دریافت نوبت کلیک کنید
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
نظارت بر اجرای فرایندهای کنترل عفونت:
 
فرآیند نظارت بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت شامل 3 مرحله است:
- تهیه برنامه بازدید
- تکمیل چک لیست­های نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
- ورود اطلاعات، آنالیز داده ها، بازخور نتایج و طراحی اقدامات پیشگیرانه
- تهیه برنامه بازدید
- در ابتدای هر فصل، برنامه بازدید از بخش های مختلف بیمارستان تدوین  می گردد.
- کلیه بخش­های بستری، درمانگاه های تخصصی و عمومی، اورژانس، کلیه اتاق­های عمل، واحد آزمایشگاه و CSR در هر فصل حداقل یکبار مورد ارزیابی قرار می­گیرند.
- برنامه زما­­ن­بندی جهت بازدید در اختیار واحد کنترل عفونت بوده و به  بخش­های مورد نظر اعلام نمی­گردد. بازدید از بخش  بصورت تصادفی و بدون اطلاع رسانی قبلی صورت می گیرد.
- تکمیل چک لیست نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
 
ابزار نظارت بر بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت­، تکمیل چک لیست­های نظارتی است. چک لیست های نظارتی کنترل عفونت به تفکیک محورشامل موارد ذیل است:
عنوان چک لیست نظارتی روش ارزیابی تناوب زمانی
نظارت بر مصرف محلول های ضد عفونی کننده و گندزداها مصاحبه با 3 نفر/مشاهده فصلی
نظارت بر رعایت اصول تزریقات ایمن مشاهده فصلی
نظارت بر وسایل و ابزار استریل مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه رعایت اصول بهداشت دست مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه جمع آوری و دفع زباله عفونی مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه نظافت و ضدعفونی سطوح مشاهده فصلی
نظارت بر صحت فرآیند استریلیزاسیون CSR مشاهده فصلی
- چک لیست­های نظارتی از طریق مشاهده مصادیق اجرایی مرتبط با سئوالات مطرح شده در هر چک لیست تکمیل می ­گردد. در خصوص نحوه نظارت بر مصرف محلول های ضدعفونی کننده و گندزداها، علاوه بر مشاهده نحوه کار پرسنل، حداقل با 3 نفر از پرسنل بخش مصاحبه می گردد.
- طیف امتیازدهی به هریک از سئوالات مندرج در چک لیست های نظارتی از 1 بین  تا 4 است (1 : ضعیف،  2 : متوسط،  3: خوب،  4 : عالی). هر یک سئوالات با امتیاز 1 و یا 2 به عنوان عدم انطباق شناسایی می­گردد.
- در زمان تکمیل چک لیست نظارتی، موارد عدم انطباق در عملکرد، در قسمت مشاهدات ثبت شده و ضمن ارائه بازخور به پرسنل، نحوه اجرای صحیح  بصورت چهره به چهره به فرد آموزش داده می شود.
- در پایان ارزیابی در خصوص کلیه موارد عدم انطباق شناسایی شده، اقدام اصلاحی به تفکیک موارد باید تعیین شده و به سرپرستار یا مسئول شیفت بصورت مکتوب بازخور داده شود.
  • تاریخ انتشار : 1399/08/11 - 12:49
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 282
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه پیشگیری از بیماری کووید-19 بیمارستان فارابی برگزار شد

گزارش شاخص های کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 بیمارستان فارابی در جلسه آبان ماه کمیته کنترل عفونت این مرکز ارائه شد.

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه  پیشگیری کووید -19 بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، چهارمین جلسه کمیته کنترل عفونت و کارگروه داخلی پیشگیری از بیماری کووید 19 این مرکز روز یکشنبه 11 آبان 99 به طور مشترک برگزار شد. در این جلسه که با حضور دکتر حمید ریاضی،معاون درمان و سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد، گزارش شاخص ها و چک لیست ارزیابی کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 ارائه شد.
حدیثه حسینی، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی، در گزارش خود ابتدا به معرفی شاخص ها و شیوه محاسبه آن ها پرداخت و گفت: از بین 8 شاخص کنترل عفونت سه شاخص در حیطه اثربخشی و بقیه در حیطه ایمنی هستند و در این گزارش میزان شاخص در شش ماه اول به تفکیک ماه و در مقایسه با سال قبل بررسی شده است.
 وی با بیان اینکه عفونت های بیمارستانی در فارابی بیشتر از نوع عفونت های بعد از جراحی است، افزود: به همین دلیل و با پیشنهاد اعضای هیئت علمی، شاخص اختصاصی با عنوان « میزان عفونت پس از عمل جراحی کاتاراکت» نیز محاسبه می شود.
شاخص بعدی این گزارش «درصد مواجهه شغلی» بود که شامل مواجهه با ابزار تیز و برنده و مواجهه با خون و ترشحات آلوده می شود. حسینی در این باره گفت:  875 نفر افراد در معرض خطر مواجهه هستند که شاخص به تفکیک گروه های شغلی، واحد درمانی و نوع مواجهه برایشان محاسبه شده است.
سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی درباره شاخص درصد پذیرش اصول بهداشت دست نیزگفت: میزان رعایت بهداشت دست که در اسفند ماه و در شروع همه گیری کووید-19 افزایش یافت، متاسفانه به مرور افت کرده به طوریکه از میانگین 51% در اسفند ماه به میانگین 48% در زمان محاسبه شاخص رسیده است. 
در ادامه حسینی آمار بیماران و کارکنان مشکوک و قطعی کووید- 19 را از ابتدای همه گیری تا به حال اعلام کرد و گفت: 58 بیمار بستری و 421 بیمار سرپایی مشکوک به کووید -19 بوده اند. برای 32 نفر از آنها PCR انجام شده که 15 نمونه، مثبت اعلام شده است.
همچنین 99 نفر از کارکنان مبتلا به کووید -19 شده اند که 75 نفر از آنها مربوط به گروه پرستاری ( پرستارف کارشناس بیهوشی و اتاق عمل، بهیار و کمک بهیار و منشی) است. 
به گفته حسینی اتاق عمل 4، بخش مهر و اورژانس بیشترین آمار را داشته اند که به خاطر حجم مراجعان و پذیرش بیماران اورژانس قابل توجیه است.
در ادامه جلسه دکتر ریاضی، معاون درمان بیمارستان درباره پروتکل بازگشت به کار پرسنل و راه اندازی درمانگاه کووید بیمارستان توضیح داد و گفت: این درمانگاه رو زهای شنبه و چهارشنبه با حضور دکتر اسدالهی امین، متخصص عفونی از ساعت 2تا 4 بعد از ظهر فعال و در خدمت همکاران است.
سایر مطالب مطرح شده در این جلسه شامل بررسی فرآیند نمونه گیری PCR از بیماران، نظارت بیشتر بر رعایت فاصله گذاری و استفاده صحیح از ماسک در فضاهای عمومی و درمانگاه ها، افزایش بار مراجعین به علت کاهش ظرفیت پذیرش بیماران چشم در بیمارستان های لبافی نزاد و حضرت رسول و لزوم توجه بیشتر به رعایت پروتکل های بهداشتی بود.

 

  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 231170
حمیده امیدوار
تهیه کننده:

حمیده امیدوار

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه