دریافت نوبت
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
نظافت و پاکسازی سطوح:

شستشو و ضدعفونی بخش های بستری کلیه موارد ذیل را شامل می شود که در متن خط مشی به تفضیل توضیح داده شده است:
- نظافت کف زمین
- استفاده از تی شوی مکانیکی
- استفاده از تی ها
- پاکسازی خون و مایعات بدن از سطوح
- نظافت دیوارها،‌ سقف و سایر سطوح
- نظافت سرویس های بهداشتی
- نظافت سینک­ها و محل شستن دست ها
- نظافت حمام
- شستشو پرده ها
-  نظافت یخچال
-  نظافت قاب عکس ها و تلویزیون
-  شستشوی سطل های زباله
-  نظافت انبار بخش
-  شستشوی تخت و لاکر
- شستشوی تشک و بالشها
-  نظافت ترالی پانسمان و دارو
-  شستشو و ضدعفونی لگن
- شستشو و ضدعفونی ظرف ادرار
 
نحوه استفاده از تی شوی مکانیکی:
- در هر دو مخزن مقدار معین از آب و ماده ضد عفونی را بر حسب حجم محلول مورد نیاز تهیه کنید.
- دو مخزن به رنگ آبی (قسمت تمیز) و رنگ زرد (کثیف) مشخص (قسمتی که تی آبگیری می ­شود کثیف محسوب می شود) نمائید.
- تی مخصوص را به محلول آماده شده در ظرف تمیز آغشته کنید.
- سطوح کف زمین را، با حرکت دادن مارپیچی تی کشی کنید.
- تی را در ظرف مخزن کثیف شستشو داده و آبگیری کنید سپس مجدداً وارد قسمت تمیز کرده و شروع به تی زدن کنید.

دستورالعمل استفاده از تی ها:
- وسایل مربوط به نظافت از قبیل سطل ها، نخ تی باید بصورت خشک و در محل مناسب نگهداری شود . تی ها باید همیشه آویزان باشند و در صورت امکان در هوای آزاد نگهداری شوند.
- خشک نمودن وسایل تمیز کننده زمین لازم بوده زیرا براحتی با باسیل های گرم منفی آلوده میشوند و آلودگی بصورت موقت به سطح زمین منتقل می شود.
- نخ تی هر 15 روز یکبار باید تعویض شوند .
نکته: بهتر است در هر بخش تی ها با سه نوع رنگ دسته مشخص می شوند
سفید: اتاق پرسنل
آبی: راهرو ها و اتاق بیماران
زرد: اتاق عفونی
- پیشگیری ازعفونت مجاری تنفسی که ازطریق انتوباسیون،حمایت تنفسی باونتیلاتور یا تراکئوستومی ایجاد می ­شود.
 
فرآیند پیشگیری از بروز عفونت مجاری تنفسی مشتمل بر شش بخش اصلی است که در متن خط مشی و دستورالعمل توضیح داده شده است:
- نحوه استفاده و ضدعفونی فلومترهای اکسیژن
- نحوه استفاده و ضدعفونی ماشین بیهوشی
- نحوه استفاده و ضدعفونی لارنگوسکوپ و آمبوبگ
- نحوه استفاده و ضدعفونی دستگاه ونتیلاتور
- نحوه استفاده و ضدعفونی از دستگاه ساکشن
- نحوه مراقبت از ست تراکئوستومی
 
 
  • تاریخ انتشار : 1399/08/25 - 16:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 309
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه کارگروه پیشگیری از کووید-19 بیمارستان فارابی

با کارکنانی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد خواهدشد

اعضای کارگروه پیشگیری از کووید-19 بیمارستان فارابی همانند جلسه های قبل بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط کارکنان این بیمارستان تاکید کردند.

با کارکنانی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد خواهد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کارگروه پیشگیری از کووید-۱۹ بیمارستان فارابی  بامداد یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ با حضور دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، دکتر محمد سلیمانی، معاون بین الملل و مسئول فنی، سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این بیمارستان برگزار شد.
در این جلسه الناز نصیرلو، مسئول بهداشت حرفه‌ایبیمارستان فارابی، توضیحاتی را درباره بازدید از تهویه اتاق عمل ۳ و درمانگاه اربیت بیمارستان ارائه کرد و گفت: در یازدیدهای انجام شده از درمانگاه‌های اربیت مشخص شد تهویه هر دو درمانگاه مشترک است و در صورتی که بخواهیم برای تنظیم دمای داخلی یکی از این درمانگاه‌ها سیستم تهویه را خاموش کنیم، سیستم تهویه درمانگاه مجاور نیز خاموش خواهد شد. به همین دلیل باید راهکار مناسبی را برای این مشکل بیابیم. وی تنظیم مناسب دمای درمانگاه‌های اربیت و جداسازی سیستم تهویه این دو درمانگاه را از راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل دانست.
در ادامه دکتر سلیمانی با اشاره به تعداد بیمارن مراجعه کننده به اتاق‌های عمل اظهار داشت: با توجه به شرایط همه گیری کووید-۱۹ در کشور به ویژه در بیمارستان‌ها که از مراکز پر ازدحام در این شرایط هستند باید نظارت بر استفاده از لوازم حفاظت فردی مانند ماسک در درمانگاه‌ها و اتاق‌های عمل افزایش یابدو سرپرستاران این بخش‌ها باید به صورت مستمر بر استفاده کارکنان از این لوازم نظارت داشته باشند. همچنین از اعضای هیئت علمی و پزشکان درمانگاه اربیت می‌خواهیم تا با تدوین یک دستورالعمل برای شستشوی مجاری اشکی بیماران در این درمانگاه از تماس مستقیم با ترشحات چشمی بیماران جلوگیری کنند.
دکتر ریاضی نیز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در اتاق‌های عمل مانند محدود کردن زمان حضور بیماران در این قسمت‌ها را ضروری دانست و افزود: در برخی اتاق‌های عمل مانند اتاق عمل اربیت بیمارستان به دلیل ماهیت جراحی‌هاییمانند DCR و پروبینگ که در این قسنت انجام می‌شود،   پزشکان و کادر درمان در تماس مستقیم با ترشحات چشم بیماران هستند که همین باعث افزایش خطر انتقال ویروس کروناست. به همین دلیل نظارت دقیق بر اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی اهمیت پیدا می‌کند. وی نقش سرپرستاران اتاق‌های عمل در فراهم کردن تمهیدات بهداشتی قبل و بعد از جراحی را مهم توصیف کرد و گفت: سرپرستاران در اتاق‌های عمل باید بر استفاده کارکنان از لوازمی مانند ماسک نظارت داشته و با هرگونه قصور کارکنان در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برخورد کنند.
  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 231158
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه