مسئولان بخش
رئیس بخش
دکتر یدالله اسلامیسرپرستار
مینا امیرشهریارگالری تصاویر
توضیحات
معرفی درمانگاه گلوکوم بیمارستان فارابی:
باعث افتخار ماست که شما بیمارستان فارابی را جهت درمان خود انتخاب کرده اید. درمانگاه گلوکوم در ضلع شرقی طبقه همکف بیمارستان و در مجاورت درمانگاه مشاوره رتین واقع شده و شامل دو اتاق شماره 8 و 9 می باشد.
سوپروایزر: سوسن ذوالفقاری
ساعت کاردرمانگاههای(8 و 9) شنبه تا چهارشنبه در شیفت صبح 7:30 الی 14 و در شیفت عصر 14 تا پایان درمانگاه میباشد.
مراجعین محترم مدت زمان معاینه طولانی بوده و چندین ساعت زمان می برد صبر و شکیبایی شما عزیزان را خواستاریم.
بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه شامل دو دسته اند:
- بیماران گلوکومی
- بیماران سرویس ویژه (آب مروارید)
این بیماران از طریق سایت بیمارستان به آدرس اینترنتی: farabih.tums.ac.ir و یا تماس با شماره تلفن 67395353 نوبت دریافت می کنند.
جهت دریافت اولین نوبت معاینه بیماران گلوکوم:
- بیماران ارجاعی از سایر درمانگاهها (مراجعه به درمانگاه 8 و تعیین نوبت مراجعه جهت ویزیت در درمانگاه گلوکوم با توجه به اورژانسی یا غیر اورژانس بودن بیمار) که با توجه به فشار چشم و سایر مندرجات معاینه ی اولیه کارت پنجاه تصمیم گیری میشود. بیمارانی که از سایر درمانگاهها جهت مشاوره و معاینه به این درمانگاه ارجاع داده میشوند با در دست داشتن کارت آبی درمان به منشی درمانگاه جهت گرفتن نوبت مراجعه کنند. (مراجعین محترم وجود مهر و نوشته پزشک ارجاع دهنده و استاد درمانگاه در پشت کارت درمان الزامی میباشد) تاریخ معاینه در کارت معاینه و دفتر نو بت دهی ثبت میشود.
- بیماران ارسالی از پذیرش مرکزی
پذیرش بیماران گلوکوم:
- بیماران بار اول :بیماران ارجاعی از سایر درمانگاه ها یا پذیرش مرکزی با در دست داشتن ورقه نوبت دهی به اتاق شش مراجعه می کنند.
- بیماران پیگیری :بیماران گلو کومی که پرونده در اتاق شش دارند و کارت سبز دریافت کردهاند .
- بیماران بار اول باید به اتاق 6 واقع در راهروی اصلی (با در دست داشتن کارت شناسایی) مراجعه نمایند.و کارت پنجاه و نوبت دریافت کنند.
- بیماران پیگیری مجدد با کارت سبز به اتاق شش مراجعه میکنند و پرونده و نوبت دریافت میکنند.
- (درصورت نداشتن دفترچه بیمه کلیه هزینهها آزاد حساب میشود)
- بیماران ارسالی از پذیرش مرکزی و کارت پنجاه دریافت میکنند.
- بیماران از اتاق شش شمارهی نوبت دریافت میکنند.
- بیماران به اتاق 8 یا 9 طبق شمارهای داده شده مراجعه می کنند و توسط منشی پذیرش می شوند.
چگونگی گردش کار:
پس از ورود به درمانگاه بیمار توسط منشی به قسمت بینایی سنجی فرستاده میشود (بیماران بزرگسال برای ورود به درمانگاه نیاز به همراه ندارند و برای بیماران کودک وجود یک همراه و ترجیحا مادر کافی میباشد).
- در صورت داشتن عینک، برای انجام بینایی سنجی و معاینه،حتما آن را همراه داشته باشند.
- پس ازانجام بینایی سنجی بیمار توسط پرستار به رزیدنت چشم پزشکی ارجاع داده شده و سپس در صورت نیاز به استاد یا فلوشیپ معرفی میشود.
- پس از معاینه توسط استاد یا فلوشیپ در صورت صلاحدید، بیمار جهت ادامه معاینه برای ریختن قطره به پرستار درمانگاه ارجاع داده میشود.
- مدتی بعد از ریختن قطره،بیمار مجددا معاینه شده،که در این مرحله توسط خود پزشک مسئول تعیین تکلیف میشود. لازم به ذکر است قطره ریخته شده در چشم موجب تاری دید میشود که ممکن است 5 الی 6 ساعت طول بکشد، بنابراین لازم است در این زمان از انجام رانندگی پرهیز شود.
- پس از انجام تمامی مراحل معاینات در صورت نیاز به عمل، تاریخ عمل داده میشود.
- در صورتی که بیمار نیاز به لیزر داشت با توجه به نوع لیزر قطره چشمی میدراکس(کپسولوتومی) یا پیلو کارپین (لیزر PI) چکانده میشودهمراه بیمار جهت صدور قبض با کارت پنجاه و دفتر چه بیمه و درخواست در اتاق لیزر (زیر زمین) مراجعه میکند لیزر در درمانگاه گلوکوم انجام میشود.
- در صورت نیاز به انجام پاکی متری و تعیین ضخامت قرنیه (CCT) ابتدا به اتاق شش مراجعه و قبض دریافت و جهت انجام آن به اتاق 9 مراجعه مینمایند.
- در صورتی که جهت تکمیل معاینات چشمی عکس (RNFL OCT)، پریمتری و غیره تجویز شد پس از انجام آن روز پزشک مربوطه خود به اتاق شش مراجعه و نوبت عکس دریافت نمایند.
نکاتی در مورد معاینه اطفال:
- توجه داشته باشید معاینه کودکان دلبندتان مستلزم رعایت نکاتی توسط شما میباشد که معاینه کودک را آسان تر میشود.
- انجام معاینه نیازمند صرف زمان بیشتری میباشد از این رو لازم است با حفظ آرامش و همکاری با پزشک و پرستار، این روند به بهترین نحو صورت گیرد.
- حضور یک نفر از والدین خصوصا مادر جهت معاینه و پاسخ به سوالات پزشک الزامی میباشد.
- معمولا لازم میباشد طبق نظر پزشک برای کودک قطره ریخته شود. ریختن قطره در دو مرحله به فاصله 5 الی 10 دقیقه توسط پرستار انجام میشود.
- بعضی از کودکان نسبت به قطره حساس هستند و ممکن است چند دقیقه بعد دچار گرگرفتگی صورت شوند جای هیچ گونه نگرانی نیست در صورت بروز این حالت به پرستار درمانگاه مراجعه نمایید.
- بیماران ارجاعی و بار اول در صورت تایید گلوکوم جهت تشکیل پرونده و دریافت کارت سبز برای معاینات بعدی به اتاق 6 مراجعه می کنند.
- سایر بیماران پیگیری باید دوباره به اتاق شش مراجعه و پرونده خود را تحویل دهند و نوبت معاینه بعدی در کارت سبز ثبت شود.
- بیماران عزیز توجه نمایند فقط طبق نوبت داده شده در کارت سبز به درمانگاه مراجعه کنند
- از پذیرش بیماران فاقد نوبت معذوریم مگر در موارد بسیار اورژانس با صلاحدید پزشک درمانگاه
پذیرش بیماران ویژه:
- طبق نوبت خود ،ساعت 11 به پذیرش مرکزی مراجعه و کارت پنجاه دریافت نمایند .
- سپس به درمانگاه 8 یا 9 مراجعه و تو سط منشی پذیرش میشوند.
- بعد بینایی سنجی میشوند و جهت معاینه قطره باز کننده ی مردمک ریخته میشود (در صورتی که در منزل قطره آب سیاه میریزند حتما به پرستار اطلاع دهندد تا قطره ی باز کننده مردمک ریخته نشود)
- سپس توسط پزشک ویزیت میشوند.
- در صورتی که بیمار نیاز به عمل داشت پرونده بیمار توسط پزشک نوشته میشود.
- رضایت آگاهانه توسط بیمار و همراه پر میشود
- پرونده توسط پرستار چک میشود.
- توضیحات لازم جهت (آزمایش خون، اکوی تعیین لنز، مشاوره قلب، بیهوشی و غیره) به بیمار داده میشود و برگه ی راهنما نیز به بیمار داده میشود.
- در نهایت بیمار به پذیرش مرکزی جهت تعیین نوبت عمل و تکمیل پرونده ارجاع داده میشود.
- در صورتی که بیمار گلوکومی نیاز به عمل داشت پس از تایید فلو و استاد مربوطه پرونده ی بیمار به پرستار داده میشودرضایت آگاهانه توسط بیمار و همراه پر میشود (داشتن امضاء و اثر انگشت در برگه الزامی میباشد)
- در صورتی که بیمار سن کمتر از18 سال داشته باشد. یا مشکل ذهنی داشته باشد رضایت نامه حتما توسط پدر یا ولی قانونی بیمار پر میشود. داشتن امضاء و اثر انگشت در برگه الزامی میباشد.
- سپس پرونده توسط پرستار چک میشودو توضیحات لازم جهت (آزمایش خون ،اکوی تعیین لنز، مشاوره قلب و بیهوشی و غیره) به بیمار داده میشودو برگهی راهنما نیز به بیمار داده میشود.
- در نهایت بیمار به پذیرش مرکزی جهت تکمیل پرونده ارجاع داده میشود بیمارانی که عمل شدند: فردای روز عمل به درمانگاه 8 یا 9 مراجعه میکنند و برگهی دریافتی از بخش (خلاصه پرونده و برگهی ترخیص) را به منشی میدهند و منتظر میمانند.
- سپس توسط پزشک عمل کننده، پانسمان عمل برداشته و ویزیت میشوند و توضیحات اولیه پس از عمل، نسخه دارویی و غیره به ایشان داده میشود.
- سپس توسط پرستار، محافظ یا شیلد گذاشته میشود و توضیحات تکمیلی پس از عمل (مراقبتهای در منزل و غیره) داده میشود و برگه ی راهنما دریافت میکنند و در صورت نیاز برای مراجعهی بعدی از اتاق شش نوبت دریافت میکنند.
- تلفن : 2503 - 2218