دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1404/04/26 - 08:34
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 348
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

محافظت از بینایی در فصول گرم

عینک آفتابی سپر محافظ چشم در برابر خورشید

در فصل تابستان، محافظت از چشمان در برابر نور شدید و اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید، به اندازه محافظت از پوست اهمیت می‌یابد. بیمارستان فارابی با تأکید بر اولویت پیشگیری، شما را با خطرات این اشعه‌ها و ضرورت استفاده از عینک آفتابی استاندارد برای حفظ سلامت بینایی آشنا می‌کند.

عینک آفتابی سپر محافظ چشم در برابر خورشید

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش ساعات آفتابی، بسیاری از ما به فکر محافظت از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید می‌افتیم. اما آیا می‌دانستید که چشمان شما نیز به همان اندازه به محافظت نیاز دارند؟ نور شدید خورشید و به ویژه اشعه ماوراء بنفش (UV)، می‌تواند آسیب‌های جدی و بعضاً جبران‌ناپذیری به سلامت بینایی شما وارد کند. برای اطلاع از این میزان این آسیب ها و عوارضی که ممکن است برای چشم ایجاد شود بهتر است مطلب زیر را مطالعه کنید. ما در بیمارستان فارابی معتقدیم پیشگیری بر درمان اولویت دارد. به همین دلیل تلاش می کنیم تا با انتشار مطالب آموزشی، سطح آگاهی جامعه را افزایش دهیم.

 

تهدید نامرئی؛ اشعه ماوراء بنفش (UV) و چشمان شما

نور خورشید حاوی طیف وسیعی از اشعه‌هاست که برخی از آن‌ها برای چشم مضر هستند. مهم‌ترین این اشعه‌ها، اشعه ماوراء بنفش (UV) است که خود به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • UVA: این اشعه می‌تواند به عمق چشم نفوذ کرده و با آسیب به شبکیه، خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه زرد) را افزایش دهد. این بخش از شبکیه مسئول دید مرکزی و دقیق شماست.
  • UVB: این اشعه عمدتاً توسط قرنیه و عدسی جذب می‌شود و می‌تواند باعث آسیب به سطح چشم و بروز آب مروارید شود.

حتی در روزهای ابری نیز اشعه UV می‌تواند از ابرها عبور کرده و به چشمان شما برسد. همچنین، انعکاس نور خورشید از سطوحی مانند آب، شن، برف و آسفالت می‌تواند شدت تابش UV را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، حتی اگر مستقیماً به خورشید نگاه نکنید.

 

عوارض عدم استفاده از عینک آفتابی؛ آسیب‌های پنهان و آشکار

قرار گرفتن طولانی‌مدت و بدون محافظت در برابر اشعه UV خورشید، می‌تواند منجر به بروز یا تشدید بیماری‌های چشمی زیر شود:

فتوکراتیت یا آفتاب‌سوختگی چشم

این وضعیت شبیه به آفتاب‌سوختگی پوست است، اما در قرنیه (پنجره شفاف جلوی چشم) و ملتحمه (غشای پوشاننده سفیدی چشم) رخ می‌دهد. علائم آن شامل درد شدید، قرمزی، تاری دید موقت، احساس وجود شن در چشم، اشک‌ریزش زیاد و حساسیت شدید به نور است. این عارضه معمولاً موقتی است و طی چند روز بهبود می‌یابد، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد. "کوررنگی برفی" (Snow Blindness) نیز نوعی فتوکراتیت است که ناشی از انعکاس شدید UV از برف و یخ، به ویژه در ارتفاعات بالا، می‌باشد.

آب مروارید (Cataract)

کاتاراکت به کدر شدن عدسی طبیعی چشم اطلاق می‌شود که منجر به تاری دید، کاهش وضوح رنگ‌ها و حساسیت به نور می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه UV، به ویژه UVB، به طور مستقیم با افزایش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط است. هر بار که بدون محافظت در برابر آفتاب قرار می‌گیرید، به تدریج خطر ابتلا به این بیماری را در سال‌های آینده افزایش می‌دهید.

ناخنک (Pterygium)

ناخنک یک توده گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم (ملتحمه) شروع شده و به تدریج روی قرنیه رشد می‌کند. این عارضه اغلب با قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، باد و گرد و غبار مرتبط است. ناخنک می‌تواند باعث قرمزی، سوزش، احساس جسم خارجی و در صورت رشد زیاد، تاری دید شود.

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن

AMD یکی از علل اصلی کاهش بینایی شدید در افراد مسن است که بر روی ماکولا (لکه زرد)، حساس‌ترین بخش شبکیه که مسئول دید مرکزی و دقیق است، تأثیر می‌گذارد. اگرچه AMD عمدتاً به سن و ژنتیک مرتبط است، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه UV می‌تواند خطر ابتلا یا پیشرفت آن را افزایش دهد.

سرطان‌های چشم و اطراف چشم

همانند پوست، بافت‌های چشم و پلک‌ها نیز می‌توانند در برابر اشعه UV دچار سرطان شوند. انواع مختلفی از سرطان‌ها، از جمله کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم، می‌توانند در پلک‌ها، ملتحمه و حتی داخل چشم ایجاد شوند.

 

چرا محافظت از چشم در تابستان مهم‌تر است؟

در فصل تابستان، به دلیل زاویه تابش خورشید و طولانی‌تر بودن روزها، شدت اشعه UV به حداکثر می‌رسد. همچنین، فعالیت‌های خارج از منزل مانند شنا، پیاده‌روی، کوهنوردی و ورزش‌های آبی افزایش می‌یابد که به معنای قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید و انعکاس آن از آب و سایر سطوح است. این عوامل مجموعاً خطر آسیب چشمی را در تابستان به طور چشمگیری بالا می‌برند.

 

سپر محافظ چشمان شما؛ انتخاب عینک آفتابی استاندارد

برای محافظت مؤثر از چشمان خود، انتخاب عینک آفتابی مناسب بسیار حیاتی است. هنگام خرید عینک آفتابی به نکات زیر توجه کنید:

  • فیلتر ۱۰۰٪ اشعه UV: مهم‌ترین ویژگی عینک آفتابی، قابلیت فیلتر کردن ۱۰۰٪ اشعه‌های UVA و UVB است. به دنبال برچسب "UV400" یا "Blocks 99-100% of UVA and UVB" باشید. رنگ یا تیرگی لنز نشان‌دهنده میزان محافظت UV نیست. یک لنز تیره بدون فیلتر UV، حتی می‌تواند مضرتر باشد زیرا مردمک چشم را گشادتر کرده و اجازه ورود اشعه UV بیشتری را می‌دهد.
  • پوشش کامل: عینک‌هایی با لنزهای بزرگ‌تر یا مدل‌های دورپیچ محافظت بیشتری را فراهم می‌کنند، زیرا از ورود اشعه UV از کناره‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.
  • لنزهای پولاریزه: این لنزها علاوه بر محافظت UV، تابش خیره‌کننده نور از سطوح بازتابنده مانند آب یا آسفالت را کاهش می‌دهند که برای رانندگی یا فعالیت‌های آبی بسیار مفید است، اما محافظت UV بیشتری ارائه نمی‌دهند.
  • قیمت مهم نیست: یک عینک آفتابی ارزان‌قیمت با برچسب UV100% می‌تواند به همان اندازه یک عینک گران‌قیمت در محافظت از چشم مؤثر باشد. مهم، وجود برچسب استاندارد UV است.

توصیه ما این است که در صورت آشنا نبودن با انواع عینک آفتابی حتما با چشم پزشک مشورت کرده و در نهایت عینک آفتابی خود را از مراکز معتبر فروش عینک تهیه کنید.

 

محافظت همیشگی از چشم حتی در فصول غیر از تابستان

آسیب‌های ناشی از اشعه UV تجمعی هستند و در طول زمان رخ می‌دهند. بنابراین، محافظت از چشم‌ها در برابر نور خورشید باید یک عادت همیشگی باشد، نه فقط مختص تابستان. در تمام فصول، حتی در روزهای ابری، از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید. کلاه‌های لبه‌دار نیز می‌توانند محافظت بیشتری را فراهم آورند.

باید این را بدایند که چشمان شما سرمایه‌های ارزشمندی هستند که نیاز به مراقبت دائمی دارند. استفاده از عینک آفتابی استاندارد در فصل تابستان و در تمام طول سال، یک اقدام ساده اما حیاتی برای پیشگیری از آسیب‌های جدی ناشی از اشعه UV خورشید است. با انتخاب درست و رعایت نکات محافظتی، می‌توانید از زیبایی‌های نور خورشید لذت ببرید، بدون آنکه نگران آسیب به بینایی خود باشید.

اگر علاقه مند به شناخت انواع عینک آفتابی و مطالب تخصصی تر هستید از شما دعوت می کنیم تا با کلیک روی لینک های زیر فیلم مربوط به آشنایی با انواع عینک های آفتابی را که توسط دکتر آرش میرمحمدصادقی، استاد گروه بیماری های چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان فارابی تهیه شده است را تماشا کنید.

عینک های آفتابی، قسمت اول

عینک های آفتابی، قسمت دوم

 

همچین برای دریافت نوبت درمانگاه های فوق تخصصی و تخصصی چشم بیمارستان فارابی می توانید به نشانی nobat.tums.ac.ir مراجعه کنید.

 

 

 

  • کد خبر : 301228
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه