• تاریخ انتشار : 1401/07/19 - 11:42
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 156
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای بیمارستان فارابی

کالاها و تجهیزات مازاد انبارهای واحدهای درمانی بیمارستان فارابی تعیین تکلیف خواهند شد

مدیر بیمارستان فارابی در جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای این مرکز از همه مسئولان بخش ها و واحدها خواست تا درخواست کالاها و تجهیزات مورد نیاز ماهانه خود را مدیریت کرده و از ثبت درخواست بیش از نیاز خودداری کنند.

جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای بیمارستان دوشنبه 18 مهر 1401 با حضور سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این مرکز برگزار شد.
در شروع این جلسه علی اکبر عسگری، مسئول واحد مدیریت خطر، حوادث و پدافند غیرعامل بیمارستان فارابی با اشاره به بازدیدهای ایمنی انجام شده از انبارهای واحدهای درمانی این بیمارستان اظهار داشت: به دستور مدیر محترم مجموعه یک بازدید اورژانسی از انبارهای واحدها انجام شد و نکته ای که در این بازدیدها به چشم می خورد انباشت بیش از حد وسایل در این انبارها بود. همکاران عزیز باید توجه داشته باشند که انبار محلی برای تلنبار کردن و انباشت کالا و تجهیزات نیست و از مسئولان این قسمت ها می خواهیم که پیش از ارائه درخواست برای اقلام و تجهیزات مورد نیاز، حتما از موجودی انبار واحد خود مطلع شوند و سپس نسبت به درخواست جدید اقدام کنند. البته در بازدیدهای انجام شده بخش هایی هم که دارای انبار منظم بودند مشاهد شد ولی مواردی هم وجود داشت که به عنوان مثال در انبار واحدی دستمال کاغذی مربوط به 4 سال قبل همچنان نگهداری می شد. این موارد می تواند به دلیل مدیریت نادرست در ثبت درخواست کالا باشد.
وی رفع این چالش را ضروری برشمرد و افزود: این مشکل حتی باعث مسدود شدن راه خروج اضطراری در یکی از بخش های ما نیز شده است که با توجه به اهمیت این موضوع هرچه سریعتر باید انبار مورد نظر را از تجهیزات اضافه خالی کرد تا مسیر خروج اضطراری باز شود. برای رفع این دست مشکلات پیشنهاد می کنم در بازدیدهای ایمنی بخش ها، مسئولان انبارهای اصلی بیمارستان نیز حضور داشته باشند تا در صورت وجود تجهیزات و وسایل مازاد، آن ها را برای استفاده سایر بخش ها به انبار اصلی منتقل کنیم. درباره کپسول های اکسیژن اضافی موجود در برخی از انبارها نیز باید عرض کنم که به هیچ عنوان نباید کپسول اضافه در انبار بخش ها وجو داشته باشد و سرپرستاران باید هرچه سریعتر هماهنگی لازم برای انتقال کپسول ها به واحد تاسیسات را انجام دهند.
سپس آزاده شهبازی، سرپرست امور مالی بیمارستان فارابی نیز با تاکید بر مدیریت صحیح درخواست ها در زمینه کالا و تجهیزات مورد نیاز گفت: همکارانی که وظیفه ارسال درخواست کالاهای بخش خود را بر عهده دارند باید حتما بر اساس نیاز واقعی، این درخواست را ثبت کنند. زیرا ما به عنوان واحد پشتیبان ملزم هستیم به همان میزان که در درخواست بخش ها ثبت شده، کالا و تجهیزات در اختیار آنان قرار دهیم. از طرفی تخصص آن را هم نداریم که در خصوص میزان دقیق تجهیزات و وسایل مورد نیاز بخش های درمانی اظهار نظر یا تصمیم گیری کنیم. پس باید این مدیریت از طرف مسئولان و همکاران این قسمت ها انجام شود.
شهبازی از واحدهای مختلف خواست تا تجهیزات یا اقلام مازاد خود را به حسابداری بیمارستان تحویل دهند و تصریح کرد: به عنوان مثال ما در واحد حسابداری تمام وسایل مازاد موجود از محلول ضد عفونی کننده تا لوازم التحریر را مشخص کرده و آن ها را برای استفاده سایر بخش ها به انبار تجهیزات پزشکی و مرکزی تحویل دادیم. متاسفانه یک فرهنگ اشتباه در بیمارستان جا افتاده که همکاران تصور می کنند اگر سهمیه اقلام مورد نیاز این ماه خود را دریافت نکنند، ماه آینده دیگر نمی توانند این اقلام را تحویل بگیرند. در صورتی که به هیچ وجه اینطور نیست و کالای مورد نیاز در انبار موجود است.
در ادمه این جلسه عسگری نتایج گزارش ایمنی از واحد CSSD و اتاق عمل اواستین را نیز مطرح کرد و اعضا برای رفع برخی مشکلات مانند مرتب کردن کابل های برق موجود در این واحدها راهکار ارئه دادند. مسئول واحد مدیریت خطر، حوادث و پدافند غیر عامل بیمارستان فارابی اشاره ای نیز به نحوه تدوین لیست ماهیانه بحران داشت و عنوان کرد: توصیه ما این است که لیست بحران هر واحد را مسئول همان واحد تدوین کند. زیرا ما اشراف کاملی درباره نوبت کاری و زمان حضور کارکنان واحدهای مختلف نداریم. نکته دیگر این که همکارانی که نام آن ها در لیست بحران قرار می گیرد حتما باید در روز مورد نظر در محل کار خود حضور داشته باشند. تاکید می کنم که همه اعضای تیم بحران باید در روز مورد نظر حاضر باشند. نه اینکه به عنوان مثال یکی از پرستاران طرحی در آن روز در محل کار خود حاضر شود اما سرتیم بحران در آن روز حضور نداشته باشد. از همه همکاران تقاضا دارم به این نکته توجه ویژه داشته باشند.
صحبت های مدیر بیمارستان فارابی پایان بخش جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای این مرکز بود. مرادی در زمینه مدیریت درخواست کالا اظهار داشت: خوشبختانه بیشتر بخش ها و واحدها درخواست های خود را مدیریت می کنند اما همچنان شاهد وجود این عادت اشتباه در تعداد کمی از این قسمت ها هستیم که میزان درخواست کالا و تجهیزات آنان بیش از نیاز ماهانه شان است. با توجه به این مسئله از آقای عسگری می خواهم که نام بخش هایی را که هنوز اقدام به نگهداری و انباشت اقلام و تجهیزات مازاد در انبارهایشان می کنند را در اختیار مدیریت قرار دهد. با این وجود بازهم از مسئولان و همکاران تقاضا داریم تا هرچه سریعتر نسبت به شناسایی و تحویل تجهیزات اضافه و مازاد به حسابداری و انبار اقدام کنند تا بتوانیم قدم های موثری را در زمینه مدیریت منابع و بهینه سازی مصرف برداریم.
  • گروه خبری : آموزش و محتوای آموزشی
  • کد خبر : 218965
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *