دریافت نوبت کلیک کنید
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
پیشگیری و کنترل عفونت ناشی از کاتترهای عروقی و ادراری:
 
رویکردهای ذیل بمنظور مراقبت از بیماران در مقابل عفونت های مجاری ادراری باید اجرا گردد لازم بذکر است بدلیل نبودن تجهیزات اندوسکوپی در این بیمارستان تمامی بیمارانیکه نیاز به انجام اقدامات درمانی و اسکوپی های مربوط به سیستم ادراری دارند بایستی با هماهنگی سوپروایزر به سایر مراکز درمانی مجهز به این امکانات اعزام شوند:
- در مورد نحوه انجام کاتتریزاسیون ادراری به دستورالعمل مراقبت از سونداژ مراجعه شود.
- رعایت نکات آسپتیک در کلیه مراحل انجام کار الزامیست.
- کاتتریزاسیون ادراری بغیر از مواقع اورژانس در بیماران مرد توسط پرسنل مرد و در مورد بیماران زن توسط پرسنل زن انجام گیرد.
 
نکات مورد توجه در تعویض کاتتر ادراری بشرح زیر است:
- تعویض کاتترادراری بصورت روتین (مثلاً هر 2-3 هفته یک بار) توصیه نمی شود.

تنها در موارد زیر تعویض کاتتر ادراری ضرورت دارد:
- اختلال عملکرد یا نشت (Lecage) سوند        
- انسداد کاتتر ادراری از بین رفتن سیستم بسته کاتتریزاسیون  مانند جدا شدن مکرر سوند از کیسه ادرار، آلودگی سوند وکیسه ادرار بخصوص حین تهیه نمونه ادرار یا پارگی در محل اتصال کاتتر به کیسه ادرار
- وجود باکتری در ادرار (باکتریوری) و وجود قارچ  یا کاندیدا در ادرار (کاندیدوری)
- بیماری که دارای کاتتر ادراری است بایستی روزانه از نظر علائم عفونت ادراری موضعی و عمومی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت شناسایی علائم عفونت سریعا به پزشک معالج و سوپروایزر اطلاع دهد تا مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به تعویض کاتتر اقدام گردد.
- تاحد امکان بایستی مدت زمان ماندگاری کاتتر ادراری در بیمار کوتاه بوده و در صورت عدم وجود اندیکاسیون بلافاصله به پزشک در مورد خارج کردن آن اطلاع داده شود.
 
نکات مورد توجه در مورد کیسه ادراری بشرح زیر است:
- کیسه ادراری بایستی در هر شیفت تخلیه شده و میزان برون ده ادراری در برگه کنترل I&O ثبت گردد و اگر برون ده ادراری کمتر از 30 میلی لیتر در ساعت باشد بایستی بلافاصله به پزشک معالج و سوپروایزراطلاع داده شود
- کیسه ادراری بایستی همواره پایین تر از سطح مثانه نگه داشنه شود.
- تعویض کیسه ادراری بطور روتین توصیه نمی شود مگر آنکه پاره ، سوراخ یا نشت داشته باشد.
- هنگام تماس با کاتتر ادراری و کیسه ادراری حتما از دستکش و در صورت لزوم از سایر وسایل حفاظت فردی استفاده شود.
- در مورد بیمارانیکه در سایر مراکز درمانی تحت کاتتریزاسیون قرار گرفته اند و برای درمان بیماری چشمی به این مرکز مراجعه می کنند پرستار موظف است تاریخ انجام کاتتریزاسیون ادراری در ان مرکز را از بیمار سوال کرده و در گزارش اولیه پرستاری ثبت نماید. 
 
رویکردهای ذیل بمنظور مراقبت از بیماران در مقابل عفونت های خونی باید اجرا گردد:
- در مورد نحوه انجام کاتتریزاسیون ورید مرکزی به دستورالعمل مراقبت از کاتتر ورید مرکزی مراجعه شود .
- رعایت نکات آسپتیک در کلیه مراحل انجام کار الزامیست.
- کاتتریزاسیون ورید مرکزی در بیماران بایستی فقط توسط پزشکان انجام گیرد.
 
نکات مورد توجه در تعویض کاتتر ورید مرکزی بشرح زیر است:
- برای پیشگیری از عفونت کاتترهای وریدی مرکزی (CVL  ) وکاتتر های همودیالیز نیاز به تعویض روتین کاتتر نمی باشد.
- در صورت اختلال عملکرد کاتتریا وجود شواهدی از عفونت در موضع یا در صورت بروزتب با نظر پزشک تعویض کاتتر توصیه می شود.
- بیماری که دارای کاتتر ورید مرکزی است بایستی روزانه از نظر علائم عفونت ادراری موضعی و عمومی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت شناسایی علائم عفونت سریعا به پزشک معالج و سوپروایزر اطلاع دهد تا مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به تعویض کاتتر اقدام گردد
- تاحد امکان بایستی مدت زمان ماندگاری کاتتر ورید مرکزی در بیمار کوتاه بوده و در صورت عدم وجود اندیکاسیون بلافاصله به پزشک در مورد خارج کردن آن اطلاع داده شود.
 
نکات مورد توجه در مورد پانسمان ناحیه کاتتر ورید مرکزی بشرح زیر است:
- برای پانسمان ناحیه کاتتر ورید مرکزی باید از گاز استریل استفاده شود.
- پانسمان ناحیه کاتتر ورید مرکزی بایستی هر 2 روز یکبار و  و در مورد پانسمان های شفاف هر 7 روز یکبار تعویض شود.
- در صورتی که پانسمان شل ، خیس یا کثیف شود یا نیاز به دیدن محل ورود کاتتر  باشد باید تعویض گردد.
- هنگام تماس با کاتتر ورید مرکزی حتما از دستکش و در صورت لزوم از سایر وسایل حفاظت فردی استفاده شود.
- در مورد بیمارانیکه در سایر مراکز درمانی تحت کاتتریزاسیون قرار گرفته اند و برای درمان بیماری چشمی به این مرکز مراجعه می کنند پرستار موظف است تاریخ انجام کاتتریزاسیون ورید مرکزی در آن مرکز را از بیمار سوال کرده و در گزارش اولیه پرستاری ثبت نماید. 
- موقع تزریق دارو از طریق کاتتر ورید مرکزی حتما سه راهی و محل تزریق بطور کامل با پنبه آغشته به الکل ضدعفونی و سپس تزریق شود نکات آسپتیک دقیقا رعایت گردد.
 
 
  • تاریخ انتشار : 1399/08/11 - 12:49
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 294
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه پیشگیری از بیماری کووید-19 بیمارستان فارابی برگزار شد

گزارش شاخص های کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 بیمارستان فارابی در جلسه آبان ماه کمیته کنترل عفونت این مرکز ارائه شد.

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه  پیشگیری کووید -19 بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، چهارمین جلسه کمیته کنترل عفونت و کارگروه داخلی پیشگیری از بیماری کووید 19 این مرکز روز یکشنبه 11 آبان 99 به طور مشترک برگزار شد. در این جلسه که با حضور دکتر حمید ریاضی،معاون درمان و سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد، گزارش شاخص ها و چک لیست ارزیابی کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 ارائه شد.
حدیثه حسینی، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی، در گزارش خود ابتدا به معرفی شاخص ها و شیوه محاسبه آن ها پرداخت و گفت: از بین 8 شاخص کنترل عفونت سه شاخص در حیطه اثربخشی و بقیه در حیطه ایمنی هستند و در این گزارش میزان شاخص در شش ماه اول به تفکیک ماه و در مقایسه با سال قبل بررسی شده است.
 وی با بیان اینکه عفونت های بیمارستانی در فارابی بیشتر از نوع عفونت های بعد از جراحی است، افزود: به همین دلیل و با پیشنهاد اعضای هیئت علمی، شاخص اختصاصی با عنوان « میزان عفونت پس از عمل جراحی کاتاراکت» نیز محاسبه می شود.
شاخص بعدی این گزارش «درصد مواجهه شغلی» بود که شامل مواجهه با ابزار تیز و برنده و مواجهه با خون و ترشحات آلوده می شود. حسینی در این باره گفت:  875 نفر افراد در معرض خطر مواجهه هستند که شاخص به تفکیک گروه های شغلی، واحد درمانی و نوع مواجهه برایشان محاسبه شده است.
سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی درباره شاخص درصد پذیرش اصول بهداشت دست نیزگفت: میزان رعایت بهداشت دست که در اسفند ماه و در شروع همه گیری کووید-19 افزایش یافت، متاسفانه به مرور افت کرده به طوریکه از میانگین 51% در اسفند ماه به میانگین 48% در زمان محاسبه شاخص رسیده است. 
در ادامه حسینی آمار بیماران و کارکنان مشکوک و قطعی کووید- 19 را از ابتدای همه گیری تا به حال اعلام کرد و گفت: 58 بیمار بستری و 421 بیمار سرپایی مشکوک به کووید -19 بوده اند. برای 32 نفر از آنها PCR انجام شده که 15 نمونه، مثبت اعلام شده است.
همچنین 99 نفر از کارکنان مبتلا به کووید -19 شده اند که 75 نفر از آنها مربوط به گروه پرستاری ( پرستارف کارشناس بیهوشی و اتاق عمل، بهیار و کمک بهیار و منشی) است. 
به گفته حسینی اتاق عمل 4، بخش مهر و اورژانس بیشترین آمار را داشته اند که به خاطر حجم مراجعان و پذیرش بیماران اورژانس قابل توجیه است.
در ادامه جلسه دکتر ریاضی، معاون درمان بیمارستان درباره پروتکل بازگشت به کار پرسنل و راه اندازی درمانگاه کووید بیمارستان توضیح داد و گفت: این درمانگاه رو زهای شنبه و چهارشنبه با حضور دکتر اسدالهی امین، متخصص عفونی از ساعت 2تا 4 بعد از ظهر فعال و در خدمت همکاران است.
سایر مطالب مطرح شده در این جلسه شامل بررسی فرآیند نمونه گیری PCR از بیماران، نظارت بیشتر بر رعایت فاصله گذاری و استفاده صحیح از ماسک در فضاهای عمومی و درمانگاه ها، افزایش بار مراجعین به علت کاهش ظرفیت پذیرش بیماران چشم در بیمارستان های لبافی نزاد و حضرت رسول و لزوم توجه بیشتر به رعایت پروتکل های بهداشتی بود.

 

  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 231170
حمیده امیدوار
تهیه کننده:

حمیده امیدوار

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه