دریافت نوبت
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
الف- شناسایی و گزارش ­دهی عفونتهای بیمارستانی:
 
با برقراری نظام مراقبت کشوری عفونت های بیمارستانی در کشور از سال 1385 انتظار می رود تمامی بیمارستان های دولتی و خصوصی بصورت منظم آمار عفونت های بیمارستانی را با تعاریف و فرم یکسان به مرکز مدیریت بیماری ها گزارش نمایند .
اخیراً سازمان جهانی بهداشت تعریف جامع تری از این عفونت ها ارائه کرده و آنها را عفونت های ناشی از مراقبت های بهداشتی ( Health care-associated infextion )می خواند و در سال 2005 میلادی شعار مراقبت سالم تر مراقبت تمیز است ( Clean care is safer care ) را مطرح کرده است .
براساس نظام کشوری مراقبت از عفونت بیمارستانی (NNIS ) گزارش دهی چهار نوع عفونت بیمارستانی بصورت ماهیانه از واحدهای کنترل عفونت بیمارستانها الزامیست. در حال حاضر عفونت های ادراری و عفونت های زخم جراحی و عفونت مجاری تنفسی و عفونت خونی مشمول گزارش دهی نظام کشوری مراقبت از عفونت بیمارستانی هستند تعاریف این عفونت ها و نجوه بیماریابی در متن سند خط مشی بتفضیل آمده است
 
ب- بیمار یابی و تشخیص عفونت بیمارستانی:

اساس بیماریابی و تشخیص عفونت بایستی مطابق با تعاریف ذکر شده در NNIS باشد الگوریتم تشخیص عفونت بیمارستانی برای چهار عفونت اصلی بشرح زیر است:
بیمار یابی و تشخیص عفونت بیمارستانی در  3مرحله صورت می گیرد
- گزارش دهی موارد عفونت بیمارستانی از بخشها
- پیگیری و بازدید روزانه بیماران عفونی توسط سوپروایزر کنترل عفونت
- بررسی روزانه نتایج کشت آزمایشگاه میکروبشناسی توسط سوپروایزر کنترل عفونت
 
گزارش دهی موارد عفونت بیمارستانی از بخش ها:
سرپرستاران و مسئولین کلیه واحدها اعم از بخش ها، درمانگاهها و اتاق های عمل در شیفت صبح و پرستاران مسئول در شیفتهای عصر و شب موظف هستند تمامی بیماران با تشخیص هر نوع عفونت چشم یا علائم سایر عفونت ها مانند تب بالای 5/37، تغییر محل زخم به نفع عفونت ، شروع آنتی بیوتیک جدید یا تغییر آنتی بیوتیک یا تشخیص پزشک مبنی بر عفونت ، انجام کشت از ترشحات یا محل زخم یا انجام کشت خون ، درخواست مشاوره عفونی توسط پزشک معالج را با ذکر مشخصات بیمار و شماره پذیرش به واحد کنترل عفونت و دفتر پرستاری گزارش دهند.
 
پیگیری و بازدید روزانه بیماران عفونی:
 تمامی بیمارانی که با تشخیص عفونت چشم از جمله اندوفتالمیت و اولسر قرنیه و سلولیت و ... یا سایر عفونت های مشمول تعریف NNIS مانند عفونت ریه، عفونت های ادراری و یا خونی یا عفونت زخم جراحی که از واحدها گزارش شده اند بایستی روزانه مورد بررسی و مصاحبه قرار گیرند.
در ابتدا پرونده بیماران عفونی با دقت بررسی و سوابق بستری و جراحی قبلی در همین مرکز کنترل می گردد سپس از خود بیمار و همراهان وی در باره علت بستری جدید و سابقه بستری و یا جراحی قبلی او سوال می شود
در صورت وجود سابقه بستری یا جراحی قبلی در طی یکسال یا سی روز گذشته در همین مرکز فرم درخواست پرونده قبلی تکمیل و مدارک پرونده قبلی از بایگانی و واحد مدارک پزشکی دریافت و ضمیمه پرونده جدید می گردد. پس از بررسی پرونده قبلی در صورت تطابق ویژگیهای بیمار با تعاریف NNIS فرم شماره 1 تکمیل می گردد. نمونه فرم شماره 1 بیمار یابی در ادامه آمده است. فرم مذکور بعد از تکمیل بهمراه پرونده بیمار بایستی توسط پزشک کنترل عفونت بیمارستان بررسی و در صورت تایید عفونت بیمارستانی و اختصاص کد صحیح مهر و امضا شود.
 
نکته : بیمارانی که فرم شماره 1 برای آنها تکمیل شده است بایستی روزانه تا زمان  ترخیص یا فوت بازدید و از نظر سیر بیماری و آزمایشات تشخیصی پیگیری  شوند.
 
بررسی روزانه نتایج کشت آزمایشگاه میکروبشناسی:
نتایج کشت های میکروبی از ترشحات چشم یا اتاقک های قدامی و خلفی همچنین نتایج کشت خون ، ادرار یا سایر مایعات بدن بیمار بایستی روزانه توسط سوپروایزر کنترل عفونت دریافت و مورد بررسی قرار گیرد. درصورتی که نتایج کشت مربوط به بیماران بستری بیمارستان باشد مشخصات پرونده و شماره پذیرش بیمار جهت پیگیری از نظر عفونت بیمارستانی مشمول تعاریف NNIS  (موارد ذکر شده در بند 2)ثبت می گردد .
 
ج- جمع آوری داده ها و ارسال آمار:
 
اطلاعات ثبت شده در فرم شماره 1 بیماریابی در پایان هر ماه (حداکثر تا روز دهم ماه بعد) در نرم افزار کشوری مراقبت از عفونت بیمارستانی  INIS  وارد شده و بصورت لیست خطی موارد عفونت بیمارستانی در
فرم شماره 2  بدو صورت ( هم فایل با پسوند idf  و هم برگه پرینت) گزارش گیری می شود .
 
نکته : CD مربوط به نرم افزار فوق در واحد کنترل عفونت موجود و بر روی کامپیوتر نصب شده است
فرم های شماره 1 بیماریابی جهت بررسی اطلاعات و مطالعات مربوطه در واحد کنترل عفونت بایگانی می شوند و فرم شماره 2 لیست خطی پرینت شده در دو نسخه تهیه و توسط رئیس کمیته کنترل عفونت بیمارستان و پزشک و پرستارکنترل عفونت تایید و امضا شده و به کمیته کنترل عفونت دانشگاه ارسال می گردد و فرم شماره 2 لیست خطی بصورت فایل idf  از طریق سیستم پورتال ثبت اطلاعات کشوری موارد عفونت های بیمارستانی به سایت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارسال می گردد .
آدرس سایت : www.inis.health.gov.ir
 
  • تاریخ انتشار : 1402/02/24 - 18:43
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1416
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی

دکتر مهدی خداپرست: کیفیت انتها ندارد

پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتبار بخشی کشوری با حضور ارزیابان وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان فارابی به مدت دو روز انجام شد.

پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، دوره پنجم ارزیابی اعتباربخشی کشوری با حضور فرنگیس رجبی، ارزیاب ارشد و بالینی، دکتر رحیمی نیا، ارزیاب مدیریتی و اعظم اسبونی نژاد، ارزیاب بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از شنبه 23 اردیبهشت 1402 در بیمارستان فارابی آغاز شد.
دکتر مهدی خداپرست زواره، رئیس بیمارستان فارابی در مراسم آغاز این ارزیابی، خلاصه ای از تاریخچه بیمارستان فارابی را بیان کرد و گفت: این بیمارستان در سال ۱۳۱۳ احداث شده و در حال حاضر درجه اعتباربخشی ما یک برتر است. وی همچنین گزارشی از تعداد بخش ها، اتاق های عمل و کارکنان بیمارستان فارابی ارائه کرد و افزود: بیمارستان فارابی در سال ۱۴۰۱ پذیرای ۵۷۱ هزار بیمار در درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی بوده است. در واقع بیمارستان ما یک بیمارستان ارجاعی است و تقریبا می توان گفت بیمارانی که به فارابی مراجعه می کنند دارای مشکلات چشمی پیچیده و بیماری های پیشرفته هستند. اورژانس بیمارستان نیز در این سال به ۲۱۹ هزار مراجعه کننده خدمات ارائه کرده است. درباره درمانگاه اورژانس باید بگویم تنها مرکز اورژانس چشم پزشکی کشور است که در تمام روز ها و ساعات سال حتی در ایام تعطیل با توان مضاعف در کنار مردم است. در ۱۳ روز تعطیلات فروردین ۱۴۰۲ حدود ۱۲۸۰۰ بیمار در اورژانس فارابی پذیرش شده اند. اتاق عمل اورژانس به گونه ای است که اگر بیمار شرایط جراحی مانند ناشتا بودن را دارا باشد حتی در ساعات پایانی شب هم به این اتاق عمل برده می شود. وجه تمایز دیگر ما این است که پاویون اساتید و پزشکان اورژانس در همان درمانگاه مستقر است. از دستیاران تا فلوهای مقیم. هر شب نیز اساتید آنکال اورژانس در دسترس هستند.
رئیس بیمارستان فارابی متوسط جراحی روزانه سال ۱۴۰۱ در بیمارستان فارابی را ۳۲۹ مورد برشمرد و تصریح کرد: باز هم به این نکته توجه کنید که بیماران ما از سایر شهر ها و مراکز به بیمارستان فارابی ارجاع داده می‌شوند و اکثراً دارای بیماری های پیشرفته هستند. حال برای افزایش کیفیت خدمات درمانی، کار متفاوتی در واحد بهبود کیفیت بیمارستان انجام می شود و آن این است که شاخص های کلی و کلیدی در خود واحدها آنالیز شده و بار، درصد پیشرفت و نیاز به فعالیت در زمینه ی شاخص مورد نظر در واحد ها به صورت جداگانه بررسی می شوند. سپس این شاخص ها در یک داشبورد به رنگ های مختلف بارگذاری شده و اگر روی هر کدام از آنها کلیک کنیم می توان فهمید که آن شاخص در کدام کمیته بیمارستانی مطرح شده و فرایندهای بهبود آن چه هستند. 
رضایتمندی بیماران مطلب دیگری بود که دکتر خداپرست به آن اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آمار ۷۸ درصد بیماران از خدمات بیمارستان فارابی رضایت دارند. شاید اگر از بعد دیگری به میزان رضایتمندی نگاه کنیم، این عدد بیشتر هم باشد. زیرا همکاران ما فرم های رضایت سنجی را در قالب یک پیامک به همراه لینک به بیماران ارسال می کنند و ممکن است برخی از هموطنان مانند سالمندان اطلاع کافی در زمینه تکمیل این فرم را نداشته باشند. همچنین میزان مراجعه اقشار مختلف مردم کشور و تعداد جراحی های انجام شده در این مرکز می تواند گواه دیگری بر این ادعا باشد.
وی رسالت اصلی بیمارستان فارابی را ارائه خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت دانست و عنوان کرد: به این موارد، خدمات آموزشی و پژوهشی در زمینه چشم پزشکی و علوم بینایی را نیز باید اضافه کرد. خوشبختانه همه این موارد قابل رصد بوده و ما با تمام توان روی آن ها کار می کنیم. همچنین با توجه به الگوی برنامه استراتژیک بیمارستان فارابی، ما با یک برنامه آینده نگر مواجه هستیم. لذا باید چشم اندازی هم داشته باشیم. برای این چشم انداز نیز نیازمند الگوی ترازیابی در زمینه خلق دانش، فناوری و تربیت متخصصان هستیم تا در افق ۱۴۰۴ بتوانیم در خاورمیانه و آسیای میانه سرآمد باشیم.
رئیس بیمارستان فارابی تربیت بهترین متخصصان چشم پزشکی کشور را یکی از اهداف کلان این مرکز دانست و گفت: قرار گرفتن همه ساله دستیاران بیمارستان فارابی در میان نفرات اول آزمون دانشنامه تخصصی چشم پزشکی نشان دهنده این امر است. در واقع این افراد افتخارات چشم پزشکی کشور هستند و خواهند بود.
دکتر خداپرست با اشاره به اهمیت ارائه خدمات درمانی با کیفیت به بیماران بیمارستان فارابی اظهار داشت: کیفیت انتها ندارد. هر اندازه که در این زمینه ادعا داشته باشیم بازهم درجات بالاتری از کیفیت وجود دارد. به نظر من به عنوان یک بیمارستان دانشگاهی با حجم زیادی از مراجعان و جراحی ها، میزان کیفیتی که ما در تشخیص و درمان ارائه می دهیم قابل دفاع بوده و جزو افتخارات ماست. در کنار خدمات درمانی، نوآوری و خلق دانش نیز یکی دیگر از اهداف کلان بیمارستان ما است. در حال حاضر که بحث جراحی رباتیک یکی از مباحث مهم دنیای علم است، همکاران من در زمینه هوش مصنوعی قدم های خیلی خوبی را برداشته اند. خوشبختانه کارهای مشترکی نیز با دانشگاه‌های بزرگ جهان در این حیطه انجام داده ایم. ارتباط خوبی هم در زمینه رباتیک با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی داریم که نتیجه آن تولید محصول رباتیک است که در آینده ای نزدیک برای رونمایی و استفاده در دسترس خواهد بود.
ایمنی بیمار، بهبود کیفیت خدمات و حوزه بین الملل موارد دیگری بودند که رئیس بیمارستان فارابی به آنها پرداخت و افزود: برای رسیدن به اهداف بیمارستان، نیازمند تمرکز و تفکر سیستمی هستیم. در این زمینه کارگاه ها و کلاس های زیادی را در طول سال برای کارکنان برگزار می‌کنیم تا روحیه کار گروهی را در آنان تقویت کنیم.
سپس دکتر رحیمی، نیز حضور در بیمارستان فارابی را تجربه جدیدی دانست و گفت: زمانی که همراه همکاران به بیمارستان جدیدی می رویم چیزهای جدیدی هم یاد می گیریم. امروز هم از همکاران بیمارستان فارابی تقاضا دارم تا به هیچ عنوان کار بخش ها را به دلیل ارزیابی مختل نکنند. زیرا اولویت خدمت رسانی به بیمار و گیرنده خدمت است. اگر هم بنده یا همکاران وارد بخشی شویم و کارکنان در حال خدمت رسانی به بیمار باشند به هیچ عنوان اختلالی در کار آنها به وجود نخواهد آمد. امیدوارم مدتی که در خدمت شما هستیم از تجربیات یکدیگر بهره مند شویم. 
دکتر خداپرست نیز در پایان این جلسه با تاکید بر اینکه در بیمارستان فارابی همیشه اولویت با ارباب رجوع است افزود: در حیطه چشم پزشکی کشور اجازه نمی دهیم هیچ بحرانی باعث اختلال در خدمت رسانی به بیماران شود و امیدواریم این موضوع در ارزیابی ها اثبات شود. بی صبرانه نیز منتظر نتیجه این ارزیابی هستیم تا بتوانیم نقشه راه بیمارستان فارابی را با کیفیت بهتری طراحی کنیم. تصور می کنم امروز نقطه شروعی برای ما است و توقع دارم بیمارستان فارابی در سال آینده جهش قابل قبولی داشته باشد.
توضیح اینکه ارزیابی بخش های مختلف بیمارستان فارابی به مدت دو روز و تا 24 اردیبهشت 1402 ادامه داشت و در این مدت گروه ارزیابی به همراه دکتر سید محسن رفیع زاده طبائی زواره، معاون درمان، دکتر حمید ریاضی اصفهانی، معاون آموزشی، دکتر محمدرضا مهرابی بهار، مسئول ایمنی، سعید مرادی، مدیر و ثریا کریمی، مدیر پرستاری بیمارستان با حضور در بخش های درمانی، بهداشتی و پشتیبانی، به پایش شاخص ها و سنجه های اعتباربخشی پرداختند.

 

  • گروه خبری : اخبار مدیریت و توسعه
  • کد خبر : 234559
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

تصاویر

پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی پایان پنجمین دوره ارزیابی جامع اعتباربخشی کشوری در بیمارستان فارابی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه