دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1404/04/03 - 05:19
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 614
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

فوریت های چشمی

اقدامات اولیه در زمان تروما یا ضربه به چشم در اثر انفجار

ترومای چشمی یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی است که می‌تواند در اثر انفجار رخ دهد و در زمان جنگ، شیوع آن به دلیل ماهیت حوادث مانند انفجار بمب، بسیار بالاست. چشم‌ها به دلیل ساختار ظریف و حساسشان، بسیار آسیب‌پذیرند و حتی ذرات ریز و موج انفجار نیز می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد کنند. آشنایی با این نوع آسیب ها و اقدامات اولیه در زمان وقوع حوادثی از این دست، می تواند تا حد زیادی از بروز مشکلات بیشتر برای مصدومان پیشگیری کند.

اقدامات اولیه در زمان تروما یا ضربه به چشم در اثر انفجار

انواع آسیب‌های چشمی ناشی از انفجار

آسیب های چشمی ناشی از انفجار و حوادث مشابه به دو دسته تقسیم می شوند:

آسیب‌های نفوذی (نافذ): این شایع‌ترین و خطرناک‌ترین نوع آسیب است که در اثر ورود اجسام خارجی مانند ترکش، خرده‌شیشه، سنگ‌ریزه به کره چشم اتفاق می‌افتد. این اجسام می‌توانند باعث پارگی قرنیه، صلبیه (سفیدی چشم)، عدسی، شبکیه و حتی از دست دادن کامل بینایی شوند. حتی یک انفجار کوچک نیز می‌تواند ترکش‌های ریزی ایجاد کند که به چشم نفوذ کنند.
آسیب‌های غیرنافذ (بلانت): این آسیب‌ها در اثر ضربه مستقیم یا موج انفجار بدون نفوذ جسم خارجی به چشم رخ می‌دهند. این نوع تروما می‌تواند باعث مشکلات زیر شود:

  • خونریزی‌های داخلی چشم: جمع شدن خون در قسمت جلویی چشم.
  • خونریزی زیر ملتحمه: خونریزی در سفیدی چشم که معمولاً بی‌خطر است و خودبه‌خود بهبود می‌یابد.
  • کنده شدن شبکیه: جدا شدن شبکیه از پشت چشم که یک اورژانس پزشکی است و نیاز به درمان فوری دارد.
  • آسیب به عدسی (آب مروارید ناشی از تروما): ضربه می‌تواند منجر به کدورت عدسی و کاهش بینایی شود.
  • شکستگی‌های استخوانی اطراف چشم (اربیت): استخوان‌های اطراف چشم نیز می‌توانند در اثر ضربه شدید دچار شکستگی شوند.
  • خراشیدگی یا پارگی پلک‌ها و مجاری اشکی: این آسیب‌ها می‌توانند عملکرد طبیعی چشم را مختل کنند. 
  • سوختگی‌های شیمیایی: در صورت وجود مواد شیمیایی سمی در محل انفجار، ممکن است چشم‌ها دچار سوختگی شیمیایی شوند که بسیار خطرناک است.
  • آسیب‌های ناشی از گرما و دود: حرارت شدید و دود غلیظ ناشی از انفجار نیز می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند.
  • عوارض بلندمدت و جبران‌ناپذیر:آسیب‌های چشمی ناشی از انفجار، حتی پس از درمان اولیه، می‌توانند عوارض بلندمدت و گاه دائمی داشته باشند، از جمله  کم‌بینایی شدید یا نابینایی کامل

 

کمک‌های اولیه در حوادث تروما به چشم ناشی از انفجار

در مواجهه با فردی که دچار آسیب چشمی ناشی از انفجار شده است، سرعت و دقت در کمک‌های اولیه حیاتی است. هدف اصلی، جلوگیری از آسیب بیشتر و حفظ بینایی تا رسیدن کمک‌های تخصصی پزشکی است. مهمترین اقدامات شامل موارد زیر است:

  • حفظ خونسردی و حفظ فاصله ایمنی: ابتدا مطمئن شوید که محل حادثه امن است و خطر انفجار یا آسیب بیشتر وجود ندارد.
  • عدم دستکاری چشم: به هیچ عنوان چشم آسیب‌دیده را نمالید، فشار ندهید یا سعی نکنید جسم خارجی را خارج کنید. این کار می‌تواند آسیب را تشدید کند، به خصوص اگر کره چشم پاره شده باشد.
  • پرهیز از شستشو: بر خلاف بسیاری از آسیب‌های چشمی، در مورد ترومای ناشی از انفجار (به‌ویژه اگر شک به پارگی چشم وجود دارد)، چشم را با آب یا هر مایع دیگری نشویید. این کار می‌تواند باعث خروج محتویات داخلی چشم شود. فقط در صورتی که فرد در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته باشد، باید بلافاصله چشم را با آب تمیز و فراوان حداقل به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه شستشو داد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.
  • محافظت از چشم: بهترین راه برای محافظت از چشم آسیب‌دیده، قرار دادن یک شیلد چشمی (محافظ پلاستیکی گنبدی شکل) روی چشم است. این شیلد بدون ایجاد فشار، از چشم محافظت می‌کند. اگر شیلد در دسترس نیست، می‌توانید یک لیوان یکبار مصرف (پلاستیکی یا کاغذی) را برش دهید تا به اندازه مناسب روی چشم قرار گیرد و آن را با چسب نواری محکم کنید. هدف این است که هیچ فشاری به کره چشم وارد نشود.
  • پوشاندن هر دو چشم (در صورت امکان): برای جلوگیری از حرکات ناخواسته چشم آسیب‌دیده، بهتر است هر دو چشم را بپوشانید. بستن چشم سالم به کاهش حرکت چشم آسیب‌دیده کمک می‌کند (رفلکس بین دو چشم وجود دارد).
  • عدم استفاده از پماد یا قطره: بدون دستور پزشک، از هیچ نوع پماد یا قطره چشمی استفاده نکنید.
  • کنترل خونریزی (اطراف چشم): در صورت وجود خونریزی در اطراف چشم (نه خود چشم)، می‌توانید با یک پارچه تمیز یا گاز استریل به آرامی اطراف چشم را پاک کنید، اما به هیچ عنوان به خود چشم فشار وارد نکنید.
  •  انتقال فوری به مرکز درمانی: در اسرع وقت و بدون تأخیر، مصدوم را به نزدیک‌ترین اورژانس یا مرکز چشم‌پزشکی تخصصی منتقل کنید. بهتر است بیمار را در وضعیت نیمه‌نشسته یا طاق‌باز قرار دهید.

 

آموزش و آگاهی‌بخشی به افراد در زمان بحران مانند جنگ و مواجهه با مصدومان ناشی از انفجار در پیشگیری از آسیب‌های چشمی بسیار مهم است.با رعایت این نکات کمک‌های اولیه، می‌توان تا حد زیادی از تشدید آسیب‌های چشمی جلوگیری کرد و شانس حفظ بینایی فرد مصدوم را افزایش داد. اما همواره به یاد داشته باشید که این اقدامات جایگزین مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای نیستند و مراجعه فوری به پزشک متخصص چشم ضروری است. فراموش نکنیم در زمان وقوع انفجار نباید در محل مورد نظر تجمع کرد. این کار علاوه بر خطرات احتمالی می تواند باعث ایجاد اختلال در کار امداد رسانی به مجروحان شود.

  • کد خبر : 299970
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه