مدیریت مواجهات شغلی
 
تعریف مواجهه شغلی:
تماس از هر یک از طرق زیر:
- آسیب پرکوتانئوس (نیدل استیک، بریدگی با اجسام تیز و برنده)
- مخاطاب (مانند چشم و دهان)
- پوست غیر سالم
- منابع و ترشحات آلوده کننده  بیمار مانند خون و مایعات آلوده به خون، بافت ها، منی، مایع مغزی نخاعی، پلور، پریتوئن، مایع  آمنیون، شیر، مایع پریکارد و ترشحات واژینال
 
اقدامات پیشگیری از مواجهه شغلی:
با توجه به اینکه جراحات ناشی از فرور رفتن سر سوزن و وسایل تیز و برنده از مهم ترین موارد آلودگی کارکنان بهداشتی درمانی با HIV/HCV/HBV محسوب می شود ، رعایت نکات ذیل به منظور پیشگیری از جراحات و صدمات مزبور الزامی است:
- جهت شکستن ویال های دارویی ترجیحاً از انواعی استفاده شود که احتیاج به تیغ اره نداشته باشد و در صورت نیاز به استفاده از تیغ اره و جهت رعایت اصول ایمنی در داخل یک محافظ مثل Pad گرفته شوند
- پس از تزریق از گذاردن درپوش سر سوزن اکیداً خودداری نمایید مگر در شرایط خاص از جمله اخذ نمونه خون جهت ABG یا کشت خون 
- از شکستن و یا خم کردن سر سوزن قبل از دفع خودداری نمایید  .
- در موارد ضروری جهت گذاردن درپوش سر سوزن از وسیله مکانیکی جهت ثابت نگهداشتن درپوش استفاده نمایید و یا از یک دست به روش SCOOP جهت گذاردن درپوش سر سوزن استفاده کنید.
- جهت حمل وسایل تیز و برنده از ریسیور استفاده نمایید و از حمل وسایل مزبور در دست یا جیب یونیفرم خودداری نمایید .
- از دست به دست نمودن وسایل تیز و برنده (بیستوری ، سر سوزن و ...) اجتناب نمایید .
 
احتیاطات عمومی در حین انجام هرگونه اقدام درمانی که احتمال آلودگی با خون و سایرترشحات بدن وجود دارد به شرح ذیل می باشد:
- در صورتی که بریدگی و یا زخمی در دست ها وجود دارد ، بایستی از دستکش استفاده نمود و موضع با پانسمان ضدآب پوشانده شود.
- جهت حفاظت کارکنان بهداشتی درمانی در قبال آلودگی با خون و یا ترشحات بدن ، استفاده از پیش بند پلاستیکی یکبار مصرف ضروری است.
- در صورتیکه احتمال پاشیده شد خون و یا قطعاتی از نسوج و یا مایعات آلوده به چشم و غشاء مخاطی وجود دارد، استفاده از ماسک و عینک محافظ ضروری است.
- در صورتیکه بیمار دچار خونریزی وسیع است ، استفاده از گان ضد آب ضروری است.
- در صورتیکه کارکنان دچار اگزما و یا زخم های باز می باشند ، معاینه پزشک جهت مجوز شروع فعالیت در بخش ضروری است.
 
کمک های اولیه فوری به کارکنان بلافاصله بعد از مواجهه شغلی 
با توجه به اینکه جراحات و اتفاقات عمده در حین انجام اقدامات و روش های درمانی در موارد ذیل اتفاق می افتد اقدامات کمک های اولیه فوری بایستی انجام شود:
 
- فرورفتن سر سوزن بدست کارکنان بهداشتی و درمانی
- پاشیده شده خون وسایر ترشحات بدن بیمار به :بریدگی های باز ملتحمه و چشمها غشا مخاطی برای مثال داخل دهان گاز گرفتگی منجر به پارگی اپیدرم

کمک های فوری:
- شستشوی محل زخم با صابون و آب ولرم
- خودداری از مالش موضعی چشمها
- شستشوی چشمها و غشای مخاطی با مقادیر زیاد آب در صورت آلودگی
 
گزارش فوری سانحه به سوپروایزر:  
- تکمیل دقیق فرم گزارش دهی مواجهه شغلی بلافاصله بعداز بروز سانحه       
- ثبت رسمی سانحه گزارش شده در گزارشات حین کار در بخش مربوطه و دفتر پرستاری
- درج سانحه گزارش شده در پرونده بهداشتی کارکنان در واحد کنترل عفونت
- بررسی خطر بیماریزایی ناشی از تماس شغلی کارکنان شامل 3 مرحله می باشد بررسی مقدماتی؛ بررسی آزمایشگاهی؛ و اقدامات اصلاحی که در متن دستورالعمل شرح داده شده است.
  • تاریخ انتشار : 1402/05/29 - 14:48
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 742
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد

سه جفت چشم به جای یک جفت!

اهمیت استریل ماندن وسایل و تجهیزات جراحی از زمان استریلیزاسیون تا آغاز جراحی و دقت در بررسی این وسایل پیش از شروع عمل، مهمترین موضوع جلسه کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی بود.

کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته کنترل عفونت این بیمارستان صبح یکشنبه 29 مرداد 1402 به منظور بررسی گزارش موارد عفونت پس از جراحی مربوط به تیر سال جاری و با حضور دکتر سید محسن رفیع زاده طبائی زواره، معاون درمان، دکتر کاظم رهنما، مدیر، دکتر محمدرضا مهرابی بهار، مسئول ایمنی و ثریا کریمی، مدیر پرستاری بیمارستان برگزار شد. 
شادی رضائی سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی پس از ارائه این گزارش اظهار داشت: یکی از وظایف پرستاران سیرکولر و اسکراب در هنگام آماده سازی تجهیزات و شرایط اتاق عمل، دقت در حفظ شرایط استریل است. در واقع این افراد باید به دنبال عوامل عفونت زای احتمالی مانند گرد و غبار یا ذرات و اشیا خارجی باشند. خوشبختانه در حال حاضر در اتاق های عمل بیمارستان فارابی مانند اتاق عمل اواستین نه تنها یک نفر بلکه گاه تا 3 نفر از جمله جراح، تجهیزات و وسایل مورد استفاده در جراحی را پیش از عمل بررسی می کنند تا در در صورت مشاهد مواردی که گفته شد به سرعت اقدامات لازم را انجام دهند.
وی در ادامه به اهمیت بررسی تجهیزات اتاق های عمل پس از تعمیر نیز پرداخت و گفت: در جلساتی که با کارشناسان مهندسی تجهیزات پزشکی بیمارستان داشتیم مقرر شد اگر دستگاهی مانند اتوکلاو برای تعمیر یا سرویس های دوره ای به شرکت های مربوطه ارسال می شود، پس از تعمیر و بازگشت به بیمارستان باید در حضور نماینده آن شرکت، تست های بیولوژیک روی دستگاه انچام شده تا از عملکرد دقیق آن مطمئن شویم. زیرا جراحی چشم بسیار حساس است و باید در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی دقت زیادی به خرج دهیم.
وی در پایان با بررسی نمودار مقایسه ای بروز عفونت پس از جراحی در مرداد 1402 افزود: خوشبختانه با پیگیری ها و اقدامات اصلاحی که در اتاق های عمل انجام شده، میزان عفونت های پس از جراحی در بیمارستان فارابی تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.
  • گروه خبری : کمیته کنترل عفونت,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 243344
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد دکتر سید محسن رفیع زاده طبائی زواره، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون درمان بیمارستان فارابی کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *