• تاریخ انتشار : 1399/09/09 - 13:40
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 93
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بررسی پیش نویس شیوه نامه تخلفات کارکنان بالینی در جلسه کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی

شیوه نامه تخلفات کارکنان بالینی و نتایج اندازه گیری شاخص رضایت سنجی بیمار و همراه در جلسه کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی بررسی شد.

بررسی پیش نویس شیوه نامه تخلفات کارکنان بالینی در جلسه کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، کمیته اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ای این بیمارستان بامداد یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ با حضور دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، دکتر فاطمه علیپور، دبیر کمیته اخلاق پزشکی، سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این مرکز به صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزار شد.
فاطمه جعفری، کارشناس کمیته اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ایبیمارستان فارابی پس از خواندن دستور جلسه کمیته توضیحاتی را درباره ارائه شیوه نامه تخلفات کارکنان بالینی و نتایج اندازه گیری شاخص رضایت سنجی بیمار و همراه در تابستان ۱۳۹۹ مطرح کرد. وی گفت: شیوه نامه تخلفات کارکنان بالینی از مواردی است که در کمیته اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ایبیمارستان که در مرداد سال جاری برگزار شد به تصویب رسید و مقرر شد که این شیوه نامه با نظارت اعضای کمیته تهیه شود. همچنین اندازه گیری شاخص رضایت سنجی بیمار و همراه به دلیل اهمیت زیاد و در راستای صیانت از حقوق شهروندی در کمیته اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ایمطرح شد. البته این موضوع و کتابچه مربوط به آن دارای گستردگی زیادی است بنابراین سعی می‌کنیم در این کمیته شاخص‌های کلی را بیان کنیم و تحلیل نتایج آن در کمیته رهبری و مدیریت ارائه خواهد شد.
جعفری با اشاره به استانداردهای اعتباربخشی مرتبط با کمیته اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ایاظهار داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ شاخص‌های اعتباربخشی مرتبط با این کمیته را با توجه به میزان اهمیت آن‌ها مطرح کرده ایم. یکی از استانداردهای مرتبط با این کمیته کنترل انضباط بر اساس ارزیابی مستمر کارکنان و اجرای آن بر اساس قوانین و مقررات است که در این استاندارد رسیدگی و برخورد انضباطی اولیه به تخلفات کارکنان غیر بالینی توسط تیم رهبری و مدیریت وطرح اولیه تخلفات کارکنان بالینی در کمیته اخلاق پزشکی انجام می‌شود. در واقع بر اساس این سنجه در ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی حوزه‌های رسمی رسیدگی به تخلفات اداری تعریف شده و هدف از بیان این استاندارد بررسی و تصمیم انضباطی با متخلفان احتمالی است که به هیئت‌های رسیدگی به شکایات معرفی نمی‌شوند. با موافقت اعضای کمیته  اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی مقرر شد ما نیز شیوه نامه‌ایرا در این زمینه برای بیمارستان تهیه کنیم. خوشبختانه پیش نویس اولیه آن توسط دفتر پرستاری بیمارستان تهیه و به  کمیته ارسال شد و در نهایت بخش‌های مرتبط با این سنجه توسط مدیر و مدیر پرستاری به پیش نویس شیوه نامه اضافه شد.
کارشناس کمیته اخلاق پزشکی رویکرد بیمارستان فارابی را یک رویکرد پیشگیرانه دانست و افزود: سیاست بیمارستان فارابی به گونه‌ایاست که با آموزش و پیشگیری بتوان سطوح مختلف تخلفات بالینی را مشخص و از بروز این تخلفات به ویژه تخلفاتی که باعث آسیب می‌شوند جلوگیری کرد.
جعفری در ادامه گزارشی از نتایج رضایتمندی مراجعان و همراهان در بخش‌های مختلف بیمارستان فارابی را بیان کرد و گفت: در سال جاری رضایت سنجی از بیمار و همراه به شیوه الکترونیک و با حضور پرسشگر و استفاده از تبلت بر بالین انجام می‌شود. البته با توجه به شیوه ویروس کرونا رضایت سنجی از بیماران در فصل بهار انجام نشد اما توانستیم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی این روش رضایت سنجی را در فصل تابستان اجرا کنیم. وی در پایان افزود: انجام رضایت سنجی از بیمار و همراه یکی از ابزارهای مفید در کسب اطلاعات از اصل بیمار محوری در بیمارستان هاست و به کمک آن می‌توان دسترسی بیمار به خدمات، استمرار این خدمات به بیمار و آموزش به بیمار و همراهان را ارزیابی کرد.
  • گروه خبری : کمیته اخلاق پزشکی و تعهد حرفه ای
  • کد خبر : 231152
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *