مسئولان بخش
رئیس بخش
دکتر هوشنگ فقیهی حبیب آبادیسرپرستار
لیلا جاودانهگالری تصاویر
توضیحات
معرفی درمانگاه رتین بیمارستان فارابی:
باعث افتخار ماست که شما بیمارستان فارابی را جهت درمان خود انتخاب کرده اید. درمانگاه رتین (شبکیه) بیمارستان فارابی درسالن شماره 6 طبقه همکف بیمارستان واقع شده و شامل درمانگاه های رتین 1 و 2، درمانگاه مشاوره رتین و درمانگاه ROP می باشد. درمانگاه مشاوره رتین در سالن شماره 1 طبقه همکف بیمارستان ،جنب درمانگاه گلوکوم قرار دارد. بیماران درمانگاه رتین بیمارستان فارابی منحصرا از طریق درمانگاه های عمومی بیمارستان و یا متخصصین ویتره ورتین بیمارستان ارجاع می گردند. ویتره و رتین شامل طیف وسیعی از بیماری ها ی عروقی شبکیه، بیماری های مادرزادی شبکیه، تروما و ضربه، بیماریهای دژنراتیو مانند دژنراسیون ماکولا، رتینوپاتی دیابتی، رتینوبلاستوما،ROP و جداشدگی شبکیه است. بیمارانی که دارای مشکلات شبکیه هستند، پس از معاینه توسط متخصصان مجرب و انجام A و B اسکن، آنژیوگرافی چشم، OCT و ICG یا تست های مکمل دیگر برحسب نوع بیماری تحت عمل جراحی قرار گرفته و یا تحت نظر قرار می گیرند.
از تجهیزات این بخش می توان به دستگاه اکوگرافی AB-Scan و UBM اشاره کرد که در زمینه تشخیص تومورهای چشمی کاربرد دارند.
سوپروایزر درمانگاه ها: سوسن ذوالفقاری
ساعت کار درمانگاه های (64و66) : شنبه تا چهارشنبه - شیفت صبح (7:30 الی 13:00)- شیفت عصر(14:00-19:00) میباشد.
با توجه به اینکه مدت زمان معاینه طولانی میباشد و چندین ساعت زمان می برد، صبر و شکیبایی شما عزیزان را خواستاریم.
راهنمای پذیرش و دریافت نوبت:
- از طریق تماس با شمارۀ 67395353
- سایت بیمارستان به آدرس اینترنتیFarabih.tums.ac.ir
با ارجاع با نامه:
- (معرفی نامه برای یکی از پزشکان رتین) در همان روز به اسم پزشک مورد نظر ویزیت میشود.
- از طریق پذیرش اطلاعات بیمارستان به درمانگاه رتین ارجاع داده میشودو پذیرش میشود.
- پس از دریافت نوبت از طریق یکی از راههای ذکر شده با در دست داشتن کارت شناسایی به پذیرش مرکزی واقع در حیاط بیمارستان مراجعه کنید.
- پس از مراجعه به پذیرش مرکزی و گرفتن کارت آبی درمان (کارت 50) و قبض پرداختی از اتاق 56 (صندوق) به درمانگاه رتین مراجعه کنید.
- هنگام مراجعه به درمانگاه برای انجام پذیرش ابتدا از دستگاه فراخوان موجود در کنار درب درمانگاه طبق برنامه پزشکان شماره گرفته شود.
- بعد از خوانده شدن شماره توسط فراخوان ، پذیرش توسط منشی درمانگاه رتین مستقر در اتاق 62 که شامل 3 باجه می باشد صورت می گیرد .
- جهت نظم بیشتر درمانگاه و سهولت در امر پذیرش بعد از دریافت نوبت از دستگاه فراخوان از تجمع جلوی باجه پذیرش و درب ورودی درمانگاه خودداری فرمایید.
- از پذیرش بیمار بدون نوبت قبلی معذوریم.
- در صورتی که به هر دلیلی در تاریخ تعیین شده نتوانستید مراجعه کنید با تماس از طریق تلفن مستقیم درمانگاه نوبت بعدی را رزرو نمایید.
- پس از انجام معاینه در درمانگاه رتین برای گرفتن نوبت بعدی به پذیرش درمانگاه رتین مراجعه کنید. نوبت بعدی درسیستم درمانگاه و برگه معاینه ثبت میشود.
