دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
آموزش کارکنان در ارتباط با مفاهیم کنترل عفونت:
 
برنامه آموزش کارکنان در ارتباط با مفاهیم کنترل عفونت شامل 5 بخش است:
- آموزش پرسنل جدیدالورود
- آموزش درون بخشی
- برنامه باز آموزی ضمن خدمت
- کنفرانسهای داخل بیمارستانی
- تهیه رسانه های آموزشی در زمینه کنترل عفونت
 
آموزش پرسنل جدیدالورود:               
- کلیه پرسنل در بدو ورود به بیمارستان بایستی توسط سرپرست مربوطه جهت آموزش به واحد کنترل عفونت معرفی شوند.
- آموزش به پرسنل جدیدالورود پرستاری با همکاری واحد آموزش دفتر پرستاری و پرسنل جدیدالورود خدمات با همکاری واحد بهداشت محیط صورت می گیرد.

محتوای بسته ­ی آموزشی بدو ورود کارکنان شامل مباحث ذیل است:
- اهمیت پیشگیری و اصول کنترل عفونت
- بهداشت دست ها
- آشنایی با انواع محلولهای ضدعفونی مورد استفاده در بیمارستان و نحوه  رقیق سازی و کاربرد آنها
- اصول پیشگیری از مواجهات شغلی با وسایل تیز و برنده و ترشحات بدن
- تزریقات ایمن و چگونگی برخورد با موارد مواجهه شغلی
- گزارش دهی بیماریهای واگیر و آشنایی با انواع ایزولاسیون ها
- گزارش دهی موارد عفونت بیمارستانی
- آشنایی با فرایند استریلیزاسیون و نحوه بسته بندی و کنترل اندیکاتورهای شیمیایی و بیولوژیک وسایل پک شده استریل  
- تفکیک پسماند های بیمارستانی عفونی و غیر عفونی و تیز وبرنده
- اثربخشی آموزشی از طریق انجام پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش  قرار گرفته و نتایج در پرونده آموزشی کارکنان ثبت می گردد
 
آموزش درون بخشی:
- نیازسنجی آموزشی سالانه یک­بار از طریق تکمیل فرم نیازسنجی آموزشی توسط پرسنل بخش­های مختلف صورت می گیرد.
- فرم­های نیازسنجی آموزشی آنالیز و تحلیل شده و براساس نتایج آن،اولویت های آموزشی و گروه های هدف شناسایی می­گردند.
- تقویم آموزشی به تفکیک بخش و براساس اولویت های تعیین شده تدوین می گردد.
- دستورالعمل­های مراقبت از عفونت بیمارستانی بصورت گروهی و بخش به بخش آموزش داده می­شود. محتوای آموزشی مشابه موارد ذکر شده در بند الف می باشد.
- اثربخشی آموزش درون بخشی، بصورت پرسش و پاسخ  در زمان برگزاری کلاس مورد سنجش قرار می­گیرد.
 
برنامه باز آموزی ضمن خدمت:
- اولویت های آموزشی وگروه های هدف براساس نتایج سالانه نیازسنجی آموزشی، موارد عدم انطباق شناسایی شده طی بازدیدها و آنالیز داده های حاصل از علل عفونت های بیمارستانی شناسایی می گردد.
- فرم تدوین دوره آموزشی ضمن خدمت کارکنان تکمیل گشته و جهت دریافت امتیاز باز آموزی مصوب به معاونت درمان و دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال می گردد.
- پس از اخذ مجوز باز آموزی، برنامه ریزی جهت برگزاری دوره آموزشی شامل تعیین مکان، تعداد جلسات و مدرسین مربوطه صورت می گیرد.
- اثربخشی آموزشی از طریق برگزاری آزمون مورد سنجش قرار گرفته  و نمرات بمنظور صدور گواهی شرکت در دوره برای معاونت درمان دانشگاه ارسال می­گردد.
- براساس نتایج ارزشیابی، کیفیت و محتوی دوره آموزشی بازنگری می­گردد.
 
کنفرانس های داخل بیمارستانی:
- عناوین و موضوعات مورد نظر جهت برگزاری کنفرانس براساس نتایج نیازسنجی آموزشی، موارد عدم انطباق شناسایی شده طی بازدیدها و بیماریهای عفونی فصلی شایع تعیین می گردد.
- برنامه برگزاری کنفرانس ها و فرد ارائه دهنده بصورت ماهانه تدوین و از طریق تابلو اعلانات، اطلاع رسانی می گردد.
- اثربخشی آموزشی از طریق انجام پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش  قرار گرفته و نتایج در پرونده آموزشی کارکنان ثبت می گردد.
- ارائه کنفرانس توسط کارکنان منجر به بهبود امتیاز در ارزشیابی عملکرد ماهانه خواهد شد.
- تهیه رسانه های آموزشی در زمینه کنترل عفونت
 
نوع رسانه آموزشی بمنظور انتقال مفاهیم کنترل عفونت به کارکنان براساس سیاستهای بیمارستان، نیاز بخش­های درمانی، سهولت در بکارگیری رسانه و نیز دستور العملهای نظام کشوری مراقبت از عفونت بیمارستانی تعیین می گردد. از رسانه های آموزشی ذیل بمنظور انتقال مفاهیم استفاده می گردد:
پوسترهای اطلاع رسانی
پمفلت / کتابچه
فیلم های آموزشی

- محتوی آموزشی با استفاده از منابع علمی تهیه شده و پس از تایید افراد ذیصلاح، در قالب یکی از اشکال رسانه­های آموزشی تهیه و در اختیار گروه های هدف قرار می گیرد.
- اثربخشی رسانه آموزشی از طریق بررسی روند نمرات ارزشیابی کارکنان و بازخور دریافتی از گروه های هدف مورد سنجش قرار می گیرد.
- در صورتی که منابع علمی تغییر نموده و یا اثربخشی رسانه آموزشی مورد تایید نباشد،  محتوی علمی و یا نوع رسانه بازنگری شده و بهبود می یابد.
 
 
  • تاریخ انتشار : 1399/07/13 - 17:41
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 581
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

امکان تدوین دستورالعمل اختصاصی بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته از کووید-19 در بیمارستان فارابی بررسی شد

دستورالعمل بازگشت به کار کنان بهبود یافته از کووید-19 بیمارستان فارابی در دومین جلسه کارگروه پیشگیری از این بیمارستان بررسی شد.

امکان تدوین دستورالعمل اختصاصی بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته از کووید-19 در بیمارستان فارابی بررسی شد
00:00
00:00
دانلود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، دومین جلسه کارگروه پیشگیری از کووید-19 این بیمارستان یکشنبه 13 مهر 1399 با هدف بررسی دستورالعمل های بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته از این بیماری و با حضور دکتر محمدرضا اکبری، رییس، دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، سعید مردی مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این بیمارستان برگزار شد.
پس از ارائه گزارش مصوبات جلسه پیشین این کارگروه، دکتر ریاضی درباره دستورالعمل های بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته از کووید-19 توضیحاتی را بیان کرد و اظهار داشت: بر اساس منابع علمی معتبر با توجه به شدت درگیری فرد مبتلا به ویروس کرونا، زمان و نحوه بازگشت به کار وی نیز متفاوت است. به عنوان مثال در خصوص نوع شدید، خفیف و بدون علامت این بیماری دستورالعمل های بازگشت به کار پس از بهبودی متفاوت است. اما بر اساس دستورالعمل ها توصیه می شود این افراد پس دوره بیماری و حضور در محل کار حتما از ماسک مناسب استفاده کنند. 
وی با توجه به این مطالب تدوین دستورالعمل اختصاصی برای بیمارستان فارابی را ضروری دانست و افزود: با توجه به شرایط بیمارستان فارابی و تعداد بالای مراجعان در روز نیازمند تهیه و تدوین یک دستورالعمل احتصاصی برای بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته هستیم. زیرا حجم بالای مراجعه بیماران در زمان همه گیری کووید-19 به این بیمارستان باعث اهمیت نیروی انسانی در این شرایط شده و باید دستورالعمل ها به گونه ای باشد که هم از سلامت کارکنان پس از بهبودی اطمینان حاصل کنیم و هم دچار کمبود نیروی انسانی و کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران نشویم. 
در ادامه شرایط هواسازها و تهویه بیمارستان بررسی شد که مجتبی کرماجانی، مسئول تاسیسات بیمارستان فارابی به بیان نکاتی درباره شرایط هواسازها و فشار هوا در اتاق های عمل پرداخت و با پیشنهاد مدیر بیمارستان مقرر شد جلسه مشترک با واحد تاسیسات برای بهبود شرایط هواسازها برگزار شود.
در پایان این جلسه نیز حدیثه حسینی، سوپروایزر کنترل عفونت گزارشی از اقدامات اصلاحی انجام شده در راستای فاصله گذاری هوشمند اجتماعی مانند کاهش تعداد صندلی ها در قسمت غذاخوری کارکنان در اتاق های عمل، مدیریت پذیرش بیماران، کاهش طول صف و کاهش ازدحام بیماران در درمانگاه ها و اتاق های عمل ارائه کرد.
  • کد خبر : 231187
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه
Close menu