دریافت نوبت: نوبت دهی بیمارستان فارابی
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
خط مشی و روش ارزش گذاری وفرهنگ سازی رعایت اصول بهداشت دست
 
دربین پزشکان، پرستاران وسایرکارکنان بالینی:
- سوپروایزر کنترل عفونت دستورالعمل رعایت بهداشت دست را به کلیه واحدها اعلام می دارد.
- سوپروایزر کنترل عفونت پوسترهای آموزشی بهداشت دست (شستن دست، اسکراب و اسکراب جراحی) را تهیه نموده در اختیار کلیه واحدها قرار می دهد.
- مسئولین کلیه واحدها پوسترهای بهداشت دست را در محل های شستشوی دست (روشویی، اتاق معاینه، اتاق پانسمان، تریتمنت و سینک ها) نصب می نمایند. 
- سوپروایزر کنترل عفونت پمفلت آموزشی بهداشت دست را تهیه ودر اختیار کلیه پرسنل، بیماران و مراجعین قرار می دهد.
- سوپروایزر کنترل عفونت فیلم آموزشی شستن دست و مهارت های پایه اتاق عمل را در اختیار کلیه پرسنل قرار می دهد.
- سوپروایزر کنترل عفونت فیلم های آموزشی شستن دست به روش طبی و جراحی و مطالب آموزشی و انگیزشی را در کانال تلگرام بیمارستان فارابی به اشتراک می گذارد.
- سوپروایزر کنترل عفونت فیلم آموزشی شستن دست را در تلویزیون بخش ها و راهرو های بیمارستان برای بیماران، همراهان و مراجعین نمایش می دهد.
- سوپروایزر کنترل عفونت سالیانه دوبار به مناسبت روزجهانی بهداشت دست کمپین بهداشت دست با هدف آموزش پرسنل و همراهان و مراجعین بیمارستان برگزا می نماید و پمفلت آموزش بهداشت دست و محلول بهداشت دست و لوسیون نرم کننده توزیع می نماید. 
- سوپروایزر کنترل عفونت جهت آموزش مداوم و ترویج بهداشت دست، سرپرستاران و رابطین کنترل عفونت در هر واحد را به عنوان الگو انتخاب می نماید.
- سوپروایزر کنترل عفونت با همکاری سوپروایزر آموزشی جهت آموزش پرسنل جدیدالورود از فیلم آموزشی وکلاسهای آموزشی جدیدالورود استفاده می نماید.
- سوپروایزر کنترل عفونت با همکاری سوپروایزر آموزشی به صورت دوره ای کلاسهای بازآموزیکلیه پرسنل را برگزار می نمایند.
- سوپروایزر کنترل عفونت به صورت دوره ای از کلیه واحدها بازدید می نماید و چک لیست نظارتی با کد CH-IC-01 را تکمیل و ارزیابی می نماید.
- رابطین کنترل عفونت فرم نظارت بر بهداشت دست کلیه گروه های درمان را تکمیل نموده و ماهانه به سوپروایزر کنترل عفونت تحویل می دهند.
- مسئول بهداشت محیط بر وجود امکانات لازم جهت بهداشت دست در کلیه واحدها نظارت می نماید. 
- سوپروایزر کنترل عفونت بر کیفیت محلول های شستشوی دست و رضایت پرسنل از محلول های شستشوی دست نظارت می نماید.
- سوپروایزر کنترل عفونت بر نصب کافی و در دسترس بودن محلول های شستشوی دست در کلیه بخش ها و واحدها نظارت نماید.
- رابطین کنترل عفونت و کلیه پرسنل جهت پیشگیری از آلودگی، بهداشت دست را به کلیه بیماران وهمراهان آموزش دهند و از ابزار رسانه ای مناسب استفاده نمایند.
- سوپروایزر کنترل عفونت پس از ارزیابی چک لیست های مربوط به رعایت بهداشت دست هر 3 ماه بخش هایی که بالاترین امتیاز را دارند برای تشویق به مدیر پرستاری معرفی می نماید.
- سوپروایزر کنترل عفونت هر 3 ماه اسامی رابطین فعال کنترل عفونت را جهت تقدیر و تشکر به مدیر پرستاری اعلام می دارد.
 