- جهت سهولت در امر پذیرش داشتن کارت عابر بانک الزامی می باشد.
- در صورت نداشتن کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه به اتاق (56) صندوق مراجعه نمایید.
- انجام معاینات نیاز به مراحل متعدد دارد بدین جهت صبر و همکاری شما را میطلبد.
معاینات درمانگاه رتین شامل:
- اپتومتری یا بینایی سنجی
- دیلاته شدن چشمها
- معاینه توسط رزیدنت چشم پزشکی
- معاینه توسط استاد یا فلوشیپ چشم پزشکی
چگونگی گردش کار:
معاینۀ بزرگسالان
- پس از ورود به درمانگاه بیماران توسط منشی به قسمت بینایی سنجی فرستاده میشوند.
- در صورت داشتن عینک برای انجام بینایی سنجی و معاینه حتما آن را همراه داشته باشید.
- پس از انجام بینایی سنجی قطره توسط پرستار درمانگاه داخل هردو چشم بیمار چکانده میشودمدتی بعد از ریختن قطره بیمار مجددا معاینه شده که در این مرحله توسط خود پزشک مسئول تعیین تکلیف می شود.
- لازم به ذکر است قطرۀ ریخته شده در چشم موجب تاری دید میشودکه ممکن است 5-6 ساعت طول بکشد بنابراین لازم است در این مدت زمان از انجام رانندگی پرهیز شود.
نکاتی در مورد معاینه اطفال
- توجه داشته باشید معاینۀ کودکان دلبندتان مستلزم رعایت نکاتی توسط شما می باشد که معاینۀ کودک آسان تر می شود.
- انجام معاینه نیازمند صرف زمان بیشتری می باشد از این رو لازم است با حفظ آرامش و همکاری با پزشک و پرستار این روند به بهترین نحو صورت گیرد.
- حضور یک نفر از والدین خصوصا مادر جهت معاینه و پاسخ به سوالات پزشک الزامی میباشد.
- معمولاً لازم می باشد طبق نظر پزشک برای کودک قطره ریخته شود, ریختن قطره در دو مرحله به فاصلۀ 5– 10 دقیقه توسط پرستار انجام میشودو پس از گذشت 30 دقیقه ابتدا وسط بینایی سنج و سپس توسط پزشک مجددا معاینه می شود.(لطفاً در طی این فاصلۀ زمانی رو به روی درمانگاه منتظر بمانید)
- بعضی از کودکان نسبت به قطره حساس اند و ممکن است چند دقیقه دچار گل کرفتگی صورت شوند, جای هیچ گونه نگرانی دصورت بروز این حالت نیست, در صورت بروز این حالت به پرستار درمانگاه مراجعه نمایید.
پس از اتمام ویزیت
نیاز به عمل جراحی
- تاریخ عمل توسط پزشک داده میشودبرگۀ رضایت آگاهانه توسط بیمار و همراه بیمار پر می شود.درصورتی که بیمار سن کمتر از 1 سال داشته باشد رضایت نامه حتما توسط پدر یا ولی قانونی بیمار پر میشود، داشتن امضاء و اثر انگشت در برگه الزامی میباشد.
نیاز به پیگیری
- جهت گرفتن نوبت بعدی معاینات قبل از خروج از درمانگاه به منشی اتاق 62 مراجعه کنید , نوبت بعدی شما در سیستم درمانگاه و کارت معاینه ثبت میشود.
- در صورتی که امکان رزرو نوبت بعدی میسر نباشد شماره مستقیم درمانگاه به شما داده میشود.
- درصورتی که به هر دلیلی در تاریخ تعیین شده نتوانستید مراجعه کنیدبرای گرفتن نوبت جدید از طریق تماس مستقیم با درمانگاه اقدام نمایید.(از پذیرش بیماران بدون نوبت قبلی معذوریم.)
- قبل از خروج از درمانگاه حتما شماره تماس خود را که در کارت پذیرش ثبت شده با منشی اتاق 62 چک کنید و در صورت مغایرت اصلاح و به پذیرش مرکزی مراجعه نمایید تا در صورت تغییر تاریخ ویزیت از طریق تماس تلفنی اطلاع رسانی شود.
- تلفن : 2215 - 2217