دریافت نوبت: nobat.tums.ac.ir
ویژه خیرین و اهداکنندگان
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/09/16 - 12:24
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 294
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

معاون درمان بیمارستان فارابی بر اهمیت استفاده از روش های نوین در آموزش به بیماران تاکید کرد

ساختار جدید و برنامه های ارتقای سلامت بیمارستان فارابی در جلسه کارگروه داخلی این مرکز بررسی شد.

دکتر حمید ریاضی، معاون درمان بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، کارگروه داخلی ارتقای سلامت بیمارستان فارابی روز یکشنبه 16 آذر 1399 با حضور دکتر حمید ریاضی، معاون درمان؛ سعید مرادی مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری به صورت مجازی برگزار شد.
در بخش آغازین این جلسه زینب چاووشی، سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان به تعریف ارتقاي سلامت و اهداف کلی آن اشاره کرد و گفت: بر اساس منشور اتاوا، ارتقای سلامت عبارت از روند توانمندسازي افراد براي افزایش کنترل و بهبود سلامتی شان می باشد. این روند شامل سه حیطه آموزش سلامت، پیشگیری از بیماری ها و خدمات بازتوانی است و برنامه های آن با هدف ارتقای سلامت بیماران و مراجعین، ارتقای سلامت کارکنان و در نهایت ارتقای سلامت جامعه اجرا می شود.
سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان فارابی با بیان اینکه «بر اساس سنجه های اعتباربخشی بیمارستان باید برای پیشگیری وارتقای سلامت بیماران برنامه داشته و مطابق آن عمل کند.» افزود: این کار بوسیله تشکیل  تیم ارتقای سلامت دنبال می شود و شامل ارزیابی سیستماتیک و اولویت بندی نیازهای پیشگیری و ارتقای سلامت بیماران، برنامه ریزی و اجرای اقدامات مرتبط با پیشگیری و ارتقای سلامت و  آموزش و مشاوره است.
 چاووشی گفت: بیمارستان باید برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر نیز مشارکت فعال و موثر داشته باشد و با راه اندازی درمانگاه های لازم اقدامات ضروری را برنامه ریزی و اجرا کند.
وی درادامه اعضای  تیم ارتقای سلامت را معرفی کرد ودرباره وظایف واحد آموزش سلامت و عملکرد آن در سال های گذشته توضیحاتی داد.
سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان فارابی یکی ازاهداف کارگروه را یکپارچه سازی فعالیت های مرتبط با ارتقای سلامت در بیمارستان دانست و گفت: در هر بخش بالینی بیمارستان یک کارگروه شامل رییس بخش، سرپرستارو رابط آموزشی تشکیل شده که وظیفه نیازسنجی،تعیین اولویت های آموزشی، تهیه محنوا و رسانه های آموزشی تخصصی، توانمند سازی آموزش دهندگان، اجرای برنامه آموزشی، تکمیل فرم های مربوطه ارزشیابی فرآیند آموزش را برعهده دارند.
وی همچنین از حمایت های هیئت رئیسه به ویژه مدیر بیمارستان در اجرای برنامه های ارتقای سلامت قدردانی کرد.
در ادامه جلسه لیلا بوژآبادی، رابط فعالیت های جهادی و مدیر داخلی کانون شهید سهرابی بسیج جامعه پزشکی بیمارستان درباره فعالیت های انجام شده توسط تیم های جهادی بیمارستان قبل و بعد از شروع اپیدمی کووید-19 توضیح داد و قرار شد گزارش کامل این فعالیت ها در جلسه بعدی کارگروه ارائه شود.
دکتر منا صفی زاده، استادیار بخش گلوکوم نیز موضوع پیشگیری از بیماری را مهم دانست و گفت: از انجا که افزایش سطح آگاهی بیمار و خودمراقبتی تاثیر بسزایی درکاهش بار بیماری و عوارض آن دارد، همه دستیاران باید در زمینه آموزش به بیمار توانمند شوند.وی اجرای برنامه های ارتقای سلامت را درگرو کار گروهی منسجم دانست و بر تقویت کارگروه های درون بخشی تاکید کرد.
دکتر حمید ریاضی، معاون درمان بیمارستان فارابی در این جلسه با اشاره به ساختار جدید کارگروه ارتقای سلامت ابراز امیدواری کرد فعالیت های آن بهبود یابد.
وی با تاکید بر اهمیت نقش آموزش به بیمار در پیشگیری و کنترل بیماری ها گفت: آموزش تغذیه صحیح  در روند بهبود رتینوپاتی دیابتی موثر است و علاوه بر کاهش بار بیماری می توان از بروز عوارض شدید و هزینه های اقتصادی آن نیز جلوگیری کرد. 
دکتر ریاضی با بیان اینکه در برخی بخش ها مثل درمانگاه ROP ، لازم است چند گروه آموزش سلامت تشکیل شود خواستار بهره گیری از ابزار نوین آموزشی برای انتقال مطالب به بیماران و همراه انشد.
معاون درمان بیمارستان فارابی گفت: چشم انداز آموزش سلامت ما باید ارتقای آگاهی جامعه باشد. بیماری های فراوانی در حوزه چشم پزشکی وجود دارد که مردم چیزی از آن نمی دانند یا دانش کمی درباره آن دارند مثل رتینوپاتی نوزادان نارس و رتینوبلاستوما(تومور چشمی که کودکان را درگیر می کند) که در اثر تاخیر در تشخیص و درمان منجر به نابینایی مادام العمر کودک می شود. حتی بیماران دیابتی ما آگاهی مناسبی درباره عوارض چشمی دیابت و لزوم معاینه توسط چشم پزشک ندارند و ممکن است زمانی مراجعه کنند که بینائی شان دچار آسیب جدی شده باشد.  
در پایان این جلسه سعید مرادی، مدیر بیمارستان، ارتقای سلامت را موضوعی مهم دانست که دراعتبار بخشی توجه خاصی به آن می شود و بر حمایت همه جانبه تیم مدیریتی بیمارستان از برنامه های ارتقای سلامت تاکید کرد.
 

 

  • گروه خبری : اخبار آموزش سلامت
  • کد خبر : 231141
حمیده امیدوار
Author:

حمیده امیدوار

تصاویر

زینب چاوشی، سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان فارابی سعید مرادی، مدیر بیمارستان فارابی فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان فارابی دکتر منا سید صفی زاده، فلوشیپ گلوکوم هیئت علمی بیمارستان فارابی

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings