اقدامی که در عرف به عنوان هتک حرمت به میت تلقی می گردد (اعمالی مانند عکس برداری و فیلم برداری از اجساد و...)، خودداری می نمایند.
- به حقوق دیگر دانشجویان (صرف نظر از سال بالا یا سال پایین بودن)، سایر همکاران و اعضای گروه درمانی به ویژه اساتید و پیشکسوتان در همه سطوح احترام می گذارند و در تعاملات خود با آنان، نهایت ادب را رعایت می کنند.
- در انتخاب و رعایت پوشش حرفه ای، علاوه بر رعایت مقررات عمومی کشور، پوششی که شأن و حرمت حرفه ای دانشجوی علوم پزشکی را حفظ کند، انتخاب می نمایند تا سبب تقویت احترام به جامعه پزشکی و آرامش و اعتماد در دریافت کنندگان خدمات پزشکی شوند.
- در محیط های ارائه خدمات درمانی از آرایش و زیورآلات غیر متعارف خودداری می کنند و برای حفظ هرچه بیشتر سلامت بیماران، بهداشت فردی را در ابعاد مختلف (از جمله تمیز و کوتاه کردن ناخن، عدم کاشت و چسباندن ناخن مصنوعی و...) رعایت می نمایند.
- از مشاجره و تنش با بیمار یا همراهان وی و هرگونه سرزنش و نکوهش در مورد بیماری خودداری می نمایند.
- ادب، احترام، حیا و عفاف را در تعامل با بیماران، همکاران و سایر دانشجویان مخصوصا در مقابل جنس مخالف رعایت می نمایند.
- وظایف محوله و درخواست های منطقی و قانونی اساتید و دستیاران سال بالایی را، به موقع و صحیح اجرا می نمایند.
- برای حفظ انسجام در گروه درمانی، روحیه همکاری، شکیبایی و انتقادپذیری را در خود تقویت نموده و از ایجاد تنش و تذکر مستقیم به همکاران در صورت بروز خطا خودداری می نمایند.
- دانشجویان از تحمیل هزینه های اضافی و هدر رفت منابع در هنگام استفاده از اقلام و مواد مصرفی، پرهیز می نمایند. 
 
 
 

 

  • تاریخ انتشار : 1402/10/18 - 14:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1238
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گفت و گو با نفر دوم آزمون دانشنامه تخصصی چشم پزشکی 1402

دکتر نسیم زارعی: برای موفقیت در آزمون بورد باید بدانیم که هیچ وقت دیر نیست

نفر دوم آزمون دانشنامه تخصصی چشم پزشکی 1402 در گفت و گو با روابط عمومی بیمارستان فارابی ضمن اشاره به روش های مطالعه برای آمادگی این آزمون گفت: دوران درس خواندن برای آزمون بورد، دوران دلسردی و پر از استرس است. مخصوصا اگر به فکر رتبه هستید. ولی باید بدانید کار نشد ندارد و فقط بخوانید و بخوانید. تا روز آخر حس می کنید هیچ چیز بلد نیستید و اگر این حس را نداشته باشید عجیب است.

گفت و گو با نفر دوم آزمون دانشنامه تخصصی چشم پزشکی 1402
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، یکی از روش هایی موفقیت استفاده از تجربه سایر افراد موفق است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با همکاری دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی گفت و گویی را با دکتر نسیم زارعی وصال، نفر دوم آزمون دانشنامه تخصصی 1402 داشته باشیم و روش ها و نکاتی که باعث موفقیت وی در این آزمون شد را جویا شویم.
 
خانم دکتر لطفا خودتان را معرفی کنید.
من نسیم زارعی وصال، رزیدنت چشم پزشکی ورودی سال 98 بیمارستان فارابی هستم.

از چه زمانی به طور جدی شروع به مطالعه  برای آزمون بورد کردید؟
برای آزمون بورد من سعی می کردم با آزمون های استاد میرمحمدصادقی (عضو هیئت علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر برنامه دستیاری بیمارستان فارابی) پیش بروم و به جز آزمون اول (آپدیت) بقیه رو سعی کردم حداقل یک دور کتاب را در زمان آزمون بخوانم. بعضی کتاب ها مثل  نوروافتالمولوژی را دو دور خواندم و تا اسفند ماه (1401) توانستم کتاب های مینور را با آزمون ها پیش ببرم. برای بورد نیز از تعطیلات عید به طور جدی شروع به درس خواندن کردم.

ساعات مطالعه شما به چه صورت بود؟
اول ساعت مطالعه کمی داشتم اما کم کم خودم را با شرایط وفق دادم به طوری که بعد از عید هر روز ۸-۱۰ ساعت مطالعه داشتم و تقریبا تمامی تفریحاتم را کنسل کرده بودم.

نحوه مطالعه به چه صورت بود؟ تکست (کتاب اصلی) می خواندید یا با تست جلو می رفتید؟
من یک کتاب را کامل میخواندم و بعد تست های آن درس را می زدم و مارک می کردم و از سال۹۶ تمامی تست ها را زده بودم. برای درس استرابیسم و اپتیک کتاب ۱۰ ساله را هم زدم.

چند نوبت تا روز آزمون مرور کردید؟
تا ارتقا تقریبا دوبار کتاب ها را خوانده بودم و تست ها را هم طبقه بندی کرده بودم و تقریبا ۵ کتاب را هم مرور سریع یک روزه قبل ارتقا داشتم. چون فاصله بعضی درس ها تا آزمون ارتقا زیاد شده بود. بین بورد و ارتقا سه چهار روزی واقعا خسته بودم و ساعت مطالعه ام خیلی کم شد. ولی بعد از آن سریع خودم را پیدا کردم و ساعات مطالعه را تا روزی ۱۲ ساعت بالا بردم که بتوانم یک دور سریع مجدد همه کتاب ها را بخوانم. تعداد تست هایی که باقی مانده بود برای مرور خیلی کم بود و زمان بیشتری کتاب میخواندم ولی بدون وسواس. به عبارتی به قول استاد میرزایی (عضو هیئت علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی): «به چیزهایی که میخوندم اعتماد میکردم و سریع رد میشدم» و توانستم به جز دو کتاب بقیه را مرور سریع یک روزه تا روز امتحان بورد داشته باشم.

آزمون های درون بیمارستانی تا چه اندازه در نتیجه ی شما تاثیر داشت؟
آزمون های تعیین شده در پاییز و زمستان برای من که بعضی از کتاب های مینور را تا آن موقع نخوانده بودم و سال های قبل فقط تست می زدم، خیلی کمک کننده بود. چون درسی مثل نوروافتالمولوژی را نمی شود بعد از عید تازه شروع به خواندن کرد.

اگر بخواهید یک نکته ی طلایی که عامل موفقیتتان بوده را بگویید آن چیست؟
برای موفقیت در این آزمون باید بدانیم که هیچ وقت دیر نیست. من خودم سال اول و دوم به دلیل مشکلاتی نتوانستم تمرکز درسی داشته باشم ولی سال آخر به طور جدی درس خواندم چون احساس می کردم خیلی عقب تر از بقیه هستم و نقطه اوج درس خواندن و سبقت من از عید (1402) بود و البته که ساعت مطالعه بالا هم خیلی مهم است چون حجم مطالب واقعا زیاد و فرار هستند وباید مداوم تکرار بشوند.

برای آزمون آسکی (OSCE) چه منابعی را مطالعه کردید و به چه صورت؟
برای آسکی هم همان فیلم های سال های قبل را دیدم و یک سری مطالب مهم تر را از کتاب  به صورت Case  بهCase  (مورد به مورد) دوره کردم.

سوالات بورد امسال چطور بود؟ درسی بود که سر جلسه سوالاتش شما را شوکه کند؟
سوالات بورد امسال در کتبی به نظرم خوب بود ولی امتحان آسکی بخش رفرکشن خیلی شوکه کننده بود و زمان و نظمش بد بود.

ممنون از زمانی که گذاشتید و به عنوان آخرین سوال، توصیه ی کلی شما برای داوطلبان آزمون بورد ١٤٠٣ چیست؟
دوران درس خواندن برای آزمون بورد، دوران دلسردی و  پر از استرس است. مخصوصا اگر به فکر رتبه هستید. ولی باید بدانید کار نشد ندارد و فقط بخوانید و بخوانید. تا روز آخر حس می کنید هیچ چیز بلد نیستید و اگر این حس را نداشته باشید عجیب است. من بعد از آزمون ارتقا با وجود اینکه آزمون را عالی امتحان دادم ولی در دور سوم مطالعه تازه فهمیدم چقدر بلد نیستم، چون در دورهای بالاتر به جزئیات بیشتر توجه می کنید. در نهایت برای تمام داوطلبان این آزمون آرزوی موفقیت دارم.
 
مصاحبه کننده: دکتر هانیه فخرالدین، دستیار سال سوم چشم پزشکی بیمارستان فارابی

 

  • گروه خبری : آموزش دستیاران,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 256272
سید عباس قاضی میرسعید
Author:

سید عباس قاضی میرسعید

Theme settings