گفت و گوی ویژه با مدیر بیمارستان فارابی
تقویت کار تیمی و همکاری بینبخشی عاملی برای افزایش کیفیت خروجی خدمات درمانی در فارابی
علیرضا طاهریزاده، مدیر بیمارستان فارابی، در حاشیه مراسم گرامیداشت روز مدیر، همکاری بینبخشی و ایجاد جو روانی آرام را مهمترین رکن و عامل بینظیر موفقیتهای اخیر این مرکز دانست. طاهریزاده تأکید کرد که اگر همکاری بینبخشی وجود داشته باشد، خروجی کار بهصورت غیرقابل انکاری افزایش مییابد. وی همچنین کسب رتبه یک برتر در اعتباربخشی دوره ای بیمارستان ها را نماد روحیه همکاری گروهی برشمرد.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ علیرضا طاهریزاده، مدیر بیمارستان فارابی، در این گفتوگو با اشاره به اهمیت کار گروهی در سازمانهای پیچیدهای مانند بیمارستان، تصریح کرد: «اگر همکاری بینبخشی وجود داشته باشد، کیفیت و خروجی کار ما بهصورت غیرقابل انکاری افزایش مییابد.»
جو روانی آرام و همدلی، رکن اصلی موفقیتهای بینظیر
طاهریزاده با اشاره به تحولات یک سال اخیر در فارابی، گفت: «خوشبختانه در یک سال اخیر، با جو روانی مثبتی که رئیس دانشگاه، معاونت توسعه و هیئت رئیسه ایجاد کردهاند، این روحیه در قالب یک کار تیمی در کل مجموعه و بهویژه در بیمارستان ما جاری شده است. واقعیت امر این است که مهمترین رکنی که ما به آن توجه کردهایم، ایجاد جوی آرام، توأم با همدلی و کار تیمی است که در حال حاضر شاهد اثرات بسیار مثبت آن هستیم. شاید بتوان ادعا کنم اتفاقاتی که در طول این یک سال در فارابی رقم خورده، در طول دوران خدمت بنده بینظیر بوده است.»
تغییر تمایل کارکنان برای ماندن در بیمارستان فارابی
مدیر بیمارستان فارابی، نتایج نظرسنجیهای دانشگاه را شاهدی بر بهبود وضعیت روانی و انگیزشی کارکنان دانست و اظهار داشت: «اگر بخواهم نمونه بارز آن را عرض کنم، بر اساس نظرسنجی که معاونت درمان دانشگاه انجام داده است، در سال گذشته این سؤال مطرح شده بود که آیا با شرایط موجود تمایل دارید به کار خود در بیمارستان فارابی ادامه دهید؟ ۶۴ درصد از پاسخدهندگان اعلام کرده بودند که بیمارستان را ترک خواهند کرد. اما در نظرسنجی که به فاصله ۶ ماه بعد انجام شد، بیش از ۶۱ درصد از کارکنان تمایل خود را برای ماندن در بیمارستان فارابی اعلام کردند. شاید در مقطع فعلی هیچ همکاری تمایل به قطع همکاری با بیمارستان فارابی نداشته باشد.»
مدیریت تنش در خط مقدم خدماترسانی و اهمیت پوسته عاطفی
طاهریزاده به نمونه دیگری از موفقیت کار تیمی در رفع چالشها اشاره کرد: «نمونه دیگر آن، همکاران منشی بیمارستان بودند که به دلایل مختلف و با توجه به شرایط کاری، گاه در زمینه ارائه خدمت به بیماران با چالشها و حتی تنشهایی مواجه بودند. اما با همکاری، همفکری و تلاش خود این همکاران، مشکلات شناسایی شد و با طراحیهای یک تیم حرفهای که در بیمارستان وجود داشت، برای بسیاری از این چالشها راهکار پیشنهاد گردید. بدین ترتیب، جوی آرام برای این همکاران که در سطح اول خدمترسانی به بیماران هستند، ایجاد شد و تنشهای ذکر شده در حال حاضر به حداقل رسیده است. زیرا همه این همکاران به این نتیجه رسیدند خدمتی که به بیماران ارائه میدهند، باید در یک پوسته عاطفی همراه با مهربانی و احساس باشد.»
بازسازی مهدکودک، نماد همکاری بینبخشی موفق
مدیر بیمارستان فارابی، بازسازی مهدکودک این مرکز را مثال دیگری از این همکاری موفق بینبخشی دانست و اظهار داشت: «نمونه دیگری از کار گروهی و همکاری بینبخشی موفق، بازسازی مهدکودک بیمارستان فارابی بود که پیش از آن شرایط مناسبی نداشت. ما توانستیم با یک کار تیمی حرفهای و منسجم، این کار را با کمترین هزینه و در حداقل زمان به سرانجام برسانیم و رضایت والدین این کودکان را کسب کنیم. این موفقیت تنها در قالب یک همکاری بینبخشی و کار تیمی رخ داد.»
کارگروهی، پیششرط کسب رتبه یک برتر در اعتباربخشی
طاهری زاده درباره اهمیت همکاری در کسب موفقیتها تصریح کرد: «تمام تلاش ما این است که همکاری بینبخشی را هر روز بهتر از روز قبل در بیمارستان فارابی داشته باشیم. زیرا ما گروههای حرفهای مختلفی، از پزشکان و کادر درمان گرفته تا سایر گروهها را در این بیمارستان داریم. وجود تیم های حرفهای متنوع در یک بیمارستان، آن را به سازمانی پیچیده تبدیل میکند و همین امر اهمیت ارتباط دقیق بین این تیم ها را بیش از پیش نمایان می کند. اما یک همکاری گروهی میتواند بر نتیجه و خروجی کار چنین سازمانی تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد و بهرهوری این تیم های حرفه ای را افزایش دهد.»
وی درباره کسب رتبه «درجه یک برتر» در اعتباربخشی بیمارستانها گفت: «در شرایط و تغییراتی که بیمارستان فارابی سال گذشته در سطوح ریاست، مدیریت و مدیران برخی از بخش ها داشت، ضروری ترین کار ایجاد یک جو روانی همراه با آرامش برای کارکنان بود. بدون کوچکترین انتقال تنش و ایجاد حساسیت. همین باعث شد تا همه کارکنان با جان و دل پای کار حاضر شوند و در نهایت شاهد یک همکاری و کار گروهی موفق باشیم. البته فارابی لایق کسب رتبه «یک عالی» است و امیدواریم با تداوم این همکاری بینبخشی و کار گروهی حسابشده، در سال آینده به این دستاورد مهم دست پیدا کنیم.»
طاهریزاده در پایان تأکید کرد: «با مواردی که عرض کردم و موفقیت هایی که فارابی کسب کرده شاید بتوان این ادعا را داشت که در حوزه همکاری بین بخشی ما میتوانیم برای سایر مراکز درمانی، یک الگو باشیم.»
ارسال نظر