دریافت نوبت: nobat.tums.ac.ir
ویژه خیرین و اهداکنندگان
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1402/03/02 - 15:27
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1002
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان فارابی: اخبار فعالیت های هفته سلامت 1402 در وبسایت بیمارستان انعکاس نداشت

کارگروه ارتقا سلامت بیمارستان فارابی با هدف بررسی چالش های پیش روی ارتقای سلامت این مرکز مانند منعکس نشدن اخبار ارتقای سلامت در وبسایت، از بین رفتن بستر بارکدهای الکترونیکی آموزشی و آموزش های ارسالی از طریق پیامک به بیماران، برگزار شد.

چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، کارگروه ارتقای سلامت این بیمارستان ظهر سه شنبه 2 خرداد 1402 با حضور سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد.
این جلسه با بیان چالش های موجود در رابطه با پخش محتوای آموزشی بیماران در نمایشگرهای موجود در اتاق های بیمار آغاز شد و زینب چاوشی، سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان فارابی با بیان این موضوع اظهار داشت: یکی از اهداف آموزش به بیمار که در بازدیدها نیز بر آن تاکید می شود بحث پخش محتوای آموزشی برای بیماران از طریق نمایشگرهای موجود در بخش هاست. به همین منظور هماهنگی های لازم صورت گرفت و با توجه به نظر مسئول تاسیسات بیمارستان برای این کار نیاز به یک آنتن مرکزی وجود دارد که برای تهیه آن باید اعتبار لازم تامین شود. در این صورت بیماران بستری شده و همراهان آنان می توانند از فیلم های کوتاه آموزشی در خصوص بیماری های چشم و مراقبت های پس از جراحی بهره مند شوند.
وی در ادامه به برنامه متنوع برگزار شده هفته سلامت 1402 در بیمارستان فارابی پرداخت و افزود: امسال شاهد برگزاری برنامه هایی مانند زنگ نشاط همراه با پیاده روی و توزیع صبحانه سالم، مسابقات ورزشی ویژه آقایان و بانوان شاغل در بیمارستان، کلاس های آموزش سلامت برای بیماران، کارگاه مهارت های ارتباطی برای کارکنان گروه خدمات و ایستگاه غربالگری پرفشاری و قند خون همراه با مشاوره تغذیه در هفته سلامت بودیم. البته با وجود برگزاری برنامه های متنوع اما اخبار فعالیت های هفته سلامت 1402 در وبسایت بیمارستان انعکاس نداشت.
سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان فارابی همچنین اشاره ای نیز به مناسبت های بهداشتی و سلامت پیش رو داشت و گفت: از 4 تا 10 خرداد سال جاری به نام هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است. همچنین در این ماه روز جهانی تیروئید و در مرداد ماه نیز روز جهانی هپاتیت را در پیش رو داریم. به دنبال این هستیم با همکاری واحدهای مختلف بیمارستان از جمله واحد بهداشت حرفه ای  و بهداشت محیط برنامه های آموزشی را در این زمینه ها به ویژه در رابطه با دخانیات داشته باشیم.
چاوشی بخش دیگری از صحبت های خود را به چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی اختصاص داد و تصریح کرد: ضرورت بازگشایی واحد پیگیری و آموزش بیمار یکی از چالش های ما است. زیرا بنا بر نامه ارسالی از طرف وزارت بهداشت که برای دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال شده است باید در دفتر پرستاری بیمارستان واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیمار استقرار پیدا کند. همچنین زیر ساخت های لازم مانند فضای فیزیکی استاندارد، نیروی انسانی مورد نیاز و تجهیزات و امکانات آموزشی و کمک آموزشی نیز باید در نظر گرفته شود. نکته دیگر اینکه شرایط پرستار این واحد باید از منظر مختلف احراز شود که برگزاری دوره های آموزشی مربوطه یکی از این شرایط است. وی در ادامه تکمیل نشدن برگه های راهنمای ترخیص به ویژه توسط پزشکان و نبود روانشناس مستقر در بیمارستان فارابی را از دیگر چالش های موجود در مسیر ارتقای سلامت دانست و عنوان کرد: علاوه بر این موارد باید به معرفی ناکافی کادر پرستاری به بیماران اشاره کرد. همچنین منعکس نشدن اخبار ارتقا سلامت در وبسایت بیمارستان، از بین رفتن بستر بارکدهای الکترونیکی (QR Code) مطالب آموزشی وبسایت، از بین رفتن بستر لینک های آموزشی ارسالی از طریق پیامک به بیماران، زمان ناکافی کارکنان پزشکی و پرستاری برای آموز چهره به چهره و تعداد زیاد مراجعان کم سواد و کم بهره از بینایی را باید از دیگر مشکلات ما در زمینه ارتقا سطح آموزش سلامت برشمرد.
چاوشی سپس راهکارهای پیشنهادی برای رفع چالش های موجود را نیز بیان کرد و اظهار داشت: در زمینه پخش محتوای آموزشی ضروری می توان از طریق مدار بسته کردن نمایشگرها به کمک آنتن مرکزی این کار را انجام داد. همچنین می توان فایل های صوتی را برای دسترسی بیماران در تلفن گویا قرار داد تا در زمان تماس، برای آنان پخش شود.  برای داشتن یک نیازسنجی کامل و جامع سالیانه آموزشی برای بیماران نیز می توان از کمک و همکاری روسای بخش ها استفاده کرد. وی پیشنهاداتی را نیز برای گسترش محتوای آموزشی الکترونیک ویژه بیماران ارائه داد و افزود: یکی از این راهکارها طراحی بنر حاوی بارکد الکترونیکی برای هر درمانگاه و بخش به تفکیک و بر اساس نیازسنجی همان درمانگاه و بخش است. همچنین با توجه به از بین رفتن بستر لینک های آموزشی ارسالی از طریق پیامک به بیماران، باید مجددا لینک های آموزشی بعد از دریافت نوبت توسط بیماران برای آن ها ارسال شود.
مقایسه تحلیل اثربخشی آموزش به بیماران در حین بستری و پس از ترخیص در پاییز و زمستان 1401 و پیشنهاد برای برگزاری زنگ نشاط صبحگاهی به همراه توزیع تغذیه سالم در یکی از روزهای هفته از دیگر موضوعاتی بودند که در این جلسه مطرح و درباره آن تصمیم گیری شد.
 
  • گروه خبری : اخبار آموزش سلامت
  • کد خبر : 235168
سید عباس قاضی میرسعید
Author:

سید عباس قاضی میرسعید

تصاویر

چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی سعید مرادی، مدیر بیمارستان فارابی چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی چالش های پیش روی ارتقای سلامت در بیمارستان فارابی

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings