دریافت نوبت: نوبت دهی بیمارستان فارابی
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1401/06/23 - 08:43
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 440
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش آرمان

راهکارهایی برای کاهش آمار لغو جراحی بیماران بیمارستان فارابی

اعضای تیم مدیریت ایمنی بیمار بیمارستان فارابی با هدف بررسی مشکلات بخش آرمان (مردان 1) این مرکز به ویژه بررسی آمار لغو جراحی بیماران و یافتن راهکارهایی برای کاهش این مورد و پیشگیری از اتلاف وقت بیماران، از این بخش بازدید کردند.

بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش آرمان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمار بیمارستان از بخش آرمان (مردان 1) بامداد سه شنبه 22 شهریور 1401 با حضور دکتر سید محسن رفیع زاده، معاون درمان، سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این مرکز انجام شد.
در این بازدید فاطمه شاملوی، سرپرستار بخش آرمان بیمارستان فارابی، با اشاره به آمار مربوط به جراحی های لغو شده در این بخش گفت: لغو جراحی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال گاهی بیمار شرایط مناسبی برای بیهوشی ندارد. به همین دلیل عمل لغو می شود. پیشنهاد ما این است که پیش از تشکیل پرونده جراحی، متخصص بیهوشی، مشاوره قلب بیمار را بررسی کرده و در صورت تایید پرونده وی تشکیل شود. اگر هم بیمار شرایط بیهوش شدن را نداشته باشد، پرونده ای تشکیل نشده و باعث اتلاف وقت بیمار هم نخواهد شد. همچنین از افزایش آمار لغو عمل های جراحی نیز جلوگیری می شود.
وی همچنین کمبود وقت و تغییر پلن جراحی توسط پزشک را از دیگر دلایلی لغو جراحی دانست و افزود: بسیاری از این موارد و البته موارد مشابه با اصلاح برخی فرایندها قابل پیشگیری هستند.
سعیده گلیج، کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار بیمارستان فارابی نیز اصلاح فرایندها را برای کاهش آمار لغو عمل های جراحی مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در برخی از بخش ها یا اتاق های عمل مانند رتین و اواستین می توان بیمارانی را که صبح روز جراحی به بیمارستان مراجعه می کنند، تعیین تکلیف کرد یا در زمان هایی که قرار است عمل بیمار در نوبت عصر انجام شود، پرونده وی را صبح یا پیش از ظهر بررسی کرده تا در صورتی که بیمار شرایط جراحی را ندارد، این موضوع در کمترین زمان ممکن به اطلاع وی برسد. وی افزود: یکی دیگر از راهکارهایی که می توان برای این موضوع پیشنهاد کرد، کمک گرفتن از همکارانی است که در اتاق های عمل کار پذیرش بیماران را انجام می دهند. این افراد می توانند از چشم پزشک مربوطه یا متخصص بیهوشی حاضر در اتاق عمل درخواست کنند تا در اولین فرصت پرونده بیماران مراجعه کننده را بررسی کرده تا در صورتی که بیمار شرایط عمل را ندارد، بی دلیل ساعت ها در صف انتظار نباشد. زیرا برخی از بیماران دچار مشکلاتی مانند فشار خون و دیابت هستند و در صورت طولانی شدن مدت زمان انتظار، اعلام لغو جراحی به آنان می توانند باعث دلخوری و حتی عصبانیت بیمار شود. در هر حال باید این موضوع را مدیریت کرد تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنیم.
مدیر بیمارستان فارابی نیز با تاکید بر اهمیت اصلاح فرایندها برای کاهش آمار جراحی های لغو شده عنوان کرد: مواردی که در بازدیدهای ایمنی مشاهده می شوند دو دسته هستند، یا قابل پیشگیری بوده یا اینکه غیر قابل پیش بینی و در نتیجه غیر قابل پیشگیری هستند. به همین دلیل موراد قابل پیشگیری باید در اولویت ما باشند. در زمینه لغو عمل های جراحی نیز بارها این مسئله مطرح شده که اگر لیست عمل جامع تری داشته باشیم می توانیم با جلوگیری از این موضوع از اتلاف وقت بیماران نیز پیشگیری کنیم.
تعیین تکلیف مشاوره های خارج بیمارستانی توسط پزشک مربوطه، اطلاع رسانی به بیمار در صورت تغییر برنامه پزشکان و یافتن راهکار برای بیمارانی که در روز جراحی همراه ندارند از دیگر مواردی بود که در بازدید مدریتی ایمنی بیمار از بخش آرمان بیمارستان فارابی مطرح شد.
  • گروه خبری : درمان و ایمنی بیماران
  • کد خبر : 230743
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه