دریافت نوبت کلیک کنید
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
نظارت بر اجرای فرایندهای کنترل عفونت:
 
فرآیند نظارت بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت شامل 3 مرحله است:
- تهیه برنامه بازدید
- تکمیل چک لیست­های نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
- ورود اطلاعات، آنالیز داده ها، بازخور نتایج و طراحی اقدامات پیشگیرانه
- تهیه برنامه بازدید
- در ابتدای هر فصل، برنامه بازدید از بخش های مختلف بیمارستان تدوین  می گردد.
- کلیه بخش­های بستری، درمانگاه های تخصصی و عمومی، اورژانس، کلیه اتاق­های عمل، واحد آزمایشگاه و CSR در هر فصل حداقل یکبار مورد ارزیابی قرار می­گیرند.
- برنامه زما­­ن­بندی جهت بازدید در اختیار واحد کنترل عفونت بوده و به  بخش­های مورد نظر اعلام نمی­گردد. بازدید از بخش  بصورت تصادفی و بدون اطلاع رسانی قبلی صورت می گیرد.
- تکمیل چک لیست نظارتی و طراحی اقدامات اصلاحی
 
ابزار نظارت بر بر اجرای فرآیندهای کنترل عفونت­، تکمیل چک لیست­های نظارتی است. چک لیست های نظارتی کنترل عفونت به تفکیک محورشامل موارد ذیل است:
عنوان چک لیست نظارتی روش ارزیابی تناوب زمانی
نظارت بر مصرف محلول های ضد عفونی کننده و گندزداها مصاحبه با 3 نفر/مشاهده فصلی
نظارت بر رعایت اصول تزریقات ایمن مشاهده فصلی
نظارت بر وسایل و ابزار استریل مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه رعایت اصول بهداشت دست مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه جمع آوری و دفع زباله عفونی مشاهده فصلی
نظارت بر نحوه نظافت و ضدعفونی سطوح مشاهده فصلی
نظارت بر صحت فرآیند استریلیزاسیون CSR مشاهده فصلی
- چک لیست­های نظارتی از طریق مشاهده مصادیق اجرایی مرتبط با سئوالات مطرح شده در هر چک لیست تکمیل می ­گردد. در خصوص نحوه نظارت بر مصرف محلول های ضدعفونی کننده و گندزداها، علاوه بر مشاهده نحوه کار پرسنل، حداقل با 3 نفر از پرسنل بخش مصاحبه می گردد.
- طیف امتیازدهی به هریک از سئوالات مندرج در چک لیست های نظارتی از 1 بین  تا 4 است (1 : ضعیف،  2 : متوسط،  3: خوب،  4 : عالی). هر یک سئوالات با امتیاز 1 و یا 2 به عنوان عدم انطباق شناسایی می­گردد.
- در زمان تکمیل چک لیست نظارتی، موارد عدم انطباق در عملکرد، در قسمت مشاهدات ثبت شده و ضمن ارائه بازخور به پرسنل، نحوه اجرای صحیح  بصورت چهره به چهره به فرد آموزش داده می شود.
- در پایان ارزیابی در خصوص کلیه موارد عدم انطباق شناسایی شده، اقدام اصلاحی به تفکیک موارد باید تعیین شده و به سرپرستار یا مسئول شیفت بصورت مکتوب بازخور داده شود.
  • تاریخ انتشار : 1399/07/13 - 17:41
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 280
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

امکان تدوین دستورالعمل اختصاصی بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته از کووید-19 در بیمارستان فارابی بررسی شد

دستورالعمل بازگشت به کار کنان بهبود یافته از کووید-19 بیمارستان فارابی در دومین جلسه کارگروه پیشگیری از این بیمارستان بررسی شد.

امکان تدوین دستورالعمل اختصاصی بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته از کووید-19 در بیمارستان فارابی بررسی شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، دومین جلسه کارگروه پیشگیری از کووید-19 این بیمارستان یکشنبه 13 مهر 1399 با هدف بررسی دستورالعمل های بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته از این بیماری و با حضور دکتر محمدرضا اکبری، رییس، دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، سعید مردی مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این بیمارستان برگزار شد.
پس از ارائه گزارش مصوبات جلسه پیشین این کارگروه، دکتر ریاضی درباره دستورالعمل های بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته از کووید-19 توضیحاتی را بیان کرد و اظهار داشت: بر اساس منابع علمی معتبر با توجه به شدت درگیری فرد مبتلا به ویروس کرونا، زمان و نحوه بازگشت به کار وی نیز متفاوت است. به عنوان مثال در خصوص نوع شدید، خفیف و بدون علامت این بیماری دستورالعمل های بازگشت به کار پس از بهبودی متفاوت است. اما بر اساس دستورالعمل ها توصیه می شود این افراد پس دوره بیماری و حضور در محل کار حتما از ماسک مناسب استفاده کنند. 
وی با توجه به این مطالب تدوین دستورالعمل اختصاصی برای بیمارستان فارابی را ضروری دانست و افزود: با توجه به شرایط بیمارستان فارابی و تعداد بالای مراجعان در روز نیازمند تهیه و تدوین یک دستورالعمل احتصاصی برای بازگشت به کار کارکنان بهبود یافته هستیم. زیرا حجم بالای مراجعه بیماران در زمان همه گیری کووید-19 به این بیمارستان باعث اهمیت نیروی انسانی در این شرایط شده و باید دستورالعمل ها به گونه ای باشد که هم از سلامت کارکنان پس از بهبودی اطمینان حاصل کنیم و هم دچار کمبود نیروی انسانی و کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران نشویم. 
در ادامه شرایط هواسازها و تهویه بیمارستان بررسی شد که مجتبی کرماجانی، مسئول تاسیسات بیمارستان فارابی به بیان نکاتی درباره شرایط هواسازها و فشار هوا در اتاق های عمل پرداخت و با پیشنهاد مدیر بیمارستان مقرر شد جلسه مشترک با واحد تاسیسات برای بهبود شرایط هواسازها برگزار شود.
در پایان این جلسه نیز حدیثه حسینی، سوپروایزر کنترل عفونت گزارشی از اقدامات اصلاحی انجام شده در راستای فاصله گذاری هوشمند اجتماعی مانند کاهش تعداد صندلی ها در قسمت غذاخوری کارکنان در اتاق های عمل، مدیریت پذیرش بیماران، کاهش طول صف و کاهش ازدحام بیماران در درمانگاه ها و اتاق های عمل ارائه کرد.
  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 231187
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه