گفتوگو با کارشناس هماهنگکننده ایمنی بیمار بیمارستان فارابی
ایمنی بیمار در فارابی؛ از اعتمادسازی در گزارش خطا تا مراقبت ویژه از کودکان و نوزادان
به مناسبت روز جهانی ایمنی بیمار، کارشناس هماهنگکننده ایمنی بیمارستان فارابی از ارتقاء فرهنگ ایمنی در این مرکز درمانی خبر داد. وی با اشاره به افزایش چشمگیر گزارشهای خطا به ویژه Near Miss یا همان خطاهایی که در صورت وقوع می تواند باعث آسیب به بیمار شود، این مسئله را نشانهای از اعتماد کارکنان به رویکرد غیرتنبیهی مدیریت دانست. همچنین به اقدامات ویژه این بیمارستان در راستای شعار روز جهانی ایمنی بیمار سال ۲۰۲۵، با تمرکز بر مراقبت از کودکان و نوزادان اشاره کرد.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ فرهنگ ایمنی بیمار را باید یکی از مهمترین مقوله های مرتبط با ارائه خدمات با کیفیت به بیماران و مراجعه کنندگان به یک مرکز درمانی دانست. همان چیزی که تیم ایمنی بیمار بیمارستان فارابی در طی چند سال گذشته در پی ارتقا آن بوده است. راضیه سالمی اصل، کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار بیمارستان فارابی در آستانه روز جهانی ایمنی بیمار و در گفت و گو با روابط عمومی این مرکز، با اشاره به گزارش های ارسالی به این واحد، میزان افزایش فرهنگ ایمنی به ویژه در زمینه اعتماد کادر درمان به سیستم و تعداد گزارش های خطای ارسال توسط آنان را، قابل توجه ارزیابی کرد.
ایمنی بیمار، فراتر از یک شعار
سالمی معتقد است که فرهنگ ایمنی بیمار در این مرکز درمانی با تحولی جدی روبهرو شده است. وی اظهار داشت: «اگر همین حالا یک بازدید میدانی از بخشها داشته باشید، متوجه افزایش اطمینان و اعتماد کارکنان نسبت به ایمنی بیمار خواهید شد. این موضوع از افزایش کیفیت و تعداد گزارشهای خطایی که همکاران ثبت میکنند، به ویژه در زمینه Near Miss ها (وقایع نزدیک به خطا) کاملاً مشهود است. Near Miss ها خطاهایی هستند که در صورت وقوع می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به بیمار وارد کند »
وی با اشاره به طرحهای تشویقی برای گزارشدهی خطا، ادامه میدهد: «در سال گذشته، از همکارانی که Near Miss ها را گزارش دادند، تقدیر کردیم. این رویکرد تشویقی، انگیزه بیشتری برای ثبت این وقایع ایجاد کرده و نگاه منفی و تنبیهی نسبت به گزارش خطا را از بین برده است.» به گفته سالمی، در حال حاضر تمرکز بر تحلیل ریشهای خطا (RCA) است و تیم ایمنی بیمار هرگز به دنبال یافتن مقصر نیست.
سطح ایمنی بیمار در بیمارستان فارابی
کارشناس هماهنگکننده ایمنی بیمارستان فارابی، فرهنگ ایمنی را در پنج سطح تقسیمبندی میکند و وضعیت این بیمارستان را در سطح ۳ رو به ۴ میداند. وی تصریح کرد: «در سطح ۳، ما تیمی مستقر داریم که پس از وقوع خطا، اقدامات لازم را انجام میدهد. اما در سطح ۴، هدف اصلی پیشگیری از وقوع خطا در تمامی زمینهها است. با اقداماتی مانند استفاده از دستبندهای مجزا برای چشم چپ و راست در اتاقهای عمل و از این دست اصلاحاتی که در فرایندهای ایمنی بیمار اجرا شده و یا در حال انجام است، به سرعت به سمت سطح ۴ پیش میرویم.»
مراقبت ویژه از کودکان و نوزادان
سالمی با اشاره به شعار روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۵ با عنوان «مراقبت ایمن برای هر نوزاد و هر کودک»، به اقدامات ویژه فارابی در این زمینه پرداخت و گفت: «با وجود اینکه ما بخش زنان و زایمان نداریم، اما نوزادان نارس زیادی برای غربالگری رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) به بیمارستان مراجعه میکنند. اقدامات خوبی برای ارتقای ایمنی بیمار و نوزادان نارس در این بخش انجام شده و تمام تجهیزات از جمله تهویه و دستگاههای معاینه به صورت کامل فراهم شده است. برای جلوگیری از انتقال عفونت نیز، برای هر نوزاد نیز یک پک معاینه مجزا در نظر گرفته شده است.»
این اقدامات تنها به بخش غربالگری محدود نمیشود. در اتاق عمل رتینوپلاسما، تلاش شده است با فراهم کردن وسایل بازی با همکاری سازمانهایی مانند محک، استرس کودکان پیش از عمل به حداقل برسد. همچنین، با هدف کاهش استرس و مدت زمان انتظار، اولویت جراحی در اتاقهای عمل با کودکان و نوزادان است. امکان حضور والدین در کنار کودک و استفاده از تختهای مناسب کودکان نیز از دیگر اقدامات حمایتی این بیمارستان است.
همکاری با واحد رسیدگی به شکایات برای افزایش رضایتمندی
سالمی در پایان، به ارتباط تنگاتنگ تیم ایمنی بیمار با واحد رسیدگی به شکایات اشاره کرد و افزود: «ما شکایات ثبتشده را به دقت بررسی میکنیم و هر موردی که به ایمنی بیمار مربوط باشد، ریشهیابی کرده و برای رفع آن اقدام میکنیم. این رویکرد نه تنها باعث ارتقای فرهنگ ایمنی میشود، بلکه به طور مستقیم رضایت بیماران را نیز افزایش میدهد.»
ارسال نظر