دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
دانشجویان و دستیاران تخصصی در محیط های بالینی:
- در برخود با بیماران، در کنار سلامت جسمی، دیگر ابعاد سلامت بیمار از جمله بعد روانی(شامل نگرانی های احتمالی)، بعد اجتماعی(شامل روابط خانوادگی و دوستانه) و بعد معنوی(اعتقادات و رفتارهای مذهبی) بیماران را لحاظ می نمایند.
- مطابق شئون اخلاق پزشکی از مصرف هرگونه دخانیات، مواد مخدر، روان گردان و مشروبات الکلی در محیط های بالینی بیمارستانی و سایر محیط ها پرهیز می نمایند.
- برای ارائه ی بهتر خدمات سلامت به بیماران خویش و پاسخگویی مناسب و شفاف به سوالات آن ها حداکثر تلاش ممکن را به کار می گیرند و جهت کسب دانش روز و ارتقای مهارت های مورد نیاز حرفه ای، مطالعه و تلاش مستمر و مداوم دارند.
- از پیشنهاد یا برقراری هرگونه رابطه ی عاطفی شخصی با بیماران تحت درمان خود و همراهان آن ها امتناع می ورزند.
- در ارجاع بیماران به دیگر پزشکان و یا موسسات پاراکلینیکی، منافع و مصالح پزشکی بیمار را مطابق با موازین پذیرفته شده علمی و شرایط اقتصادی-اجتماعی آن ها، در اولویت قرار می دهند. 
- ضمن مطالعه گزارش نوبت های کاری قبل در ابتدای نوبت کاری، پیش از پایان نوبت کاری خود از انتقال صحیح مسؤلیت مراقبت از بیماران نیازمند دریافت خدمات تشخیصی-درمانی به همکاران و دانشجویان نوبت بعد از خود، اطمینان حاصل می نمایند.
- جهت رعایت عدالت در ارائه خدمات، میان بیماران تبعیض قائل نمی شوند و از اعمالی مانند جلو انداختن نوبت یا هرگونه برخورد تبعیض آمیز پرهیز می نمایند.
- در همه ی مراحل تشخیص و درمان، اطلاعات مورد نیاز بیماران را به آن ها ارائه می دهند.
- در ارائه خدمات درمانی به زبان، قومیت، فرهنگ، باورها و اعتقادات مذهبی بیمار احترام می گذارند.
- به نظر بیماران در انتخاب آزادانه و آگاهانه درمانگر و روش های تشخیصی-درمانی علمی احترام می گذارند.
- به حق بیمار مبنی بر محرمانه بودن همه ی اطلاعات وی، اعم از اطلاعات حساس و غیرحساس که به هر شکل، در مراحل مختلف تشخیصی-درمانی جمع آوری می شود، احترام می گذارند.
- علاوه بر حفظ شأن و کرامت انسانی بیماران در دوران حیات آنها، فرد متوفی را محترم می شمارد و از هر اقدامی که در عرف به عنوان هتک حرمت به میت تلقی می گردد (اعمالی مانند عکس برداری و فیلم برداری از اجساد و...)، خودداری می نمایند.
- به حقوق دیگر دانشجویان (صرف نظر از سال بالا یا سال پایین بودن)، سایر همکاران و اعضای گروه درمانی به ویژه اساتید و پیشکسوتان در همه سطوح احترام می گذارند و در تعاملات خود با آنان، نهایت ادب را رعایت می کنند.
- در انتخاب و رعایت پوشش حرفه ای، علاوه بر رعایت مقررات عمومی کشور، پوششی که شأن و حرمت حرفه ای دانشجوی علوم پزشکی را حفظ کند، انتخاب می نمایند تا سبب تقویت احترام به جامعه پزشکی و آرامش و اعتماد در دریافت کنندگان خدمات پزشکی شوند.
- در محیط های ارائه خدمات درمانی از آرایش و زیورآلات غیر متعارف خودداری می کنند و برای حفظ هرچه بیشتر سلامت بیماران، بهداشت فردی را در ابعاد مختلف (از جمله تمیز و کوتاه کردن ناخن، عدم کاشت و چسباندن ناخن مصنوعی و...) رعایت می نمایند.
- از مشاجره و تنش با بیمار یا همراهان وی و هرگونه سرزنش و نکوهش در مورد بیماری خودداری می نمایند.
- ادب، احترام، حیا و عفاف را در تعامل با بیماران، همکاران و سایر دانشجویان مخصوصا در مقابل جنس مخالف رعایت می نمایند.
- وظایف محوله و درخواست های منطقی و قانونی اساتید و دستیاران سال بالایی را، به موقع و صحیح اجرا می نمایند.
- برای حفظ انسجام در گروه درمانی، روحیه همکاری، شکیبایی و انتقادپذیری را در خود تقویت نموده و از ایجاد تنش و تذکر مستقیم به همکاران در صورت بروز خطا خودداری می نمایند.
- دانشجویان از تحمیل هزینه های اضافی و هدر رفت منابع در هنگام استفاده از اقلام و مواد مصرفی، پرهیز می نمایند. 
 
 
 

 

  • تاریخ انتشار : 1403/10/19 - 09:32
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 171
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

در جلسه ارزیابی اعتباربخشی آموزشی بیمارستان فارابی مطرح شد

به کارگیری روش های جذاب آموزشی برای افزایش انگیزه دستیاران فارابی

دکتر آرش میرمحمدصادقی، مدیر دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی در جلسه ی ارزیابی اعتباربخشی آموزشی این مرکز، از اجرای روش‌های نوین و جذاب برای افزایش مشارکت و انگیزه دستیاران در فرایند آموزش خبر داد.

دکتر آرش میرمحمد صادقی، عضو هیات علمی مدیر دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی دکتر آرش میرمحمد صادقی,
دکتر آرش میرمحمد صادقی
دکتر آرش میرمحمد صادقی
00:00
00:00
دانلود
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، اعتباربخشی آموزشی بیمارستان فارابی از ۱۸ دی ۱۴۰۳ در این مرکز آغاز شد. در جلسه‌ای که ابتدای این برنامه با حضور ارزیابان اعتباربخشی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد، دکتر آرش میرمحمدصادقی، عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی، کاهش انگیزه فراگیران در سال‌های گذشته را یکی از مشکلات مهم آموزشی برشمرد و راهکارهای گروه آموزش این مرکز برای مقابله با آن را بیان کرد.
 

یادگیری فعال باعث افزایش مشارکت رزیدنت‌ها در فرایند آموزش می‌شود 

دکتر میرمحمدصادقی با اشاره به تحولات آموزشی که در بیمارستان فارابی برای افزایش انگیزه دستیاران اجرا شده گفت: در چند سال اخیر تلاش کردیم تا با روش‌های مختلف، آموزش رزیدنت‌ها را جذاب‌تر کنیم. البته این جذاب کردن را به سطح کارآموزان و کارورزان نیز گسترش دادیم.
وی افزود: بیش از نیمی از کلاس‌های دستیاران و کارآموزان بیمارستان فارابی به صورت یادگیری فعال است. مانند کلاس‌های وارونه. یعنی پیش از برگزاری کلاس، رزیدنت‌ها درباره موضوعی که از قبل مشخص شده مطالعه می‌کنند و در زمان برپایی کلاس فقط به حل مسئله یا معرفی موارد مختلف (Case) می‌پردازند.
مدیر توسعه آموزش بیمارستان فارابی مشارکت بیشتر رزیدنت‌ها را نکته کلیدی در روش یادگیری فعال و کلاس‌های وارونه دانست و تصریح کرد: نکته جالب در این روش این است که در بسیاری از مواقع کیس‌ها نیز توسط رزیدنت‌ها و البته با مشورت و همکاری استاد طرح می‌شوند.
 

بازی وارسازی و برگزاری مسابقه در چند سال گذشته بدون وقفه در بیمارستان فارابی اجرا می‌شود

دکتر میرمحمدصادقی در ادامه به بازی وارسازی به عنوان یکی از روش‌های جذاب آموزش اشاره کرد و اظهار داشت: برای رزیدنت‌هایی که از ابتدای مهر هر سال وارد سال دوم دستیاری می‌شوند یک سری مسابقات برگزار می‌شود. در این مسابقات که به صورت گروهی و حذفی اجرا می‌شود، رزیدنت‌ها به چند گروه تقسیم شده و علاوه بر فرا گرفتن کار گروهی، سوالات مسابقه را نیز خودشان طرح کرده و گروه مقابل می‌پرسند.
وی با ابراز خشنودی از اجرای این مسابقات در بیمارستان فارابی افزود: این مسابقات چند سال است که بدون وقفه در بیمارستان برگزار می‌شود و برای افزایش انگیزه رزیدنت ها، در نهایت به گروهی که برنده این مسابقه شود جایزه اهدا می‌کنیم.
 

برنامه ریزی کلاس‌های آموزشی بیمارستان فارابی به وسیله دستیاران انجام می‌شود

عضو هیات علمی بیمارستان فارابی از مشارکت دستیاران در برنامه ریزی کلاس‌های آموزشی چشم پزشکی نیز خبر داد و عنوان کرد: شاید بتوان گفت تنها گروه آموزشی بیمارستانی در کشور هستیم که از ابتدای سال و پس از آزمون ارتقا، برنامه کلاس‌های آموزشی دستیاران را تا آخر سال مشخص می‌کنیم. روش کار نیز این است که بنده و رزیدنت‌ها دور هم جمع می‌شویم و از آن‌ها می‌خواهم تا خودشان برنامه‌های کلاس‌های آموزشی خود را مشخص کنند. در واقع برنامه آموزشی ما Student Based است.
دکتر میرمحمدصادقی در پایان گفت: تلاش مجموعه آموزش بیمارستان فارابی این است که با جذاب‌تر کردن آموزش چشم پزشکی بتوانیم تا حدودی مشکل کاهش انگیزه دستیاران را برطرف کنیم.
  • کد خبر : 288254
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه
Close menu