دستورالعمل شستشو ، ضدعفونی وسایل نقلیه و آمبولانس:
- راننده آمبولانس تجهیزات آلوده را در اسرع وقت و قبل از ماموریت بعدی تمیز و گندزدایی می نماید.
- راننده آمبولانس قبل از گندزدایی کلیه وسایل قابل حمل مانند کپسول اکسیژن، جعبه کمک های اولیه و غیره موجود در آمبولانس را خارج می نماید.
- راننده آمبولانس قبل از نظافت و گندزدایی آمبولانس،  وسایل حفاظت فردی پوشیده و بعد از اتمام کار وسایل حفاظت فردی را خارج نموده و بهداشت دست را انجام می دهد.
- راننده آمبولانس و تکنسین بیهوشی کلیه پسماندهای داخل آمبولانس شامل دستکش یکبار مصرف ، ماسک و غیره را به عنوان پسماند عفونی محسوب کرده و برای نگهداری موقت در سطل زباله درب دار جمع آوری می نماید و پس از رسیدن به مقصد از آمبولانس خارج و طبق دستورالعمل پسماند های عفونی عمل می نماید.
- در صورتی که ملحفه روی تخت آمبولانس پارچه ای است، راننده آمبولانس پس از استفاده در کیسه سربسته انداخته و پس از رسیدن به مقصد جهت شستشو و گندزدایی به لاندری تحویل می نماید و در صورتی که ملحفه روی تخت یکبار مصرف است، طبق دستورالعمل پسماندهای پزشکی (عفونی) در مورد آن اقدام می نماید.
- راننده آمبولانس اشیاء نوک تیز و برنده مانند سرسوزن، تیغه بیستوری، شیشه های شکسته را در سفتی باکس دفع نماید. 
- در صورتی که بیمار دارای بیماری مسری باشد تکنسین آمبولانس به منظور تهویه، پنجره های کابین را نیمه باز نماید و در صورت فیکس بودن پنجره ها سیستم تهویه را فعال نماید.
- آمبولانس مشخص شده برای کد 550 فقط برای اعزام و انتقال بیماران مشکوک یا مبتلا به کووید-19 استفاده می نمایند.
- یک دست وسایل حفاظت فردی (ماسک، دستکش، گان، عینک یا محافظ صورت) و یک دست لباس PPE باید در داخل آمبولانس موجود باشد. 
- راننده آمبولانس سطوح تشک های آمبولانس و سایر سطوح را با محلول گندزدای هیپوکلریت سدیم نیم درصد (5000PPM) گندزدایی شود.
- راننده آمبولانس تجهیزات تنفسی و ساکشن را با محلول High Level  گندزدایی می نماید.
- راننده آمبولانس کابین آمبولانس را از جای تمیز به جای آلوده ضدعفونی می نماید.
- راننده آمبولانس شستشوی سطوح خارجی آمبولانس را در صورت آلودگی باید با آب و دترجنت انجام دهد.

 

  • تاریخ انتشار : 1399/08/25 - 16:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 221
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه کارگروه پیشگیری از کووید-19 بیمارستان فارابی

با کارکنانی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد خواهدشد

اعضای کارگروه پیشگیری از کووید-19 بیمارستان فارابی همانند جلسه های قبل بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط کارکنان این بیمارستان تاکید کردند.

با کارکنانی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد خواهد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کارگروه پیشگیری از کووید-۱۹ بیمارستان فارابی  بامداد یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ با حضور دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، دکتر محمد سلیمانی، معاون بین الملل و مسئول فنی، سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این بیمارستان برگزار شد.
در این جلسه الناز نصیرلو، مسئول بهداشت حرفه‌ایبیمارستان فارابی، توضیحاتی را درباره بازدید از تهویه اتاق عمل ۳ و درمانگاه اربیت بیمارستان ارائه کرد و گفت: در یازدیدهای انجام شده از درمانگاه‌های اربیت مشخص شد تهویه هر دو درمانگاه مشترک است و در صورتی که بخواهیم برای تنظیم دمای داخلی یکی از این درمانگاه‌ها سیستم تهویه را خاموش کنیم، سیستم تهویه درمانگاه مجاور نیز خاموش خواهد شد. به همین دلیل باید راهکار مناسبی را برای این مشکل بیابیم. وی تنظیم مناسب دمای درمانگاه‌های اربیت و جداسازی سیستم تهویه این دو درمانگاه را از راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل دانست.
در ادامه دکتر سلیمانی با اشاره به تعداد بیمارن مراجعه کننده به اتاق‌های عمل اظهار داشت: با توجه به شرایط همه گیری کووید-۱۹ در کشور به ویژه در بیمارستان‌ها که از مراکز پر ازدحام در این شرایط هستند باید نظارت بر استفاده از لوازم حفاظت فردی مانند ماسک در درمانگاه‌ها و اتاق‌های عمل افزایش یابدو سرپرستاران این بخش‌ها باید به صورت مستمر بر استفاده کارکنان از این لوازم نظارت داشته باشند. همچنین از اعضای هیئت علمی و پزشکان درمانگاه اربیت می‌خواهیم تا با تدوین یک دستورالعمل برای شستشوی مجاری اشکی بیماران در این درمانگاه از تماس مستقیم با ترشحات چشمی بیماران جلوگیری کنند.
دکتر ریاضی نیز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در اتاق‌های عمل مانند محدود کردن زمان حضور بیماران در این قسمت‌ها را ضروری دانست و افزود: در برخی اتاق‌های عمل مانند اتاق عمل اربیت بیمارستان به دلیل ماهیت جراحی‌هاییمانند DCR و پروبینگ که در این قسنت انجام می‌شود،   پزشکان و کادر درمان در تماس مستقیم با ترشحات چشم بیماران هستند که همین باعث افزایش خطر انتقال ویروس کروناست. به همین دلیل نظارت دقیق بر اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی اهمیت پیدا می‌کند. وی نقش سرپرستاران اتاق‌های عمل در فراهم کردن تمهیدات بهداشتی قبل و بعد از جراحی را مهم توصیف کرد و گفت: سرپرستاران در اتاق‌های عمل باید بر استفاده کارکنان از لوازمی مانند ماسک نظارت داشته و با هرگونه قصور کارکنان در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برخورد کنند.
  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 231158
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه